Det är svårt att hitta en mer stryktålig motor än den röda gjutjärnsmotorn Volvo B230 på 2,3-liter. Den användes i 740-serien och i 240-serien från och med 1985.
Det fanns också en 2,0-liters versioner för vissa marknader. Mest omtalad är den italienska versionen med både turbo och 16-ventilstopp. Den gav omkring 200 hästkrafter. I Sverige fick vi mer cylindervolym, men som ville ha extra effekt välja mellan turbo och 16-ventiler.
Att Volvos motorer kan rulla långt är väl känt i Sverige. Men även internationellt har Volvos rödblocksmotorer sällsynt gott rykte. Därför kvalificerar sig Volvo B230 in på Carbuzz lista över världens 10 mest hållbara fyrcylindriga motorer.
Läs även: Quiz: Hur mycket kan du om Volvo 700 och 900?
Världens 10 mest tåliga 4-cylindriga motorer

Volvo ”Redblock” B230
En vidareutveckling av B18 via B21 och B23. Använd i Volvo 240 och 740. Byggd i gjutjärn med rejäla toleranser. Trivs bäst på låga varv. Har överdimension och överdimensionerad oljepump och starka vevaxlar. Minimum av elektronik.
Finns många exempel på exemplar som rullar över 100 000 mil.

Volkswagen EA888 Gen3 (1,8 TSI)
Volkswagens bästa turbofyra hittills. Med tredje generationen rättades problemen med hög oljeförbrukning till. Har förstärkt vevaxel och modern kylning som ger pålitlig framdrivning under hård belastning.

BMW S14
Den här M3-motorn visade att tyska högpresterande motorer kan hålla (om man sköter servicen). Sugmotor utan turbo. En racingmotor som fungerar utmärkt till vardags. Smidda kolvar och starkt cylinderblock som klarar höga varvtal under lång tid.

Ford EcoBoost 2.0 (2010–2018)
Den här tuboladdade tvålitersmotorn har visat att turboteknik inte behöver vara en svaghet. Väl utprovad av Fords tekniker innan den lanserades. Användes även av Volvo i till exempel V70 2.0 F. Ger låg förbrukning utan att tekniken äventyrar hållbarheten. Anpassad för etanol.

Toyota 22R / 22RE
Finns med eller utan turbo i Toyota Hilux och 4Runner. Bilar som är gjorda för att hålla.
Konstruktionen är enkel och överdimensionerad precis som Volvo B230 är motorblocket i gjutjärn med enkel överliggande kamaxel och minimalt med elektronik.

Honda K24
Väl ansedd sugmotor som tål att varvas. Finns bland annat i tåliga Honda CR-V. Använder kedja i stället för kamrem. Pålitlig variabel ventilstyrning (VTEC) och effektiv kylning.

Toyota Dynamic Force Hybrid T24A
Toyota har bevisat att hybridmotorer håller lika bra som renodlade bensinmotorer. Att denna motor används i Toyota Land Cruiser är ett exempel på motorns pålitlighet.
En europeiska biltidning hade antagligen i stället lyft fram de mindre versionerna som används i Toyota Prius och Corolla.

Subaru EJ22
Användes i Subaru Legacy och Outback under 1990-talet. Känd för sin smidiga gång och mekaniska enkelhet. Har molybdenbelagda kolvar och en symmetrisk konstruktion som minimerar vibrationer.

Chevrolet 2.7 TurboMax (L3B)
General Motors svar på Ford EcoBoost-motorn. Byggd i aluminium men med stålförstärkning och ovanligt bra smörjning. Mycket effektiv kylning.

Hyundai Smartstream Gamma II 1.5
Modern motor som ännu inte fått den ryktbarhet som den förtjänar. Motorn är en av de tystaste och mest välbalanserade små motorerna på marknaden. Konstruktionen är enkel och förbränningen ovanligt effektiv. Få kända problem.
Finns det någon motor som du saknar på listan? Ange gärna den i kommentarsfältet!