Sedan premiären i januari 2016 har Volvo S90 blivit överöst med beröm och priser av kritiker i världspressen. Vi provkör en förseriebil, och de första intrycken lovar mycket gott (Läs hela provkörningen i auto motor & sport nr 7-2016).
Men vad tycker kunderna? Inför försäljningsstarten under sommaren 2016 startar nu en omfattande S90-kampanj. I reklamfilmen (två olika versioner) poängterar Volvo att det är insidan som räknas, dock är det utsidan som visas upp.
”I den här kampanjen visar vi upp utsidan av bilen, men säger samtidigt att det är insidan som räknas. Volvo S90 visar hur vi som svensk biltillverkare tänker annorlunda än andra när det gäller allt från design och användarvänlighet till säkerhetsfunktioner och motorer. Det gör oss unika”, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.
Som i många av Volvos tidigare Made-by-Sweden-kampanjer satsar man på ett musiksamarbete, minns bland annat Robyn, Avicii och Swedish House Mafia. (Även om Zlatans version av nationalsången var briljant, räknar vi inte detta till ett musiksamarbete…) Denna gång är det svenska artisten Silvana Imam, vars låt ”Varma gator” hörs i en instrumental version.