Automotive News Europe har nyligen intervjuat Volvochefen Jim Rowan som tidigare under året ersatte dåvarande vd:n Håkan Samuelsson.
Skotten, som tidigare varit vd för bland annat dammsugartillverkaren Dyson och som klev in i sin nya roll med Volvo den 21 mars, pratar bland annat om elbilar och Volvos strategi framåt.
Rowan har satt en hög standard från start och vill att XC90:s ersättare ska få Volvo att framstå som en mycket pålitlig elbilstillverkare inom nästa generations bilar. Han tror dessutom starkt på företagets strategi som går ut på att bli helelektriska redan till 2030.
– Vi sätter upp ett ambitiöst mål. När du gör det förmedlar du att det inte finns några om och men. Det betyder att varje anställd vi tar in, varje investeringsbeslut som vi fattar, varje designval som vi gör för våra bilar är alla inriktade på att uppnå det målet.
Rowan menar på att andra tillverkare kanske inte riktigt har lika klarsynt strategi framför sig i detta nu när det gäller elbilar.
– Jag tror att några fortfarande försöker ta reda på hur snabbt de kan ta sig dit och om de kan rida på ”två hästar samtidigt”.
Rowan tror mycket på att elektrifieringen kommer blomstra på den amerikanska marknaden, något som exempelvis konkurrenten Mercedes är lite mindre optimistiska med. Mercedes tror att omställningen kommer att kräva mer tid än Volvos 2030-riktmärke.
Utöver elektrifieringen adresserar Rowan bland annat problemet med vissa kritiska delar som gjort att många tillverkare haft svårt att hänga med i produktionstakten.
Att det under de senaste åren varit en oerhört stor utmaning för alla tillverkare råder det inga som helst tvivel om, något som Rowan bekräftar.
– Det är turbulens i leveranskedjor, inte bara när det gäller halvledare utan det är även pandemin som fortsätter att orsaka nedstängningar på platser som Kina. Vi har den hemska situationen i Ukraina samt den stigande inflationen som sätter press på konsumenternas förtroende. Det är många saker som händer på en och samma gång.