Hoppa till innehåll

Volvos nya teknik avslöjar rattsurfande förare – i andra bilar

Ouppmärksamma förare är en stor fara i trafiken. Nu har Volvo tagit fram en videoteknik som varnar för andra förare som rattsurfar. Ett annat system övervakar hälsan hos alla i bilen.

Sakta men säkert har bilindustrin genomgått en sensorrevolution. Det började med enkla sensorer för parkeringen och vindrutetorkare. I dag innehåller en ny Volvo fler kameror med bildsensorer än vad en genomsnittlig yrkesfotograf äger.

Kamerorna öppnar ett stort fält av möjligheter och bilutvecklarna hittar ständigt nya användningsområden. Volvo har nu sökt patent för en videoteknik som övervakar omgivande förare med hjälp av bilens kameror.

”En distraherad förare påverkar inte bara föraren själv utan också andra trafikanter”, skriver Volvo i sin patentansökan, uppger Vi Bilägare.

Volvos programvara analyserar videosignalerna i realtid för att identifiera. När algoritmerna upptäcker en fara varnas den egna bilens förare.

Ibland har enskilda ord ha stor betydelse och Volvo påpekar noga att de inte ”filmar” omgivningen. Det sker alltså ingen lagring av videosignalerna som skulle kunna ge problem med till exempel dataskyddslagen GDPR.

Volvo liknar systemet vid en backkamera med rörelsesensorer där föraren varnas om en fara detekteras.

Säkerhetsprofilerade Volvo Cars har även sökt patent för ett kamerasystem som skannar efter cyklister i trafiken och försöker förutsäga hur de ska bete sig i korsningar och andra riskfyllda trafiksituationer.

Ytterligare ett säkerhetssystem övervakar förare och passagerare i bilen för att detektera hälsoproblem som hjärtattack, feber eller farligt blodsockerfall hos diabetiker. Då varnas föraren. Bilen kan också stanna vid vägkanten och larma SOS om det behövs.

Enklare system av det här slaget finns redan, men Volvos system omfattar fler åkommor och inte bara föraren.

När blir de nya säkerhetssystemen verklighet? Det kan ta år eller inte bli av alls. Det gäller att systemen fungerar fullt ut och ger en verklig nytta, eller inte blir för dyra.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.