DHL Supply Chain i USA blir först ut med de självkörande lastbilar från Volvo Autonomous Solutions (VAS). Till en början kommer en säkerhetsförare att åka med utifall att lastbilen hamnar i en situation som den inte kan hantera själv.
Därmed bidrar DHL till den slutliga utvecklingen av det självkörande systemet Aurora Driver.
– ”Early adopters” spelar en avgörande roll för att påskynda implementeringen och acceptansen av autonom teknologi, säger Sasko Cuklev, chef för On-Road Solutions på Volvo Autonomous Solutions i ett pressmeddelande.
– Autonomkörning är en nyckelfaktor för att främja den digitala omställningen. De självkörande lastbilarna ger pålitlig kapacitet för långdistanser, säger Jim Monkmeyer, VD för DHL Supply Chain North America.
Ökar säkerheten
Att börja med fjärrtransporter är naturligt. Landsväg och i synnerhet motorväg är betydligt enklare trafikmiljö än stadstrafik. Att utveckla en robottaxi som även ska röra sig bland gångtrafikanter och cyklister är mycket svårare.
DHL-chefen framhäver att den nya tekniken ökar säkerheten, även när lastbilarna inte är helt självkörande.
– Autonoma lastbilar minskar den fysiska och mentala belastningen på förarna, vilket leder till förbättrad livskvalitet och ökad arbetstillfredsställelse.

Det finns pengar att spara
Men vi anar också ett ekonomiskt motiv när han säger att den självkörande tekniken främjer den digitala omställningen. Med andra ord så kan de möta kraven på snabbare och billigare leveranser genom att eliminera kostnaden för förare och slippa de begränsningar i körtid som en förare medför.
Helt autonom körning kräver dock mer utvecklad infrastruktur.
– Utöver den autonoma lastbilen måste det också finnas ett sammanhängande och sömlöst stödnätverk av omgivande infrastruktur. Då kan man skapa ett ett heltäckande autonomt ekosystem som klarar daglig drift, säger Nils Jaeger, VD för Volvo Autonomous Solutions.