Hoppa till innehåll

Reportage: Så jagar trafikpolisen gängkriminella och rattfulla

Gängkriminella tar inte bussen. Vi följde med trafikpoliser specialiserade på yrkeskriminella vid en stor insats i Stockholm med fokus på alkohol och droger.

Det blir träff nästan direkt. Poliser och bilinspektörer från trafikpolisen står under morgonen på parkeringen till ett byggvaruhus och kontrollerar nykterhet. De har inga reflexvästar på sig för att det ska bli svårare att upptäcka dem på håll.

En svart skåpbil på väg att köra in på parkeringen avbryter svängen och kör rakt fram.

Från ingenstans kommer en mc-polis med blåljusen påslagna för att jaga i kapp skåpbilen. Det blir stopp efter några hundra meter och föraren får blåsa.

”Drägern” visar positivt för alkohol och mc-polisen får kalla på förstärkning.

Två mc-poliser har soppat en rattfull man i skåbil.
Konsekvenserna för föraren blev 29 000 kronor och minst ett års indraget körkort om han inte installerar alkolås. Foto: Magnus Fröderberg

Hela utredningen görs klart i mobilen

På parkeringen till byggvaruhuset står en något sliten skåpbil som inte skiljer sig nämnvärt från andra transportbilar på parkeringen. Poliserna hoppar in i den och kör till sin mc-kollega.

I transportbilen finns ett så kallat bevisinstrument, eller Evidenzer, som poliserna kallar den. Det är en mer avancerad mätare för utandningsluft som ger resultat som fungerar som bevis i rätten. Två mätningar görs med fem minuters mellanrum.

– Det är smidigt att kunna göra det på plats. Vi slipper bryta kontrollen och köra in till polisstationen, berättar trafikpolisen Mats Larsson.

– Numer kan vi dessutom göra klart hela utredningen i mobiltelefonen. Det enda pappersarbetet är att fylla in Transportstyrelsens blankett för att återkalla körkortet.

Polis håller förhör i en buss.
Mats Larsson håller förhör med mannen som fått blåsa två gånger i bevisinstrumentet. Foto: Magnus Fröderberg

Hantverkaren som körde bilen blåste 0,35 mg alkohol per liter utandningsluft. Det motsvarar 0,7 promille i blodet.

– Han säger att han drack tre starköl när han grillade vi 9-tiden i går. Men inte en chans att man blåser så mycket efter tre öl och en natts sömn. Han har nog druckit idag, säger mc-polisen Håkan Stolt.

Mats Larsson sätter sig i bagageluckan och ringer sitt jourbefäl i som tar beslut om strafföreläggande och kollar upp rätt bötesbelopp.

Föraren får 100 dagsböter om 280 kronor. Till det kommer 1 000 kronor till brottsofferfonden. Mest kännbart är antagligen att han förlorar körkortet i minst tolv månader.

– Många hantverkare är beroende av bilen och kan förlora jobbet eller gå i konkurs. En del arbetsgivare är förstående och går med på att installera alkolås i bilen. Då kan spärrtiden kortas, berättar Håkan Stolt innan han börjar göra en husrannsakan i bilen.

Polis gör husrannsakan i skåpbil.
Insatsledare David Tegner genomför en husrannsakan i en skåpåbil som tillhör en förare som misstänkts för drograttfylla. Tillsammans med två kollegor letar de efter narkotika. Foto: Magnus Fröderberg

På en annan poliskontroll i närheten finns David Tegnér som är leder insatsen och är förundersökningsledare. Han har tagit beslut om husrannsakan för att leta efter alkohol som ska förverkas.

Om det rör drograttfylla kan det bli aktuellt med husrannsakan i hemmet för att leta efter mer droger.

Föraren får skriva på ett förhandsgodkännande på plats.

– På så sätt är han delgiven. Det finns en del som smiter undan från delgivning och kan på så sätt köra vidare trots att de fått körkortet indraget.

Bild med filnamnet: mf250618-693a7464-scaled.jpg
En förare surfar på mobilen när han kör förbi poliskontrollen. Det blir böter och en rejäl utskällning för att han äventyrare polisernas och omgivande trafikanters säkerhet. Foto: Magnus Fröderberg

Flera parallella kontroller

Dagens kontroller i nordvästra Stockholm har fokus på alkohol och droger då det är nationell nykterhetsvecka. Vi hinner besöka fyra kontroller under dagen, varav flera sker parallellt. Utöver kontrollerna snurrar trafikpoliser runt i området på bilar och motorcyklar för att leta efter felbeteenden i trafiken.

Trafikpolisen i Stockholm är uppdelade i olika grupper. Eftersom yrkestrafiken är ett prioriterat område finns en grupp som är specialiserad på tung trafik och en som har fokus på mellanstora fordon som skåpbilar och distributionslastbilar.

Det finns också en allmän grupp samt grupp 3 som vi följer under dagen. De är specialiserade på kriminell ekonomi och jobbat tillsammans med andra enheter inom polisen med att bekämpa de tungt yrkeskriminella.

