Volvos vd Håkan Samuelsson har gett sin tydligaste signal hittills om att nästa modell som ska tillverkas i företagets amerikanska fabrik kan bli XC60 – märkets storsäljande suv i mellanklassen.
Den nuvarande produktionsanläggningen i Charleston, South Carolina, bygger redan de eldrivna modellerna EX90 och Polestar 3. Men enligt Samuelsson finns utrymme för fler modeller – och då främst hybrider, som ökat i efterfrågan i USA i takt med att många konsumenter tvekar inför rena elbilar.
Vid Financial Times-konferensen Future of the Car utvecklade Samuelsson sin syn på saken, enligt Autonews. Han menade att det bör handla om en modell i mellanklassen, något som säljer i stora volymer och snabbt kan komma igång i produktion.
Torslanda kan tappa sin storsäljare
Tidigare har Volvo avfärdat både sedaner och kombibilar för den amerikanska fabriken. Charleston-anläggningen byggde tidigare S60, men den produktionen avslutades förra året. Plattformen – SPA – finns dock kvar och används även för XC60 och den större XC90.
XC60 tillverkas idag i Torslanda för den globala marknaden och var Volvos mest sålda modell under 2024, med 230 900 exemplar enligt företagets egna siffror. Nyligen presenterade Volvo en uppdatering av modellen med bland annat ny grilldesign och ett moderniserat infotainmentsystem.
Bakgrunden till att fler europeiska tillverkare nu satsar på amerikansk produktion är de höga importtullarna som införts av USA:s president Donald Trump. Bland annat har Mercedes meddelat att de ska börja bygga GLC – en direkt konkurrent till XC60 – i sin amerikanska fabrik i Alabama. BMW bygger redan X3 i South Carolina.
Trump har infört 25 procents tull på bilar som importeras från EU. Storbritannien, som inte längre är medlem i unionen, har däremot förhandlat fram en lägre tullsats på 10 procent för märken som Jaguar, Land Rover, Bentley och Rolls-Royce.
Hårda tullar styr strategin
Samuelsson uttryckte dock optimism kring att tullen mot EU kan komma att sänkas. Enligt honom vill inte den amerikanska regeringen stänga dörren för handeln med Europa, utan snarare förhandla fram en mer rättvis nivå.
Han föreslog också att EU borde sänka sina egna importtullar till 2,5 procent, från nuvarande 10 procent, för att skapa mer balans mellan marknaderna.
Volvos beslut att bygga fabriken i Charleston togs under Samuelssons tidigare vd-period. Han beskrev anläggningen som en strategisk tillgång i dagens globala läge.
Men han ställde också frågan om den amerikanska leverantörskedjan är redo för en kraftigt ökad bilproduktion. Enligt honom krävs det betydligt fler lokala underleverantörer för att lyckas med en sådan satsning.
Samuelsson påpekade också att USA behöver ha ett mer pragmatiskt förhållande till Kina om man vill lyckas bygga upp en konkurrenskraftig batteriproduktion. Att göra det utan partners är enligt honom ett betydligt längre projekt.