– Stockholm är en hotspot för talang inom tech och nu vill vi skapa en innovativ, kreativ och samarbetsinriktad arbetsplats som ska locka människor från hela världen, säger Hanna Fager, Head of Corporate Functions på Volvo Cars.
Volvo skriver i sitt pressmeddelande att Stockholm åtnjuter en internationell dragningskraft på den globala tech-scenen.
– Människor med rätt kompetens och värderingar är avgörande för att vi ska nå våra mål, och det är därför vi nu öppnar vår nya tech hub i Stockholm, säger Hanna Fager.
Kontoret kallas ”Volvo Cars tech hub” ligger intill NK-huset mitt i city. När verksamheten är i full gång kommer 700 personer jobba där.
Volvo har som mål att utveckla hälften av sin mjukvara internt 2025. Då ska även hälften av försäljningen ske över nätet.

Trenden går alltmer mot att biltillverkarna vill sälja bilarna på sina webbplatser efter att kunden varit och tittat och provkört bilen på ett showroom eller hos en handlare. Dagens bilhandlare omvandlas successivt till platser man provkör, hämtar ut sin nya bill och gör service och reparation.
– Vi vill inte bara göra våra bilar säkrare genom teknik och hållbarare genom eldrift, utan dessutom helt förändra vad det innebär att äga en bil genom en mer personlig och världsledande kundupplevelse, säger Henrik Green, produktchef för Volvo Cars.
Till omställningen behövs ett stort gäng mjukvaruutvecklare. Genom att placera verksamheten i en attraktiv stad som Stockholm hoppas Volvo kunna stå sig i konkurrensen med andra arbetsgivare. Rekryteringsprocessen är redan i gång.