Hoppa till innehåll

Volvo XC60 säljs med fult trick – kan vara olagligt

Volvo Cars tänjer rejält på reklamreglerna när de marknadsför sin storsäljare XC60.

Volvo XC60 säljer som smör smälter i solsken. XC60 toppar säljstatistiken med råge.

Och inte så konstigt. Grundkonstruktionen är gammal och utvecklingskostnaderna intjänade – därmed kan priset pressas.

Men Volvo Cars vill hellre ge rabatt på 142 000 kronor än att sänka listpriset. Det konstiga är att rabatten på versionen Volvo XC60 Plus Nordic Edition tycks vara ständig, berättar Carup.

Det nedsatta priset har gällt i över ett halvår med undantag för en kort period.

Kan strida mot lagen

Frågan är hur väl detta rimmar med marknadsföringslagen (MFL)?

Enligt Konsumentverket får ett tillfälligt lägre pris bara gälla under en begränsad period. ”Enligt tidigare bedömningar i domstol får inte en rea pågå mer än 2 månader per år”.

Det är inte heller tillåtet att höja priset under en kort period för att sedan sänka och kalla det för rea, extrapris, nedsatt pris eller liknande.

Konsumentverket kommer att pröva saken efter att anämälan in mot Volvo Cars.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.