Hoppa till innehåll

Volvos reklamsuccé – så här gick det till

100 miljoner har sett Volvo FMX utsättas för ett extremt livetest. I filmen ser vi en fyraåring fjärrstyra den 18 ton tunga lastbilen. Det går minst sagt vilt till. Nu får vi se hur inspelningen gick till och hur lastbilen riggades för att kunna fjärrmanövreras.

I Volvo Lastvagnars reklamfilm, ”Look who’s driving”, uppföljaren till ”Epic Split” med Jean Claude van Damme, styr fyraåriga Sophie en Volvo FMX med hjälp av en fjärrkontroll. Nu släpps två filmer som visar hur den spektakulära inspelningen gick till.

Vi får bland annat se hur fjärrstyrningen av lastbilen riggades och vilka tekniker som krävdes för att manövrera det 18 ton tunga fordonet.   

– För att få full kontroll över lastbilen behövde vi kunna använda styrning, gas och broms med lika stor precision som om den hade körts av en förare i hytten, säger Alister Mazzotti, huvudansvarig för fjärrstyrningen. 

Till fjärrstyrningen användes en kombination av olika tekniker, bland annat lufttryck, elektroniska styrservosystem och traditionell fjärrstyrning.
• På broms, gas och koppling monterades elektronik- och lufttrycksdrivna plattor.
• Ratt och växelspak styrdes av elektroniska styrservosystem.
• Efter riggning av systemet gjordes trimning av fjärrkontrollen. Detta för att säkerställa att den skickade rätt signaler till fordonet. 

För säkerhets skull användes två fjärrkontroller, en som kontrollerades av 4-åriga Sophie och en som kontrollerades av experterna för fjärrstyrningssystemet.

Se filmen om fjärrstyrningen ovan.

I bakom kulisserna-filmen (längst ner) till ”Look Who’s Driving” får vi veta mer om lastbilens skick efter testkörningen och träffa stjärnan i filmen, fyraåriga Sophie.

Se fler omtalade filmer från Volvos Lastvagnar nedan

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.