Designad för föraren, en kulminering av företagets historia plus att den har sportbilsprestanda och den senaste tekniken. Det är så Lotus själva inleder sitt pressmaterial för den nya GT:n, Emeya.
Och i siffror? Den maxutrustade versionen av Emeya når en toppfart på över 250 km/h och hundra på 2,8 sekunder tack vare sina dubbla elmotorer och batteri på 102 kWh. Maxvrid hamnar på 985 Nm och effekten på 675 kW (905 hk).

Vidare berättar Lotus att fem minuters laddning via 350 kW ger upp till 150 km i räckvidd, alternativt 10 procents laddning till 80 procent på 18 minuter blankt. Betryggande om du är ute på en ”grand tour” och inte vill hänga för länge på macken.
På insidan möts man av lyxmaterial, en ombonande förarplats samt ett ”intuitivt” infotainmentsystem. Några räckviddssiffror framgår inte i dagsläget, men Lotus räknar med att Emeya hamnar i nivå med Lotus Eletre. Det vill säga, någonstans upp emot 60 mil (WLTP).


– Det här är en Lotus som skiljer sig från allt du tidigare sett, säger Ben Payne, designchef hos Lotus Group.
– Vi har vidareutvecklat allt som Lotus har byggt upp hittills för att skapa en lyxig prestandabil för föraren, med en design som ska inspirera till självförtroende, entusiasmera genom råa känslor och ren glädje – och sammanföra detta för den bästa vägupplevelsen.

Produktionen väntas dra i gång i början av 2024 och vidare information om Lotus Emeya släpps under årets fjärde kvartal.