Vissa kunder, framför allt på den amerikanska marknaden, kan Volvo XC90 upplevas lite för liten. Trovärdiga uppgifter talar om att Volvo ska komma med en ännu större bil.
Både BMW och Mercedes har liknande upplägg med två syskonmodeller i olika storlek, BMW X5 och X7 respektive Merceres GLE och GLS.
Enligt uppgifter från branschtidningen Automotive News kommer den större modellen bygga på nästa generation av XC90, men vara 18 centimeter längre.
Sex av tio sålda Volvobilar är suvar. Och det är lönsamt för Volvo eftersom marginalerna är högre för suvar.
Volvos satsning på lönsamma suvar har fått en del kritik eftersom suvar har stort luftmotstånd och hög vikt, och därmed hög effektförbrukning. Men Volvochefen Håkan Samuelsson tänker satsa på suvar så länge det är lagligt.
– Om kunderna vill ha det och det inte är förbjudet av någon statsmakt så tycker vi att vi ska göra dem, och göra dem säkra och miljövänliga, sa Håkan Samuelsson i en intervju med SVT.
Volvo har på bara några år blivit ett uttalat suv-märke. Hela sex av tio sålda Volvobilar är suvar och både XC40, XC60 och XC90 säljer bra i sina segment. Försäljningsmarginalerna är högre än för motsvarande kombimodell och Volvos USA-chef har kallat den här biltypen för ”lönsamhetslokomotiv”.
Men Volvos suv-satsning har också stött på hård kritik. I en suv blir förbrukningen – och därmed utsläppen – högre än i en ”lågbyggd” bil vilket innebär att Volvo får svårt att klara EU:s nya utsläppsregler. Och suvar som är elbilar eller laddhybrider får kortare räckvidd än motsvarande laddbil som inte är högbyggd.
Volvochefen Håkan Samuelsson har tidigare försvarat suv-satsningen i en granskning som SVT gjorde:
– Om kunderna vill ha det och det inte är förbjudet av någon statsmakt så tycker vi att vi ska göra dem, och göra dem säkra och miljövänliga, blev hans svar.
Som en del av satsningen på lönsamma suvar kommer Volvo utveckla en kupéversion av XC40, en karosstyp som har blivit trendig på senare år.