Hoppa till innehåll

Vanliga familjer testar Volvos självkörande bilar

London är den huvudstad i Europa som har de allra värsta köerna, till och med Moskvas trafikkaos hamnar i lä. Kanske är det just den tuffa utmaningen som Volvo Cars söker när man nu startar ett stort projekt för autonoma bilar, ”Drive Me London”. Projektet med de självkörande bilarna ska starta i början av nästa […]

London är den huvudstad i Europa som har de allra värsta köerna, till och med Moskvas trafikkaos hamnar i lä. Kanske är det just den tuffa utmaningen som Volvo Cars söker när man nu startar ett stort projekt för autonoma bilar, ”Drive Me London”.

Projektet med de självkörande bilarna ska starta i början av nästa år och utökas till 100 autonoma bilar under 2018. Det gör ”Drive Me London” till Storbritanniens största testprogram för självkörande bilar.

För Londons del kan autonoma bilar vara en del av lösningen för att uppnå en bättre trafik. Oberoende forskning visar att antalet olyckor kan minska med 30 procent om bilen får köra själv. Upp till 90 procent av alla olyckor beror på förarmisstag och de kan till en stor del undvikas när de autonoma funktionerna håller koll på trafiken.

”Autonom bilkörning är ett stort steg framåt när det gäller säkerhet. Ju fortare självkörande bilar kommer ut på vägarna, desto tidigare kan vi börja rädda liv,” säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef.

Projektet syftar till att samla data och erfarenheter från Londons trafikkaos och man gör det med hjälp av ”vanliga familjer”. Försäkringsbranschens forskningscenter Thatcham Research ska analysera testresultaten och erbjuder professionella testförare om det skulle behövas.

”Fordonstillverkare förutspår att de autonoma fordon som är kapabla till att helt ta över förarens jobb under vissa delar av bilfärden kommer att lanseras någon gång från år 2021,” säger Peter Shaw, vd för Thatcham Research. ”Olycksstatistiken kommer otvivelaktigt sjunka drastiskt.”

”Vi har redan sett detta med införandet av autobroms på många nya bilar. Forskning i USA av NHTSA förutspår att 2035, som ett resultat av själrvkörande och uppkopplade bilar, kommer krockarna att kunna minskas med 80 procent. Och när olyckan inte går att undvika, kommer krockhastigheten också att sjunka tack vare det självkörande systemet,” säger Peter Shaw.

I inledningen av pressmeddelandet om projektet i London skriver Volvo Cars ännu en gång att man uppfann trepunktsbältet 1959. Vilket är en osanning som upprepats alldeles för många gånger.

Volvo var först i världen med att införa trepunktsbälte som standard – just 1959 i PV544 och Amazon – men bakom patentet för trepunktsbältet står Roger W Griswold och Hugh DeHaven. De två amerikanerna fick sitt patent för trepunktsbältet 1951.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.