Volvo har tidigare testkört vätgaslastbilar med bränslecell som gör elektricitet av vätgas. Elen driver en eller flera elmotorer.
Vanlig motor i stället för bränselcell
Nu är Volvo Lastvagnar på gång att börja testköra en alternativ vätgasteknik där en konventionell förbränningsmotor anpassas för att förbränna vätgas. Detta är en billigare lösning.
Fördelarna med vätgas är att det minskar koldioxidutsläppen jämfört med en diesellastbil. Till skillnad mot en ellastbil så behöver en vätgaslastbil inte så länge och ladda. Dessutom blir vikten lägre.
Nackdelen är att det finns få ställen att tanka vätgas.
Läs även: Volvo lanserar eldriven lastbil med extrakort räckvidd

Speciell bränsleinsprutning
Volvolastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att ha direktinsprutning med högt tryck (HPDI), en teknik där en liten mängd tändbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts.
– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar men körs på vätgas kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen att de potentiellt har nettonoll koldioxidutsläpp. De kommer att vara ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar, som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, chef för produktledning och kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Under 2026 startar testerna av vätgaslastbilar på väg och innan 2030 lovar Volvo att lansera sin första vätgasdrivna lastbil.
Läs även: Volvos oväntade motorsatsning: Ny tvåtaktare