Hoppa till innehåll

Rally-VM är till salu – kan påverka svenska rallyt

Internationella bilsportförbundet bekräftar att WRC är till salu. Prislappen? 6 miljarder kronor.

Rally-VM står inför stora förändringar.

FIA har inlett en process för att hitta en ny kommersiell rättighetsinnehavare till World Rally Championship (WRC), efter att nuvarande ägare Red Bull och det tyska investmentbolaget KW25 beslutat att sälja.

Affären värderas till omkring 6 miljarder kronor.

Svenskt intresse för WRC

För svenska rallyfans är utvecklingen högst relevant.

Rally Sweden i Umeå är en av VM-seriens mest uppskattade deltävlingar. Enligt arrangören såldes omkring 40 000 biljetter till årets tävling, vilket motsvarar cirka 150 000 besökstillfällen över de fyra dagarna.

En ny ägare kan påverka både tävlingens framtid och hur sporten marknadsförs globalt.

Rallybil i full fart under Svenska Rallyt i Umeå, med snö och publik i bakgrunden.
Svenska Rallyt är Sveriges största årliga motorsportevenemang, med omkring 150 000 besökstillfällen i år. Foto: Magnus Fröderberg

Liberty Media avstår

Enligt uppgifter har intresset redan varit stort från investerare i Europa, USA och Mellanöstern.

Svenska mediekoncerner har inte nämnts, men nordiska arrangörer följer processen noga.

Däremot står det klart att Liberty Media (som äger rättigheterna till Formel 1 och nyligen MotoGP) inte är aktuella för affären, enligt GPBlog.

FIA vill säkra långsiktig tillväxt

FIA bekräftar att beslutet följer efter ett års diskussioner med Red Bull och KW25.

I ett uttalande säger president Mohammed Ben Sulayem att WRC nu befinner sig i ett ”spännande ögonblick” i sin historia:

– Vi söker en partner som vill investera långsiktigt och ta mästerskapet till nästa nivå, samtidigt som arvet bevaras och publiken växer, säger Ben Sulayem.

FIA-president Mohammed Ben Sulayem tillsammans med WRC-förare under en tävling.
Nuvarande WRC mästare Thierry Neuville i samspråk med FIA:s president Mohammed Ben Sulayem. Han ser Rally-VM stå inför en ny era. Foto: NurPhoto / Getty Images

Lockar unga fans

Enligt FIA nådde WRC en publik på 1,3 miljarder tv-tittare under 2024, och mer än fyra miljoner fans följde tävlingarna på plats.

Nästan hälften av publiken var mellan 18 och 34 år, något som gör serien attraktiv för nya ägare.

Malcolm Wilson, grundare av M-Sport och vice FIA-president för sport, kallar processen ”en stor möjlighet” att injicera nytt kapital och energi i mästerskapet.

En ny ägare väntas presenteras inom de närmaste månaderna.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Massimo Bettiol / Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.