Volvo Groups vd säger i en intervju med Dagens Industri att han i grunden är emot statsstöd, men just nu behövs det en rejäl statsning av staten på att bygga ut elnät och energiproduktion för att omställningen till el inte ska tappa fart.
– När flottan av fordon växer måste även produktionen av el säkras, som ett exempel kan 1 000 lastbilar komma att kräva en effekt motsvarande en havsbaserad vindkraftspark eller en kärnkraftsreaktor om lastbilarna behöver laddas samtidigt, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo Group till DI.
Både Volvo lastvagnar och Scania satsar stort på ellastbilar, men det går trögt att avsluta affärerna.
– Det finns osäkerhet kring elkostnader, kring de politiska stödsystemen för att stötta transformationen och sedan kring laddinfrastruktur, säger Scanias vd Christian Levin till Ekot.
Just den lokala laddinfrastrukturen är något som även Volvos vd pekar på.
– När vi ställer om till ellastbilar som ska laddas måste det lokala elnätet snabbt byggas ut så att laddaren kan anslutas när och där den behövs. Vi ser att detta är en stor utmaning med de ledtider vi har i dag, säger Martin Lundstedt till Di.
