Hoppa till innehåll

CES – stor show i Las Vegas!

Småljugande AI, flygande elfordon och ett ”kejsarens nya kläder”-moment. Årets CES bjöd som vanligt på en riktig show. Vår utsända reporter Julia Brzezinska var där som en ”journalistfluga på väggen”. Följ med!

Volkswagen anställer Chat GPT

Röststyrning får en allt större roll i dagens bilar. Varför trycka på en knapp eller mata in adressen manuellt i navigationen när du kan ge röstkommandon?

Tesla, Volvo och Polestar är bäst i klassen på detta, så har inte fallet varit i Volkswagens bilar. Under CES meddelade man att röstassistenten IDA ska få förstärkning av Chat GPT, detta görs i samarbete med teknikföretaget Cerence Chat Pro. 

Volkswagen skriver att ”IDA kan användas för att styra infotainment, navigation och klimatanläggning eller för att besvara allmänna kunskapsfrågor.”

Det innebär alltså att chattroboten är redo att rycka in när IDA inte kan svaret. Just det där med att besvara allmänna kunskapsfrågor blir intressant, för vi vet ju hur det är med sanningshalten hos ”botarna”. Det som vi i folkmun kallar för att ljuga kallas i AI-världen för hallucinationer. Botarna är inte sanningsenliga.

Supernal
Mässans coolaste fordon stod sydkoreanska Supernal för. Att de har samma ägare som Hyundai och Hybdai ser man på färgerna. Denna verklighet blir verklighet 2028.

Hursomhelst är Chat GPT en intressant rekrytering som kommer att bidra till dråpliga situationer men kanske också som ett bollplank om man reser själv, eller varför inte som en medlare om man hamnar i en konflikt med sina medpassagerare!

Till våren har alla Volkswagenägare chansen att bli proffsiga promptare (att prompta innebär att ge boten instruktioner) bakom ratten i sin ID. 7, ID. 4 eller ID. 3. Men se upp med vad du frågar om. Chat GPT låter nämligen lika tvärsäker när den ljuger som när den talar sanning. Och när man kommer på den med att ljuga ber den bara om ursäkt, utan att blinka.

Flygande Sci-Fi-farkost blir verklighet 2028

SUPERNAL SA2

Flygande jättedrönare i storstäder har länge känts som scener från en Sci-Fi-film. Men Supernal SA2 som premiärvisades på CES är inte en prototyp. När den går till produktion 2028 kommer den att se ut som på bild. Bakom företaget ligger Kias och Hyundais huvudägare Hyundai Motor group. 

SA2 rymmer fyra passagerare och en pilot. Den har åtta rotorer och kan färdas i en hastighet på cirka 190 kilometer i timmen på 500 meters höjd. Tack vare att rotorerna går att vinkla kan den lyfta och landa lika smidigt som en helikopter på trånga ytor.

När den sedan kommit upp i luften kan den tilta rotorerna framåt som propellrar och på så vis utnyttja flygets effektivitet. ”Evtol:en”, som denna typen av nya fordon kallas, drivs av el och har en räckvidd på upp till 64 kilometer.

Julia Brzezińska jetlaggad
Jetlaggad reporter. Hade det inte varit för att mässan hölls öppen dagtid är Las Vegas en plats där man INTE behöver ställa om sin dygnsrytm. Sin City never sleeps.

Ljudnivån är förbluffande låg, 65 decibel vid start och landning och 45 decibel i luften. Inte värre än en dammsugare alltså. Än så länge är räckvidden begränsad och precis som du misstänker återstår fortfarande en rad utmaningar som måste lösas vad gäller regleringar i luftrummet och certifieringar för att få köra denna häftiga kreation.

På auto motor sports fråga om vem som ska köpa den och hur mycket den kommer att kosta svarar vd:n Jaiwon Shin att man kan tänka sig ett pris som är 20–30 procent högre än för Uber Black och att ett typiskt användningsområde skulle kunna vara en kort transport från flygplatsen till centrum. 

Ja, varför åka Rolls-Royce från Charles de Gaulles flygplats till The Ritz, när man kan flyga över trafikkaoset och landa direkt på hotelltaket?

Kia bygger modulära ”LEGO-bilar”

Koreanerna är på hugget. Inte bara var man tidigt ute med att lansera elbilsspecifika plattformar med 800-voltssystem. Nu ska man bygga modulära och eldrivna arbetsfordon – med start nästa år. 

Kia kallar dem PBV, vilket står för Platform Beyond Vehicle. På ren svenska betyder det att man ger sig in i transportsektorn med tre olika storlekar: den mindre modellen PV1 och den större versionen PV7 är ännu på ett konceptstadie, medan den mellanstora PV5 introduceras på den svenska marknaden under första kvartalet 2026.

Honda
Kul att Honda äntligen satsar på elbilar, men tyvärr verkar inte Europa ingå i planerna.

