Man får slanta över miljonen för en lastbil, men det är bara en liten del av totalkostnaden för ett åkeri. Den överlägset största kostnaden är diesel och därefter kommer löner.
Volvo Trucks bestämde sig 2011 för att visa hur man med ny teknik och smartare formgivning kan göra en lastbil som är 50 procent mer energieffektiv än en konventionell lastbil. Det utvecklingsarbetet resulterade i Volvo Supertruck som visades upp 2016. Bilen överträffade förväntningarna och innebar 88 procents effektivisering.
Det var då det och nu är nu. Med tiden kände Volvo Trucks att de lärt sig tillräckligt mycket för att göra om bravaden. Målet sattes till 100 procents höjd effektivitet. Slutresultatet blev hela 134 procent.

Mycket av förbättringarna beror på lägre luftmotstånd. Det har sänkts genom att göra en relativt spetsig front med en välvd vindruta. Bilen har också små videobackspeglar, mindre hjul, täckskivor för hjulen och lättrullande däck. Vikten har minskats genom bland annat kardanaxel i kompositmaterial och färre axlar.
Volvo Supertruck 2 har luftfjädring så att den kan sänkas 76 mm vid högre fart. Ett 48-volts mildhybridsystem gör att bilen kan rulla igång på el.
Volvo Supertruck 2 är inte tänkt att sättas i produktion, alla lösningar är inte möjliga att införa i dagsläget. Men flera funktioner kommer att återfinnas i kommande modeller.
Läs mer om Volvo Supertruck 2 här.