
Den lilla bergsgeten från Italien – Fiat Panda 4×4 – är tillbaka i modern tappning. Ni som någon gång passerat norra Italien kan inte ha undgått alla de patinerade Fiat Panda 4×4 som verkar vara obligatoriska som transportmedel uppför vingårdarnas branta avsatser.
Första generationen Fiat Panda 4×4 kom 1983 och följdes av andra generationen Panda som fick fyrhjulsdrift 2004 och 2006 kom även Panda 4×4 Cross Edition med diffspärr för ökad framkomlighet. Förra året lanserades tredje generationen Fiat Panda och sedan dess har vi väntat otåligt – när kommer 4×4?
På Parissalongen ska Fiat premiärvisa nya Panda 4×4 och som vi ser får modellen den obligatoriska skogsmulleklädseln med underliggande plastsköldar och förhöjd markfrigång. Den här gången sägs dock plastpanelerna verkligen skydda underredet. På utsidan noterar vi också två nya kulörer, Sicilien (orange pärlemor) samt Toscana (grön metallic).

Fyrhjulsdriften i nya Fiat Panda 4×4 namnges som ”Torque on demand” med elektroniskt styrd differential (”Electronic Locking Differential, ELD”), den sistnämnda hjälper till att styra kraften till det hjul som har bäst grepp genom att bromsa det spinnande hjulet. ELD kan aktiveras manuellt genom ett knapptryck och arbetar i hastigheter under 50 km/h. Den manuella växellådan har sex växlar med en ”extra låg” etta för förbättrad terrängduglighet.
Fiat Panda 4×4 behåller sina nätta yttermått och är 368 centimeter lång, 160 hög (höjd fem centimeter) och 167 centimeter bred. Axelavståndet är 230 centimeter. Till skillnad från vanliga Fiat Panda har 4×4-modellen en speciell bakvagn som är anpassad till fyrhjulsdriften. På insidan märks också några förändringar med andra kulörer och bättre förvaringsutrymmen.

Två motoralternativ erbjuds vid introduktionen, tvåcylindriga TwinAir Turbo på 0,9 liter med 85 hk och fyrcylindriga 1,3 MultiJet II diesel med 75 hk. De som vill läsa den engelska pressreleasen för Fiat Panda 4×4 kan ladda hem den som pdf-dokument genom att klicka på länken.
Förutom Fiat Panda 4×4 ska man också visa upp ytterligare två versioner av Panda: framhjulsdrivna ”Trekking” (med utseende mellan vanliga Panda och Panda 4×4) samt ”Natural Power” som har en dualfuel-version av 0,9-liters TwinAir-motorn som kan gå på bensin och biogas (metangas) och ger 80 hk.