– Många tror att vi trafikpoliser bara jagar fortkörning och rattfylla, Folk fattar inte hur ofta vi stoppar och kontrollerar grovt kriminella. Jag rör mig mest i de utsatta områdena, säger Håkan Stolt.

Poliskontroll längs väg med mc och polisbuss.
Mc-polisen Håkan Stolt har stor erfarenhet av förfalskade dokument och granskar ett misstänkt förfalskat körkort i en speciallupp. På motorcykeln är telefonen monterad så att den kan läsa av registreringsskyltar och meddela om till exempel bilägaren saknar giltigt fordon eller det finns kopplingar till grov brottslighet. Foto: Magnus Fröderberg

Efter lunch sätter trafikpoliserna upp en stor kontroll i Hanstavägen i Akalla, norr om Stockholm. Ett körfält spärras av och på det återstående körfältet läggs hastighetshinder för att skydda polispersonalen och ge dem tid att kolla in bilar och förare som passerar.

– När det är nykterhetskontroll tittar jag bland annat på hur bilen ser ut. Alkolister har ofta mycket parkeringsskador, berättar en polis som vill vara anonym.

– Man ser också vissa som är väldigt nervösa eller inte vill möta en med blicken. Men det finns också en del som går helt utan radaren. Idag stoppade jag en man som visade sig vara grovt rattfull. Jag kunde inte ens märka att han var full när jag pratade med honom. En riktig proffsdrickare.

På två avtagsvägar framför den stora poliskontrollen i Akalla står poliser och stoppar bilar som viker av. En del av dem kanske vill undvika att bli kontrollerade? Det finns finns också två polismotorcyklar som kan jaga ikapp smitare.

Bild med filnamnet: mf250618-5d0a2661-scaled.jpg
Mc-poliserna är gömda på en tvärgata och jagar ikapp bilar som verkar försöka smita från poliskontrollen. Foto: Magnus Fröderberg

När de två poliserna har fullt upp med blåskontroller kör en intressant bil förbi. Den ena polismannen hinner snabbt kontrollera bilens regnummer med hjälp av en kamerafunktion i polisens egen app. Systemet talar direkt om att ägaren har skulder till staten och flera punkter i belastningsregistret.

Polismannen kallar på sina mc-kollegor som sticker iväg för att kontrollera bilen.

Lättare att beslagta bilar, klockor och smycken

I Akalla stoppades bland annat en person som visade sig ha skulder till Kronofogden. Föraren hade en större summa pengar på sig som beslagtogs.

Sedan något år tillbaka kan poliser göra utmätningar åt Kronofogden. Allt som behövs är ett telefonsamtal mellan myndigheterna.

Ett nytt verktyg för polisen är förverkandelagen som började gälla den 8 november 2024.

– Nu väntar vi på domar som visar var gränserna går för vad vi får förverka. Då kan vi verkligen börja använda lagen fullt ut, berättar Håkan Stolt.

Tanken med lagen är att beröva de gängkriminella deras dyra bilar, lyxklockor och exklusiva smycken. Kan inte personen visa hur de kunnat ha råd med sakerna på laglig väg kan polisen förverka dem.

– Det är ett sätt att sakta men säkert bryta ner och bekämpa de kriminella, berättar insatsledaren David Tegnér.

Kroppsvisitering av förare som misstänks för drograttfylla.
Kroppsvisitering av förare som misstänks för drograttfylla. De är alltid två poliser om det blir ”träff”. Det har hänt att personer blivit våldsamma om de. Foto: Magnus Fröderberg

Kontroll utanför Systemet

Han råder oss att besöka två andra poliskontroller som genomförs utanför Systembolaget.

– Det finns en miljon som har missbruk i Sverige. Det är verkligen en pandemi. Folk mår så dåligt, säger David Tegnér.

– Många alkoholister måste alltid ha alkohol i kroppen. Om man tar det sista i ”BiB:en” på morgonen måste man köpa mer vid lunch.

Och mycket riktigt. Det blir träff vid båda kontrollerna på Bromma Blocks och Rotebro köpcentrum.

– Tyvärr drar sig många för att söka hjälp. Tidigare hade vi ett samarbete med en beroendesköterska som tog blodprov på de som misstänktes för drograttfulla. Då kunde hon erbjuda hjälp direkt. Det är svårare i vår roll som poliser att övertala folk att söka hjälp, säger David innan han kastar sig i väg på sin mc.

MC-polis
”Vi mc-poliser har alltid split-vision för att upptäcka om någon försöker smita undan kontrollen”, säger en anonym mc-polis. Foto: Magnus Fröderberg

Narkotika, alkohol, vapen och guldkedjor på nattpassen

På kvällen sms:ar David och berättar att de under dagen även tog flera olovliga körningar, skyltade av flera bilar, hittade ett förfalskat körkort och utfärdade körförbud och 3 000 kronor i böter för en bil som hade så dåliga däck att chorden lyste igenom.

Han avslutar med att skriva: ”Nästa gång får du följa med på ett kvälls- och nattpass runt löning. Då är det alltid mycket intressanta stopp på lederna i och runt stan, narkotika, alkohol, vapen, pengar, guldkedjor och ljusskygga förare.”

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.