Årets rally-VM avgjordes i Rally GB och blev en thriller som Sebastien Loeb och Citroën till slut vann ganska komfortabelt.
Sebastien Loeb grundlade sitt sjätte VM-guld med en stark öppning på de leriga vägarna i Wales under fredagen och ryckte sin vana trogen på lördagsförmiddagen. Sedan kunde Mikko Hirvonen, Ford, inte hota fransmannen längre.
Inför helgens avgörande finaltävling hade Ford Focus-föraren Mikko Hirvonen en ledning med en VM-poäng före Sebastien Loeb och det var bäst placerad av dessa som skulle knipa VM-titeln. Loeb öppnade suveränt och tog hem fredagens tre inledande sträckor.
– Skall jag ha en chans så är det full gas från början som gäller, sa Loeb vid fredagens service.
Hirvonen kom dock tillbaks och knappade in avståndet till Loeb så att det bara skiljde 5,6 sekunder inför lördagens sträckor.
Hirvonen inledde också bäst på lördagens första sträcka men fick inte alls det att stämma på de två följande sträckorna och tappade 22,1 sekunder.
– Det behövs nästan ett mirakel om jag skall komma ikapp. Det krävs att Loeb får tekniska problem, för att köra in den här differensen är näst intill omöjligt, sa Hirvonen som laddade för fullt under söndagsmorgonen och plockade in 12 sekunder på de två första sträckorna.
På den näst sista sträckan landade Hirvonen hårt efter ett hopp och motorhuven lossnade och lade sig över vindrutan.
– Jag såg inte ett dugg och blev tvungen att stanna för att få ner huven vilket kostade en minut, sa en bedrövad Hirvonen.
Sebastien Loeb kunde slå av på tempot och köra igenom de två sista sträckorna utan press för att vinna både Rally Wales samt ett nytt VM-guld.
– Det har varit en intensiv säsong. Vi inledde perfekt men sedan tappade vi mark och att kunna vinna med endast en poäng efter dagens seger är helt underbart, sa en jublande Loeb.
– Det var inte bara huven som lossnade utan jag tappade för mycket tid på två sträckor när jag inte hittade rytmen. Nu får vi ladda om inför nästa säsong för vi har verkligen kommit närmare Citroën i år. Så 2010 tar vi hem segern, sa Hirvonen.
Citroens andreförare, Daniel Sordo, tog hand om tredjeplatsen i Rally Wales före de norska bröderna Solberg med Petter i en Citroen före Henning i en Ford.
Rally GB utgjorde även final för PWRC där Patrik Sandell hade chansen att nå ett VM-silver. Nu grusades Patriks planer med problem med servostyrningen och en avåkning som gjorde att Sandell definitivt var borta från medaljkampen.
– Min Skoda Fabia är enormt tungkörd utan servo så när vi fick ett kast på SS 8 orkade jag inte parera utan vi åkte ner i en ravin som det tog 16 minter att komma upp från, berättar Sandell som dock bjöd på en mycket stark avslutning och tog sig upp till en åttonde plats i klassen.
Patrik Flodin tog hem segern för PWRC i Rally GB förra året men råkade ut för problem redan på tredje sträckan när hjulbultarna på ett av hjulen gick av och han fick bryta för dagen. Flodin bjöd också på mycket bra körning under de två avslutande dagarna och säkrade två VM-poäng genom att bli sjua.