PV5 kommer att erbjudas i fyra versioner. En passagerarversion likt ID. Buzz, en van, en version med förhöjd tak och en chassi-cab som man kan bygga som man vill. Visionen om att man ska kunna haka loss bakdelen på bilen och bygga om den från stor taxibil på dagtid till skåpbil för nattleveranser med ”ett klick” är något man hoppas kunna infria i framtiden – initialt kommer bilarna i den skepnad man beställer dem i.

Till skillnad från andra transportfordon som finns på marknaden har man satsat på lågt insteg för att underlätta för rörelsehindrade, och modulär insida med rails på golvet för att kunna bygga bilen i olika konfigurationer. Man hintar även om att man planerar en camper-version.

Priset på den billigaste versionen ska ligga runt 385 000 kronor och den får en räckvidd på cirka 30 mil. Man startar med 400-voltsystem och en laddtid på 30 minuter. Tre olika batteristorlekar kommer att erbjudas med LFP och NMC-cellkemi.

Kia har inlett ett samarbete med Uber för taxiverksamhet och till 2028 planerar man för en självkörande robottaxi.

Mullen
Mullen Five RS är en muskelbil med eldrift. 1 200 hästar och kolfiber så långt ögat når.
Togg Turkiet
Det var en gång en man som hette Tayyip som ville  ha en turkisk elbil som hette Togg. Och voila, här är T10F – den kommer till Sverige nästa år. 

Mullens eldrivna muskelknutte – more is more

Mullen Automotive, en kalifornisk biltillverkare, stod för mässans minst ”elbiliga” modell. Five RS ser ut som en äkta muskelbil med breda höfter och lysande lack. När auto motor sport stiger fram till det röda bandet visar det sig att det är design- och utvecklingsteamet som står där och hänger. Vi får en exklusiv rundvandring av designchefen Enrique Giner.

Bilen är byggd i kolfiber, gör 0 till 100 på 1,9 sekunder, har 800-voltssystem, batteri på 100 kilowattimmar, en tvåstegad växellåda och över 1 200 hästkrafter.

Enrique visar att det finns en switch i taket. ”När du drar i den transformeras bilen från vardagsbil med 600 hästar till en värsting. För en sekund slocknar hela bilen, all ström bryts och därefter vaknar den upp med 1 200 hästar. Vi har tre prototypbilar som vi just nu testar på vägarna. Den är helt galen att köra”, säger Enrique Giner. 

På hatthyllan ligger en drönare inbäddad, som är programmerad för att följa bilen på track days. Enligt Giner kommer bilen till Europa redan nästa år. Prislapp? Cirka 2–3 miljoner.

Xpeng AeroHT
Coola show off-konceptet från kinesiska Xpeng, som också satsar på flygande farkoster! AeroHT eVOLT ska bli verklighet, det tror vi när vi ser det.

Turkiska Togg T10F

Tack vare elektrifieringen har en hel del nya bilmärken fått se dagens ljus. I Kina bubblar det som bekant av nya aktörer – därför är det extra spännande med en nykomling från Turkiet. Som kommer till Sverige 2025.

Enligt en representant vi talar med är Togg resultatet av en statlig satsning. Erdogan vill ha en elbil, helt enkelt! Togg är ett joint venture med fem bolag från telekom- och techbranschen. På gatorna i hemlandet rullar redan en eldriven mellanklass-suv och detta är alltså nästa modell. Produktion sker på hemmaplan.

På plats vid mässmontern är en inhemsk tv-kanal som undrar om jag har möjlighet att ställa upp på intervju. Ja, vad tycker jag egentligen om bilen? På bästa sändningstid i Turkiet får jag frågan av den mycket förväntansfulla och jovialiska reportern: Och vad gillar du designen? ”Ehum, ja. Man kan säga att den är väääldigt traditionell om man jämför med en tvålformad Tesla.” Och det är säkert precis vad som behövs för att gå hem som elbil i det osmanska riket. Välkommen Togg!

Mässans kejsarens nya kläder-nyhet går till Honda

Honda E är tillsammans med BMW i3 kanske de häftigaste elbilarna som gjorts. Men tyvärr har det visat sig att Hondas första skapelse blev en ”one hit wonder”. När det kommer till elektrifiering är de ljusår efter konkurrenterna och den senaste skapelsen Honda e:Ny1 är förvisso en fin bil – fast med uråldriga elbilsegenskaper. Därför var nyheten om deras elbilssatsning kanske mässans största och mest välkomna nyhet. 

Indy AV-24
Är du ung och lovande programmerare med framtidsdrömmar? Joina då världens coolaste racingserie Indy AV-24 som körs med helt autonoma bilar.

Framför ett fullsatt publikhav med journalister från hela världen avtäcktes skynket från två bilar – som såg ut att vara hämtade från filmen ”Tillbaka till framtiden”. Under några minuter fick vi journalister veta att den kommande 0-serien kommer att bli lätt och tunn. WOW! Men glädjen blev kortvarig: Inga uppgifter om batteriteknologin fanns att ge.

Och tyvärr verkar det som att vi i Europa får ge oss till tåls. 0-series ska lanseras i USA 2026, därefter på hemmaplan i Japan och sedan kanske elbilarna kommer till Europa. Man har alltså inga konkreta planer för Europa.

