Hoppa till innehåll

Nu kommer Volvo V90 Classic – kombikungens avsked

Volvo börjar ta farväl av sina klassiska kombibilar. Nu lanseras V90 i en extrautrustad Classic-version – men bara i Finland.

Artikeln har uppdaterats kl 13:54 efter publicering med nya uppgifter från Volvo Cars Sverige.

Kombimodellen som en gång var synonym med Volvo närmar sig slutet. Som vi tidigare rapporterat satsar Volvo allt på eldrivna SUV:ar. Nu lanseras Volvo V90 Classic i Finland – och som alla trogna Volvoentusiaster vet är Classic ett kodord för ”sista chansen”.

Greppet är beprövat. Redan med 240 Classic på 90-talet började Volvo använda avskedsmodeller som en slags fullutrustad fanfar innan ridån går ner.

Det ser ut att vara just det som nu sker med V90 – en bil som en gång var Sveriges mest sålda modell men som senaste åren tappat mark. Idag är nästan nio av tio nya Volvobilar en SUV, medan bara sex procent är kombibilar.

Endast i Finland

Den Classic-version som nu släppts i Finland har laddhybriddrivlina, fyrhjulsdrift och ett utrustningspaket som lär glädja traditionalister. Den som slår till får bland annat panoramaglastak, Moritz-läderklädsel, head-up-display, Harman Kardon-ljudsystem och 360-graderskamera – allt som standard.

Under huven erbjuds två alternativ: T6 med 350 hästkrafter och T8 High Performance med 455 hästkrafter. Båda har officiell elräckvidd på upp till 88 kilometer och en deklarerad förbrukning på 0,8 liter per 100 km, med CO₂-utsläpp på bara 19 gram per kilometer .

Trots sina imponerande meriter har V90 halkat ner i registreringsstatistiken. Under 2024 nyregistrerades bara 2 789 exemplar i Sverige, enligt siffror från car.info – ett fall från fornstora dagar då modellen var Volvos flaggskepp.

Samtidigt rullar över 70 000 V90-bilar fortfarande på svenska vägar, vilket visar att efterfrågan på praktiska, rymliga kombibilar fortfarande finns.

Classic kommer inte till Sverige

Volvo Cars Sverige bekräftar att V90 Classic är ett lokalt initiativ från det finska säljbolaget, och att någon svensk lansering med Classic-namnet inte är aktuell. I Sverige säljs istället Plus Nordic Edition – en version med liknande utrustning, men utan direkt koppling till Classic-konceptet.

– Lokala Editions är alltid anpassade efter lokala förhållanden och framtagna av det lokala säljbolaget – så det finns säkert likheter men inga direkta samband, skriver presschefen Magnus Holst i ett mejlsvar.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.