Volvo Personvagnars aggressiva produktplan betyder att de måste rekrytera närmare 1.200 personer i år.
– Vi måste expandera för att utveckla våra bränsleeffektiva produkter och teknologier som ingår i tillväxtplanen, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo PV.
2010 vände det på den globala bilindustrin. Även för Volvo PV som ökade försäljningen med 11,6 procent jämfört med 2009 och levererade vinst. Efter lanseringen av nya Volvo S60 och V60
En av de största rekryteringarna i Volvo PV:s historia, säger Personaldirektör Björn Sällström.
väntar nu introduktionen av Volvo V60 som den första plug-in hybriden.
2011 har startat starkt med tillväxt både i Europa och på den amerikanska marknaden. Fabriken i belgiska Gent förväntas i år nå nya rekordnivåer i produktionsvolym och i Torslandafabriken har man nyligen ökat produktionstakten för att möta efterfrågan.
Allt detta gör att Volvo PV behöver rekrytera stort. 1.000 nya medarbetare till den svenska verksamheter, varav 900 är ingenjörer inom framför allt produktutveckling där man bland annat behöver ny kompetens inom elektrifiering. Men det finns också behov av nya medarbetare inom områden som inköp, IT och marknadsföring. Även produktionssidan behöver expandera för att klara av de ökade volymerna som planeras.
Runt 200 personer kommer att rekryteras till fabriken i Gent.
– Det här är en av de största rekryteringskampanjerna som Volvo Personvagnar någonsin genomfört. De nya ingenjörerna behövs för att utveckla de teknologier och bilmodeller som ingår i den aggressiva produktplan som vår styrelse och företagsledning har tagit fram, säger Björn Sällström, Personaldirektör hos Volvo Personvagnar.
Läs mer om Volvos rekryteringskampanj på Facebook!