Hoppa till innehåll

Volvo: ”Bildesign väcker starka känslor”

I en stor undersökning har Volvo slagit fast att vacker bildesign väcker starka känslor. Undersökningen visade också att män och kvinnor upplever bildesign väldigt olika.

 

Att vi reagerar på vackra föremål är ingen nyhet. Men hur viktig är bildesign och finns det några skillnader mellan män och kvinnor? De frågorna bestämde sig Volvo Cars för att ta reda på med en vetenskaplig undersökning.

Undersökningen om bildesign – ”Emotion Of Design” – gjordes ihop med EEG-specialisterna Myndplay och Onepoll, de sistnämnda frågade ut 2.000 personer om bildesign. Med hjälp av EEG-mätningen går det att registrera den elektriska aktiviteten i hjärnan och definiera vilken typ av känslor som personen får när han eller hon tittar på olika bilder.

Experimentet genomfördes i samband med att konceptbilen Volvo Concept Coupé togs fram. Konceptbilen visades på bild och personerna fick även se exempel på ”dålig” bildesign och andra bilder som väcker starka känslor. Thomas Ingenlath, Volvos nya chefsdesigner sedan ett år tillbaka, följde givetvis experimentet med stort intresse:

”Den här undersökningen visar äntligen det som vi alltid misstänkt. Vacker bildesign kan väcka starka känslor och framkalla allt från en positiv sinnesstämning till en upprymd känsla av kraft och energi”, säger Thomas Ingenlath.

Volvo: ”Bildesign väcker starka känslor”
Försökspersonerna fick ha EEG-mätare på huvudet som registrerade de elektriska signaler som kan härledas till känslor. Kvinnor och män reagerar i stora delar olika på bildesign.

Undersökningen visade också att skillnaderna mellan män och kvinnor är stora:

• Männen i undersökningen upplevde starkare känslor när de såg bilder av en snyggt designad bil än när de såg en bild av ett gråtande barn.

• Bilden av ett gråtande barn gav nästan dubbelt så starka känslor hos kvinnor som hos män.

• 74 procent av männen menade att bra design gav dem positiva känslor.

• Bara 33 procent av kvinnorna värderade bilder av bildesign högre än bilden av en attraktiv man.

• 60 procent av männen menade att de fick en känsla av självförtroende, kraft och energi av att köra en snygg bil.

Doktor David Lewis, en ledande brittisk forskare inom neurovetenskap för konsumism och kommunikation, kommenterade resultaten:

”Upplevelsen av en estetiskt tilltalade form utgörs av en kombination av förståelse och känslor som är så nära kopplade till varandra att de är omöjliga att särskilja. I en estetisk upplevelse förenas sensuellt välbehag och meningsfull tolkning med ett känslomässigt engagemang.”

Volvo: ”Bildesign väcker starka känslor”
Hjärnan reagerar på design och speciellt viktigt verkar det vara för män, som föredrar fronten på bilen. Kvinnor tycker att bakpartiet är mest intressant – känns det igen? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

   

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.