Volvos stora eldröm har ändrat form. Målet om att vara helt eldrivet 2030 är skrotat och i stället talar vd Håkan Samuelsson om en lång framtid för bilar med både elmotor och bensinmotor.
Han säger i en intervju med Automotive News Europe att en helt ny generation laddhybrider behövs för att klara kundernas tempo i omställningen.
Han menar att marknaderna går i helt olika hastighet och att Volvo inte kan styra när kunderna vill släppa räckviddsoron. Volvo vill nu låta köparna själva bestämma när de är redo att gå helt elektriskt.
XC70 blir först ut i nya strategin
Volvos första stora exempel blir kommande XC70 med lång räckvidd på el. Den debuterade i Kina som en så kallad range extender och har stora likheter med Lynk & Co 08 då de delar plattform.
Läs också: PROV: Lynk & Co 08 – Volvo-kusinen som sticker ut
Elmotorn driver hjulen och en bensinmotor laddar batteriet när det behövs. Resultatet är över 200 km på ren el och totalt 1 200 km i räckvidd. Ingen räckviddsstress på långresa.
Volvo säger att modellen ska till Europa men 2026 är troligen för tidigt eftersom tekniken för infotainment och säkerhet måste anpassas till kraven här.
Samuelsson säger att ambitionen är att ta modellen till Europa så fort som möjligt.
Målet är att ta hela premiumsegmentet för långräckvidds-hybrider själv eftersom BMW, Audi och Mercedes ännu inte visat några liknande planer.
EX90-försening och EU-regler styr om kursen
Bakom helomvändningen finns politik och ekonomi. EU står fast vid att alla nya bilar ska vara utsläppsfria 2035 men biltillverkare pressar på för att laddhybrider ska få en tydlig roll även efter det.
Range extender-tekniken ses av vissa som en hållbar kompromiss.
Samtidigt har Volvos elflaggstång, stora EX90, blivit två år försenad. Det har kostat bolaget tungt och öppnat dörren för fler konkurrenter när premiumsegmentet elektrifieras.
Sverige är dessutom en ledande marknad för tekniken. Laddhybrider ligger långt före i registreringsstatistiken här i Norden.
Läs även: Sverige i topp: laddhybrider lyfter bilförsäljningen
Svenskar gillar tryggheten i en förbränningsmotor när laddaren är långt borta i glesbygden. Volvo vill inte lämna hemmapubliken i sticket när elomställningen hackar.
Nästa steg är nästa generation XC90 som väntas få liknande teknik med 160 km elräckvidd. Den ska byggas i USA från 2028. Volvos strategi i korthet är att elbilar ska vara prioritet men laddhybrider ska fylla gapet där kunderna inte är redo.
Förbränningsmotorer fasas ut först i slutet av 2030-talet. Hur lång tid det blir i praktiken avgörs av hur snabbt marknaderna hinner ikapp.