
Fast förra gången hette det ETC, European Touring Car Championship, men det var att betrakta som ett rent världsmästerkap för standardvagnar. Stjärnorna hette Ravaglia, Walkinshaw, Stuck eller Soper och helt plötsligt, mitt i dåtidens standardvagns-VM, dök ett gäng svenskar upp på den internationella scenen.
Det var biltillverkaren Volvo Personvagnar med sina två fabriksteam som tävlande med fyra stycken Volvo 240 med 320-hästars turbomotor och förarna 1985 var Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli samt Ulf Granberg tillsammans med Greger Pettersson.
Och på ett drygt år hade Volvo slagit alla de stora bilfabrikerna med BMW, Rover, Ford med flera och tagit EM-titeln framför nosen på världseliten. Men precis som ordspråket säger – underbart är kort – drog sig Volvo ur efter sin andra säsong och försvarade aldrig mästerskapet.
Idag, 30 år senare, är det alltså dags igen. Fast förutsättningarna är annorlunda. Officiellt är det Polestar Cyan Racing som står för satsningen och nu vill Volvo ta en VM-buckla i det mästerskap som idag kallas WTCC, VM för standardbilar.
Vilka förare och exakt hur VM-satsningen kommer att se ut är fortfrande inte helt klart. Under presentationen, passande nog på racerbanan Mantorp Park, avslöjade Polestar Cyan Racings chef att målet för satsningen är WTCC – men att teamet ännu inte beslutat om förarbesättningen.
Så här i förväg kan vi emellertid förmoda att förarna till Volvo S60 WTCC lär heta Fredrik Ekblom, Thed Björk samt Robert Dahlgren – den senare testkörde för övrigt VM för Volvo redan säsongen 2011. Och nu blir satsningen alltså äntligen av, knappt fyra år senare.

