Att köpa in konkurrenternas bilar är ett standardförfarande inom bilindustrin. Dels vill man plocka isär bilarna och analysera konstruktionen. Dels behöver man något att jämföra mot vid provkörningar.
Den kinesiska techjätten Xiaomi har bara tillverkat bilar i ett drygt ett år. Under den tiden har de levererat 300 000 exemplar av bilarna Xiaomi SU7 och YU7.
Den senare, Xiaomi YU7, är en direkt konkurrent till storsäljaren Tesla Model Y.
Under av utvecklingen av YU7 köpte Xiaomi in tre olika versioner av Tesla Model Y som plockades isär fullständigt för att granska konstruktionen. Analysen blev:
– Det är en fantastisk bil. Jag tycker verkligen Model Y är en bra bil, sa Xiaomis vd Lei Jun vid ett publikt framförande.

Tesla är billig att bygga
Vad som är en bra bil ur en biltillverkares perspektiv kan skilja sig mot en bilköpares. Tesla har varit ledande inom att ta fram kostnadseffektiva konstruktioner.
Till exempel genom att ha en centraldator i stället för en mängd mikroprocessorer, att pressa mer komplexa plåtkomponenter i ett stycke (Giga press), sköta de flesta funktioner via en skärm i stället för med fysiska knappar och reglage och så vidare.
Samtidigt menar vd Lei Jun att de genom analysen lyckats göra en bil som slår Tesla Model Y på många punkter, som räckvidd, pris och utrymmen. Ändå vill han vara ödmjuk.
– Om man inte väljer Xiaomi YU7, kan man välja Tesla Model Y. Och såklart finns det fler bra kinesiska alternativ som Li Auto i6, menar han.
Utvecklingsarbetet av Xiaomi YU7 tog fyra år och de hade fullt fokus på att slå Tesla som de ansåg vara ledande när projektet startade.
Läs även: Fords VD hyllar Xiaomi SU7 – nu har du chansen att köpa en
Kommer till Europa 2027
Som vi berättat om tidigare vill Xiaomi etablera sig på den europeiska marknaden under 2027. Enligt vd Lei Jun är tidpunkten satt för att Xiaomi ska hinna beta av de inhemska orderböckerna först.
Läs även: Supersnabb elbil: Xiaomi SU7 Ultra – slår Porsche – hotar Rimac