Nya Touareg är snyggare än föregångaren, men hybridversionen är inte lika vass som konkurrenterna. I dieseln faller dock allt på plats.
Längden blir näst intill oförändrad (480 cm) och den är fortfarande femsitsig, möjligheten att välja till ett extra baksäte finns inte. Lastvolymen är 580 liter och 1.645 med fällt baksäte.
Hej! Hur är första intrycket?
MJ: Att det är en stor, lyxig och elegant bil som gör sig bra på herrgårdsuppfarten.
Den har blivit kantigare. Linjerna har förstärkts och lirar nu bättre med övriga VW-modeller. Kvalitetskänslan invändigt är finfin. Det är väldigt mjukt och fint läder på det inre dörrhandtaget.
Invändigt håller den mycket hög klass. Notera touchscreenskärmen för energiflödet till höger.
Hur är den att köra?
MJ: Först körde jag hybridversionen, och så mycket kan jag säga att den smög iväg på eldrift. Displayen visade att batteriet var så gott som fulladdat. Men det tog inte lång tid innan bensinmotorn gick in. Även om man smyger väldigt försiktigt så går bensinmotorn igång vid 20 km/h. Men meningen är ju inte att man ska köra på enbart el, utan att den ska hjälpa bensinmotorn så att förbrukningen blir lägre.
Tyvärr känner man verkligen att man kör en hybrid. Systemet jobbar ingalunda obemärkt. Bensinmotorn kan kopplas in mjukt, men den kopplas också in ganska bryskt i vissa lägen. Samma sak när man lägger foten på bromsen för att sakta ner lite lagom, då kan inbromsningen bli betydligt starkare än vad som var tänkt, och detta på grund av att systemet är suget på att omvandla rörelseenergin till ström.
Utan att för den skull vara dålig vill jag minnas att både Lexus 450h och BMW X6 ActiveHybrid sköter övergångarna lite mer diskret.
Touareg V6 TDI med offroadpaket sköter sig oklanderligt just – offroad.
Du har även kört V6 TDI – hur var den?
MJ: I V6 TDI, instegsmodellen, föll bitarna på plats. Det är en utmärkt maskin i en utmärkt bil. Det är inte direkt en sportig suv att köra men det är en jättestark diesel som sköter sig väldigt fint. Den känns ganska pampig.
Precis som föregångaren har nya Touareg luftfjädring i vissa versioner, vi har bara erbjudits att köra med luftfjädring. Tre lägen: sport, normal och komfort. I komfortläget riktigt seglar man fram, och den tillåter då även en viss krängning i svängarna. Men fjädringsbetyget grumlas ändå av att den inte lyckas hantera snabba ojämnheter typ skarvar lika bra som större gupp, detta oavsett om man kör på 18- eller 20-tums däck.
Luftfjädringen kommer väl till pass när man vill höja markfrigången. På offroadbanan imponerade den stort, särskilt eftersom dessa bilar även var utrustade med offroadpaketet 4xMotion som innebär låsbara diffrentialer, lågväxel med mera (detta känner vi igen från föregångare.) Detta kan bara fås till V6 TDi, övriga har torsensystem.
Något annat?
MJ: Ja, man kan nämna att den gamla akilleshälen, benytrymmet i baksätet, nu är klart förbättrat.
När kommer den och vad kommer den att kosta?
MJ: Man kan börja teckna order i april, och leveranserna beräknas komma igång till midsommar. Priset är inte fastställt än, men räkna med att de billigaste versionerna börjar runt 450.000 kronor + lite till då standardutrustningen har höjts, jämfört med föregångaren, enligt Volkswagen.
Mer om VW Touareg i kommande nummer av auto motor & sport nummer.
Klicka här för att läsa mycket mer fakta och se fler bilder.