Hoppa till innehåll

Volvos ”evighetsmotor” B230 hyllas internationellt

Volvo Redblock-motor B230 hyllas av internationell press. Den listas som en av världens 10 mest pålitliga motorer. Här är hela av listan.

Det är svårt att hitta en mer stryktålig motor än den röda gjutjärnsmotorn Volvo B230 på 2,3-liter. Den användes i 740-serien och i 240-serien från och med 1985.

Det fanns också en 2,0-liters versioner för vissa marknader. Mest omtalad är den italienska versionen med både turbo och 16-ventilstopp. Den gav omkring 200 hästkrafter. I Sverige fick vi mer cylindervolym, men som ville ha extra effekt välja mellan turbo och 16-ventiler.

Att Volvos motorer kan rulla långt är väl känt i Sverige. Men även internationellt har Volvos rödblocksmotorer sällsynt gott rykte. Därför kvalificerar sig Volvo B230 in på Carbuzz lista över världens 10 mest hållbara fyrcylindriga motorer.

Världens 10 mest tåliga 4-cylindriga motorer

Volvo B23-motorn som användes fram till mitten av 1980-talet och gjordes om till B230. Det innebar bland annat att oljepumpen integrerades i motorblocket för att reducera antalet komponenter. Men det innebar också att Volvo minskade dimensionerna på vissa vevstakar och vevaxlar för att spara pengar. Därför har B230 smeknamnet ”weak Redblock”” i USA, trots att konstruktionen är erkänt tålig. Foto: Volvo Cars

Volvo ”Redblock” B230

En vidareutveckling av B18 via B21 och B23. Använd i Volvo 240 och 740. Byggd i gjutjärn med rejäla toleranser. Trivs bäst på låga varv. Har överdimension och överdimensionerad oljepump och starka vevaxlar. Minimum av elektronik.

Finns många exempel på exemplar som rullar över 100 000 mil.

Blå Audi TT Cabriolet EA888 Gen3
VAG-motorn EA888 Gen3 används bland annat i den sista generationen av Audi TT. Foto: Audi.

Volkswagen EA888 Gen3 (1,8 TSI)

Volkswagens bästa turbofyra hittills. Med tredje generationen rättades problemen med hög oljeförbrukning till. Har förstärkt vevaxel och modern kylning som ger pålitlig framdrivning under hård belastning.

BMW M3 sedan
Första generationen BMW M3 använde den tåliga, men servicekrävande, S14-motorn. Foto: Darren – DT121563 (CC BY 2.0)

BMW S14

Den här M3-motorn visade att tyska högpresterande motorer kan hålla (om man sköter servicen). Sugmotor utan turbo. En racingmotor som fungerar utmärkt till vardags. Smidda kolvar och starkt cylinderblock som klarar höga varvtal under lång tid.

Volvo Flexifuel-modeller
Fords EcoBoost-motorer användas för att Volvo skulle kunna erbjuda bränslesnåla etanol-kompatibla motorer med mindre cylindervolym. Foto: Volvo Cars

Ford EcoBoost 2.0 (2010–2018)

Den här tuboladdade tvålitersmotorn har visat att turboteknik inte behöver vara en svaghet. Väl utprovad av Fords tekniker innan den lanserades. Användes även av Volvo i till exempel V70 2.0 F. Ger låg förbrukning utan att tekniken äventyrar hållbarheten. Anpassad för etanol.

Toyota Hilux
Toyota Hilux är en arbetshäst precis som R-motorn som driver den. Foto: Vauxford (CC BY 2.0)

Toyota 22R / 22RE

Finns med eller utan turbo i Toyota Hilux och 4Runner. Bilar som är gjorda för att hålla.

Konstruktionen är enkel och överdimensionerad precis som Volvo B230 är motorblocket i gjutjärn med enkel överliggande kamaxel och minimalt med elektronik.

Silverfärgad Honda CR-V h
Honda CR-V har en effektiv 2,4-liters motor med variabel ventilstyrning. Foto: OSX (CC BY 2.0)

Honda K24

Väl ansedd sugmotor som tål att varvas. Finns bland annat i tåliga Honda CR-V. Använder kedja i stället för kamrem. Pålitlig variabel ventilstyrning (VTEC) och effektiv kylning.

Toyota Land Cruiser J250 sprutar lera åt sidorna.
Toyota har valt att fortsätta använda den fyrcylindriga T24A-motorn i den bensindrivna versionen av nya Toyota Land Cruiser. Foto Magnus Fröderberg

Toyota Dynamic Force Hybrid T24A

Toyota har bevisat att hybridmotorer håller lika bra som renodlade bensinmotorer. Att denna motor används i Toyota Land Cruiser är ett exempel på motorns pålitlighet.

En europeiska biltidning hade antagligen i stället lyft fram de mindre versionerna som används i Toyota Prius och Corolla.

Silverfärgad Subaru Liberty 1993 snett bakifrån
Subaru Legacy har kallats Liberty på vissa marknader. Foto: OSX (CC BY 2.0)

Subaru EJ22

Användes i Subaru Legacy och Outback under 1990-talet. Känd för sin smidiga gång och mekaniska enkelhet. Har molybdenbelagda kolvar och en symmetrisk konstruktion som minimerar vibrationer.

Chevrolet Silverado LT 4x4
Sedan 2018 använder GM sin 2,7-liters TurboMax i Picupen Silverado. Foto: GM

Chevrolet 2.7 TurboMax (L3B)

General Motors svar på Ford EcoBoost-motorn. Byggd i aluminium men med stålförstärkning och ovanligt bra smörjning. Mycket effektiv kylning.

Kia Ceed
I Kia Ceed kallas Gamma-motorn för 1,5 T-GDi. Foto: Kia

Hyundai Smartstream Gamma II 1.5

Modern motor som ännu inte fått den ryktbarhet som den förtjänar. Motorn är en av de tystaste och mest välbalanserade små motorerna på marknaden. Konstruktionen är enkel och förbränningen ovanligt effektiv. Få kända problem.

Finns det någon motor som du saknar på listan? Ange gärna den i kommentarsfältet!

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.