Enligt nya medieuppgifter från Storbritannien är Volkswagen mycket nära ett färdigt avtal med Suzuki Motor Corporation. Innan årets slut väntas beskedet som meddelar att Suzuki blir Volkswagens elfte varumärke.
Bilindustrilegenden Ferdinand Piëch, till vänster, har länge letat efter en motorcykeltillverkare och kanske är man ett steg närmare nu. VW-chefen Martin Winterkorn, till höger, har gjort vissa medgivande under hösten som indikerar att ett uppköp av Suzuki är på gång.
I början av hösten cirkulerade ihärdiga rykten som berättade om långt gångna förhandlingar mellan Volkswagen och Suzuki Motor Corporation om ett uppköp. Det har också varit känt sedan länge att styrelseordförande Ferdinand Piëch sökt efter en motorcykeltillverkare som komplement i koncernen och bland annat förhandlat med Ducati.
Officiella kommentarer från Volkswagen har varit få – även VW-chefen Martin Winterkorn gjort vissa medgivanden – men om vi får tro de nya uppgifterna från brittiska tidningen "Car" så lär ett tillkännagivande komma innan årets slut. Enligt den vanligtvis mycket välunderrättade redaktören Georg Kacher har Volkswagen och Suzuki Motor Corporation förhandlat under en längre tid och den ursprungliga planen var att meddela uppköpet under Tokyo Motor Show i oktober, men i sista stund dök det upp några kontraktsdetaljer som inte gick att lösa i tid.
De sista knutarna ska dock vara upplösta nu, enligt Georg Kacher, och innan årets slut kan vi vänta oss att affären tillkännages. Om uppgifterna stämmer blir Suzuki VAG-koncernens elfte varumärke. Som mikrobilstillverkare har Suzuki en stark position på sin hemmamarknad och vissa delar av Asien, de erfarenheterna kan komma väl till pass när Volkswagen ska bygga kompakta cityfordon.
Suzukis återförsäljarnät i Japan och Asien kan bli en effektiv språngbräda för Volkswagen och för Suzukis del behövs ett bättre återförsäljarnät för att kunna växa, speciellt i Nordamerika där varumärket haft det mycket tufft.