Rally-VM står inför stora förändringar.
FIA har inlett en process för att hitta en ny kommersiell rättighetsinnehavare till World Rally Championship (WRC), efter att nuvarande ägare Red Bull och det tyska investmentbolaget KW25 beslutat att sälja.
Affären värderas till omkring 6 miljarder kronor.
Svenskt intresse för WRC
För svenska rallyfans är utvecklingen högst relevant.
Rally Sweden i Umeå är en av VM-seriens mest uppskattade deltävlingar. Enligt arrangören såldes omkring 40 000 biljetter till årets tävling, vilket motsvarar cirka 150 000 besökstillfällen över de fyra dagarna.
En ny ägare kan påverka både tävlingens framtid och hur sporten marknadsförs globalt.

Läs också: Rally Sweden 2025: Glädjerally på is och snö
Liberty Media avstår
Enligt uppgifter har intresset redan varit stort från investerare i Europa, USA och Mellanöstern.
Svenska mediekoncerner har inte nämnts, men nordiska arrangörer följer processen noga.
Däremot står det klart att Liberty Media (som äger rättigheterna till Formel 1 och nyligen MotoGP) inte är aktuella för affären, enligt GPBlog.
FIA vill säkra långsiktig tillväxt
FIA bekräftar att beslutet följer efter ett års diskussioner med Red Bull och KW25.
I ett uttalande säger president Mohammed Ben Sulayem att WRC nu befinner sig i ett ”spännande ögonblick” i sin historia:
– Vi söker en partner som vill investera långsiktigt och ta mästerskapet till nästa nivå, samtidigt som arvet bevaras och publiken växer, säger Ben Sulayem.

Lockar unga fans
Enligt FIA nådde WRC en publik på 1,3 miljarder tv-tittare under 2024, och mer än fyra miljoner fans följde tävlingarna på plats.
Nästan hälften av publiken var mellan 18 och 34 år, något som gör serien attraktiv för nya ägare.
Malcolm Wilson, grundare av M-Sport och vice FIA-president för sport, kallar processen ”en stor möjlighet” att injicera nytt kapital och energi i mästerskapet.
En ny ägare väntas presenteras inom de närmaste månaderna.