Årets coolaste racingserie: Indy AV -24

Indy Autonomous Challenge är racingserien utan mänskliga förare. Bilarna är helt autonoma och på nivå 4 i självkörningsskalan. Tävlingen fungerar som en plantskola för studenter som vill utveckla framtidens självkörande bilar. En kompetens som biltillverkarna skriker efter och som behövs om vi någonsin ska få robotbilar!

Hastighetsrekordet för bilarna är 300 kilometer i timmen, de är utrustade med 360-graders Lidar och fyra radar, vilket gör att ”föraren” inte har några döda vinklar. Bilarna är utrustade med dubbla och redundanta separata bromssystem. Till skillnad från när mänskliga förare kör behöver tävlingarna inte avbrytas vid mörkrets inbrott.

I år körs totalt fyra lopp. Det första hölls i Las Vegas i samband med CES, därefter blir det en tävling på Goodwood, på hemmaplan i Indianapolis och på F1-banan i Monza. 18 universitet från hela världen deltar. Kanske något att satsa på för dig som ännu funderar på vad du ska plugga?

Vegas loop
Musk har byggt en loop under mässan där man tar sig fram snabbt i en Model Y istället för att gå. Men det är lame att bilarna körs med förare och inte autopilot.

Mässans icke-nyhet: Teslas Vegasloop

Elon Musk vill bygga hyperloopar där man kan färdas i hermetiskt tilltäppta poddar (ett slags farkost med plats för passagerare) som kan färdas extremt snabbt i vakuumliknande miljöer. Denna vision har ännu inte blivit verklighet.

I Las Vegas har hans företag The Boring Company däremot byggt en liten ”Vegasloop” som förbinder mässans olika utställningshallar med underjordiska tunnlar. Tack för det! Avstånden i Vegas är verkligen enorma och visst sparar man flera minuter genom att ta en Model Y från den ena mässhallen till den andra. Men lite av vitsen försvinner också när det sitter förare (?!) bakom ratten och kör. Vad hände med självkörande autopiloter? Lame!

Förra året fick The Boring Company godkänt att expandera satsningen till totalt 69 stationer. Japp, 42 och 69 är det enda man kallt kan räkna med att mister Musk håller fast vid. Numerologi är hans religion! Trots att centrala Las Vegas inte är stort så lider de av trafikstockning.

Taxiresan från vårt hotell till flygplatsen var bara 10 kilometer men tog över 30 minuter och då var det inte rusningstrafik. Så nog kan satsningen komma väl till gagn – men jag tar nog hellre en Supernal SA2.

Mässans tramsigaste tech

Sound Drive är Mercedes senaste flört med den hippa musikvärlden. Programvaran innebär att du kan mixa musik med hjälp av gas och broms och på så vis skapa dina egna samplingar och tolkningar av välkända låtar. Vi fick prova att remixa Black Eyed Peas låt ”I have got a feeling”. Ja, det var jättekul, en gång!

Bollinger Cars
Coola eldrivna terrängbilar visades upp från Bollinger Cars, de ägs av Mullen Automotive och planen är att de ska gå i produktion om 1–2 år. 
Mercedes-Benz G 63 SUV på San Diego bilmesse (AI text)
Vi fick inget nytt veta om EQG, men den stod för den snyggaste uppvisningen på ”strippen”: en G-turn.

Mässans snyggaste show off-nummer

Det stod eldrivna Geländewagen för. På kvällen bjöd de på en riktig uppvisning på ”strippen” (gatan där alla casinon ligger). Tack vare sina fyra elmotorer kan EQG utföra den gymnastiska övningen G-turn, som innebär att bilen snurrar runt sin egen axel! Läckert.

Mässans roligaste AI-nyheter (ej bil)

AI-kattlucka och AI-fågelholk/matskål. Ja, antalet AI-nyheter gick inte att överskåda. Den roligaste och mest praktiska var enligt mig den AI-styrda kattluckan som helt enkelt funkar som så att den låser luckan om katten kommer hem med en mus i munnen. Och det vet ju kattägare vilket gissel det är med katternas ständiga jakttroféer som ska släpas hem och lekas med. Smart! Fågelholken var snäppet nördigare och något för ornitologer som undrar vilka arter som kommer och häckar eller äter fågelfrön i deras trädgård.

Mässans snobbigaste och hemligaste monter: Franska Eyelights

Framtidens cockpit är tredimensionell, hologrambaserad och fransk. Nåvål, företaget Eyelights är åtminstone franskt. De utvecklar framtidens förarmiljö. I montern stod Romain Duflot, företagets vd och en preparerad Volvo XC60.

När auto motor sport bad om att få kika in rynkades det på näsan – ”we are fully booked”. Och mycket riktigt såg vi högdjur efter högdjur från bilvärlden hoppa in i bilen för en demonstration. Eyelights började med att utveckla AR-teknik i motorcykelhjälmar och utvecklar nu tredimensionella förarmiljöer med AR-funktioner.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.