Hoppa till innehåll
Recharge

Volvo satsar där talangerna finns – öppnar kontor i Stockholm

Volvo letar efter talanger med rätt kompetens och rätt värderingar. De finns i Stockholm och därför öppnar Volvo ett stort kontor för 700 anställda som ska utveckla framtidens teknik och bilförsäljning.

– Stockholm är en hotspot för talang inom tech och nu vill vi skapa en innovativ, kreativ och samarbetsinriktad arbetsplats som ska locka människor från hela världen, säger Hanna Fager, Head of Corporate Functions på Volvo Cars.

Volvo skriver i sitt pressmeddelande att Stockholm åtnjuter en internationell dragningskraft på den globala tech-scenen.

– Människor med rätt kompetens och värderingar är avgörande för att vi ska nå våra mål, och det är därför vi nu öppnar vår nya tech hub i Stockholm, säger Hanna Fager.

Kontoret kallas ”Volvo Cars tech hub” ligger intill NK-huset mitt i city. När verksamheten är i full gång kommer 700 personer jobba där.

Volvo har som mål att utveckla hälften av sin mjukvara internt 2025. Då ska även hälften av försäljningen ske över nätet.

Volvo satsar där talangerna finns – öppnar kontor i Stockholm
Volvo C40 är den första Volvon som bara kan köpas online. Fler följer.

Trenden går alltmer mot att biltillverkarna vill sälja bilarna på sina webbplatser efter att kunden varit och tittat och provkört bilen på ett showroom eller hos en handlare. Dagens bilhandlare omvandlas successivt till platser man provkör, hämtar ut sin nya bill och gör service och reparation.

– Vi vill inte bara göra våra bilar säkrare genom teknik och hållbarare genom eldrift, utan dessutom helt förändra vad det innebär att äga en bil genom en mer personlig och världsledande kundupplevelse, säger Henrik Green, produktchef för Volvo Cars. 

Till omställningen behövs ett stort gäng mjukvaruutvecklare. Genom att placera verksamheten i en attraktiv stad som Stockholm hoppas Volvo kunna stå sig i konkurrensen med andra arbetsgivare. Rekryteringsprocessen är redan i gång.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.