Hoppa till innehåll
Recharge

Volvosyskonet Lotus visar superelbilen Emeya

En GT-vagn designad med föraren i fokus och prestanda som ingen egentligen behöver. Här kommer Lotus svar på bilar som Taycan, Lucid Air och Tesla Model S.

John Sempill

Designad för föraren, en kulminering av företagets historia plus att den har sportbilsprestanda och den senaste tekniken. Det är så Lotus själva inleder sitt pressmaterial för den nya GT:n, Emeya.

Och i siffror? Den maxutrustade versionen av Emeya når en toppfart på över 250 km/h och hundra på 2,8 sekunder tack vare sina dubbla elmotorer och batteri på 102 kWh. Maxvrid hamnar på 985 Nm och effekten på 675 kW (905 hk).

En gul bil parkerad i öknen. (AI text)
Lotus Emeya bygger på Volvoägaren Geelys elbilsplattform SEA, precis som koncernkusiner som Polestar 4, Polestar 5, Zeekr 001 och Volvo EX30.

Vidare berättar Lotus att fem minuters laddning via 350 kW ger upp till 150 km i räckvidd, alternativt 10 procents laddning till 80 procent på 18 minuter blankt. Betryggande om du är ute på en ”grand tour” och inte vill hänga för länge på macken. 

På insidan möts man av lyxmaterial, en ombonande förarplats samt ett ”intuitivt” infotainmentsystem. Några räckviddssiffror framgår inte i dagsläget, men Lotus räknar med att Emeya hamnar i nivå med Lotus Eletre. Det vill säga, någonstans upp emot 60 mil (WLTP). 

En bilinteriör med ratt och instrumentbräda. (AI text)
Inredningen i en Tesla Model S (AI text)

– Det här är en Lotus som skiljer sig från allt du tidigare sett, säger Ben Payne, designchef hos Lotus Group.

– Vi har vidareutvecklat allt som Lotus har byggt upp hittills för att skapa en lyxig prestandabil för föraren, med en design som ska inspirera till självförtroende, entusiasmera genom råa känslor och ren glädje – och sammanföra detta för den bästa vägupplevelsen. 

En gul bil kör ner längs en ökenväg. (AI text)
Batteriet på 102 kWh och dubbla elmotorer ska ge 905 hk i värstingversionen.

Produktionen väntas dra i gång i början av 2024 och vidare information om Lotus Emeya släpps under årets fjärde kvartal. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.