
Volvo Lastvagnar har en förmåga att demonstrera sina nyheter på de mest spektakulära vis. Vem minns inte Jean Claude van Damme och hans ”episka split” mellan två backande lastbilar, det är tydligen så man bäst demonstrerar riktningsstabilitet och precision i styrningen.
Många minns säkert även 4-åriga Sophie som fick köra en radiostyrd Volvo FMX genom en hinderbana – över stock och sten, fast mest rakt genom hindren. Detta för att illustrera hur terrängduglig Volvos lastbil är med bland annat automatisk framhjulsdrift som kopplas in när den behövs.
Fler exempel på deras fantasifulla reklamfilmer är bland annat när en hamster kör lastbil uppför en livsfarlig väg eller när en Volvo FH utmanas av Koenigsegg på en racebana.
Volvo Lastvagnar är nu tillbaka med ännu en häftig utmaning. I ”Volvo Trucks vs 750 Tonnes” kopplas en Volvo FH16 framför ett 300 meter långt släp med sammanlagt 40 fyllda containrar. Totalt väger ekipaget 750 ton. Kan nya systemet med krypväxlar starta – och köra – med monstervikten.
Bakom ratten på lastbilen sitter världens starkaste man, Magnus Samuelsson – men frågan är om det hjälper i det här fallet…
”För riktigt tunga laster använder man vanligtvis specialtillverkade lastbilar, men här använder vi en serietillverkad Volvo FH16, direkt från fabriken”, säger Peter Hardin, produktchef för FM och FMX på Volvo Lastvagnar.
Nyheten är I-Shift med krypväxlar. Växellådan gör det möjligt att dra upp till 325 ton från stillastående.
Utmaningen genomfördes i Göteborg, så utöver 750 ton utsattes lastbilen även för hårda prov vädermässigt i form av den västkustska vintern som bjöd på både regn och snöstorm.
Se filmen nedan hur det gick.