Hoppa till innehåll

VW Polo blir MPV och kombi

Volkswagens småbil Polo, tillika Årets bil 2010, är en säljsuccé. Men plattformen är ännu inte fullt utnyttjad – både en MPV och en kombi planeras. Och sportpaketet R-line kommer i höst. En kompakt-MPV på Polos plattform skulle utmana främst Opel Meriva, men också Fords kommande B-Max och Kia Venga. Men ännu har VW-ledningen inte gett […]

Volkswagens småbil Polo, tillika Årets bil 2010, är en säljsuccé. Men plattformen är ännu inte fullt utnyttjad – både en MPV och en kombi planeras. Och sportpaketet R-line kommer i höst.

VW Polo blir MPV och kombi

En kompakt-MPV på Polos plattform skulle utmana främst Opel Meriva, men också Fords kommande B-Max och Kia Venga. Men ännu har VW-ledningen inte gett klartecken för serieproduktion.

Årets bil 2010, Volkswagen Polo, blev succé direkt efter generationsskiftet i mitten av 2009. Under 2010 byggdes 340.000 exemplar i fabriken i spanska Pamplona.

Men alla biltillverkare vill ha ut mesta möjliga av varje ny plattform som kräver miljarder i utvecklingskostnader, och inom Volkswagen funderar man på fler Polovarianter. En som ligger nära till hands heter just Variant enligt VW:s namnpolicy och är alltså en kombi. Den skulle i likhet med kusinerna Seat Ibiza ST och Skoda Fabia Combi komplettera den vanliga halvkombikarossen och hitta köpare bland hundägare, golfspelare och andra som behöver lite större bagagevolym i en liten bil.

VW Polo blir MPV och kombi

Polo Variant kan bli en av marknadens snyggste kombibilar i lilla klassen ­ i ädel kamp med sin kusin, Audi A1 Sportback. Inte heller Polokombin har ännu fått grönt av koncernledningen för serietillverkning.

Som vår illustratör Schulte visar, kan Polo Variant bli en snygg kombi, men ledningen har ännu inte gett klartecken för produktion. Skälet är att den skulle bli mycket mindre lönsam än storebror Golf Variant som tillverkas i Mexiko och ger bra marginaler. Sista ordet är dock inte sagt.

VW Polo blir MPV och kombi

Polo med lite större bagagutrymme för golfbagar och andra sportutensilier – eller för en hund eller två. Nog borde den Varianten hitta sin publik.

En annan variant som ledningen internt lär ha bestämt sig för, är en flexibel MPV på Polobasis, främst för att ta upp kampen med Opels uppskattade Meriva. Polo "minivan" skulle enligt fristående marknadsinstitutet IHS Automotive kunna säljas i minst 60.000 exemplar per år.

Ändå har det på senare tid enligt "källor med insyn" uppstått tvivel i företagsledningen, där somliga fruktar att en Polo MPV skulle kunna utgöra intern konkurrens för VW Caddy och Skoda Roomster. Beslutet är ännu inte taget, men enligt de ursprungliga planerna skulle Polo "minivan" lanseras 2013.

Klart är dock att Polofamiljen redan i höst breddas med Polo R-line, som som är ett sportigt utrustningspaket som kan beställas till alla motoralternativ utom de allra svagaste. R-line omfattar sportstolar, bredare fälgar och däck, spoiler och tuffare lysdiodband som varselljus. Något pris för paketet har ännu inte meddelats.

Till våren 2012 väntar dessutom två motorstarkare varianter till den befintliga halvkombin med tre eller fem dörrar: en 1,4-liters bensinversion kallad GT och en 1,6-liters diesel (GTD) – båda med effekt runt 140 hästkrafter. Därmed fyller Polo ut luckan mellan 1,2 TSI på (105 hk) och GTI (180 hk).

GT-versionens TSI-motor är en vidareutveckling av den framgångsrika turbomotorn som enligt uppgifter i tysk fackpress sänkt sin förbrukning med ytterligare upp till 15 procent.

Förutom de nämnda Polo-derivaten finns en modell som tämligen säkert kommer att förverkligas, och det är projektet VW Roadster. Den kompakta bakhjulsdrivna mittmotorbilen bygger till stor del på Polokomponenter, och den beräknas vara klar till modellåret 2013.

Skälet till att VW Roadster har större chanser än övriga Polovarianter att gå i produktion, är att både Audi och Porsche är klart intresserade av att skapa var sin egen version av tvåsitsaren.

I VW-utförandet lär Roadstern kunna ge klassledaren Mazda MX-5 en rejäl match. Inte minst vad gäller utseendet.

I fråga om tekniken vet vi inte om tvåsitsaren i färdigt skick får samma drivlina som konceptet BlueSport på Detroitsalongen 2009. Den hade en mittmonterad, tvärställd tvåliters diesel på 180 hästkrafter och drivning på bakhjulen via sexväxlad dubbelkopplingslåda. Tack vare låg vikt (1.200 kg) betydde den effekten, och framför allt vridmomentet 350 Nm från 1. 750 varv, att BlueSport mycket väl kunde hävda sig mot Mazda MX-5 – både vad gäller fart och låga utsläpp.

Men får den dieselmotor? Blir det en hybrid med diesel plus el? Vi vet inte i dag, men vi kan gissa – och då är tipset att den får hybriddrivning.

Spännande är det onekligen, VW BlueSport är en av få konceptbilar på senare år som skapat habegär hos praktiskt taget alla som sett den – om så bara på bild.

Illustratiner: Schulte Design.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.