AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!

Saab ska snart premiärvisa skogsmullemodellen 9-3X i Genève och nu kastar man kamouflaget helt. Den här bilen fotograferades nyligen i norra Sverige och nu kan vi studera alla detaljer. Markfrigången är höjd med 30 mm och diverse tuffa detaljer på karossen ska understryka terrängegenskaperna.

Bild 354709

Helt utan maskering - här har ni nya Saab 9-3X! Plastsköldarna verkar gå nästan helt i svart, såvida inte den här bilen har vissa detaljer övermålade. Foto: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE


Några tekniska detaljer om nya Saab 9-3X har vi inte ännu, den officiella pressvisningen dröjer ytterligare en tid. Men nu kan vi i alla fall visa upp spionbilder på en helt omaskerad bil - Saab försöker inte ens hålla den hemlig längre!
Att sluta med hemlighetsmakeriet är förmodligen helt rätt, publiceringsmässigt, och Saab vet precis hur man ska bära sig åt för att släppa information och bilder i rätt ordning för maximal effekt. Bilen på bilderna står inte ute, på en offentlig parkering, utan orsak - det är så här man får (gratis) publicitet!

Bild 354710

Mittpartiet på plastsköldarna, en typ av "hasplåt", är silverlackerad men i övrigt verkar det mesta vara svartlackerat. Höjningen är cirka 30 millimeter, vilket blir välkommet på oplogade skogsvägar. Foto: Automedia KLICKA FÖR STÖRRE


Nåväl, med detta sagt kan vi konstatera med ögonmåttet att 9-3X är höjd ungefär 30 millimeter jämfört med den vanliga fyrhjulsdrivna versionen. Saab ser ut att inte ha valt riktigt lika hög profilhöjd på däcken som till exempel Volvo har på sin XC70-modell. Det sitter Michelin-däck på den här testbilen och får vi tro Vägverkets uppgifter ska det vara 215/55 R16 93V däck. Det skapar ett lite lägre och mindre klumpigt utseende på däcksidan jämfört med XC70 som med 17-tums hjul har däckdimensionen 235/55R17 99V.
Tittar vi vidare på Vägverkets uppgifter, och utgår från att de stämmer, är 9-3X godkänd för 1.410 kilo släpvagnsvikt med B-körkort. Det borde intressera en del med hästsport som intresse där fyrhjulsdriften behövs på blöta gräsmattor och man vill kunna dra tungt med B-kort. Tjänstevikten är 1.630 kilo.
Plastsköldarna är utförda nästan helt i svart med en kromlist i nederkant på dörrtrösklarna som enda utsmyckning. Saab har inte ens valt att markera området runt dimljusen med ljusare dekorlist, som till exempel Volvo gör med XC70. Saab har valat att bara använda en tunn ring i silver runt reflektorkanten på dimljusen.

Bild 354711

Stora frågan med 9-3X är om Saab lyckats lösa problemen med anpassningen till dieselmotorerna. Den här biltypen blir svår att sälja nere i Europa utan dieselalternativ. Foto: Automedia KLICKA FÖR STÖRRE


Som vi kan se är den här bilen utrustad med 2.0T-bensinmotorn på 210 hk och markeringen XWD är förstås inte helt oväntad. Men frågan är om Saab väljer att standardutrusta bilarna med den smarta eLSD-differentialen, som på "Black Turbo" modellerna, eller gör det som ett tillval. Eller kanske inte alls erbjuder eLSD?
En annan fråga som vi inte heller fått något definitivt svar på är om 9-3X får dieselmotorer, det alternativet finns ännu inte i kombination med XWD och skälet lär vara utrymmesproblem. Eventuellt kan höjningen på 30 millimeter lösa de problemen, dieselalternativet lär vara helt avgörande för att sälja modellen nere i Europa.
Ett alternativ vore förstås att erbjuda 9-3X även i ett framhjulsdrivet utförande, med dieselmotor. Men känns det rätt?
Alla detaljer lär vi snart få reda på. Det kan bara handla om någon vecka till innan Saab väljer att publicera hela materialet om sin nya 9-3X.

Bild 354712

Bild 354713

Bild 354714

Skriv kommentar

Det finns 50 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    oscar Postat: 2009-02-07 11:15

    Men kan de nu få tummen ur och börja sälja bilen så de tjänar lite pengar...

  • #2 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Sixten Postat: 2009-02-07 11:19

    Grattis Saab enkelt och billigt sätt att få ut en "ny" modell i ett populärt segment "nästan SUV".

    Undrar bara varför det dröjt så många år. Utvecklingskostnaden måste var låg och extra vinsten hög.

  • #3 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Mr Happy Postat: 2009-02-07 11:30

    Saabs försäljning lär ju inte sjunka mer när man lanserat 9-3x. Den kommer snarare att öka och det känns tryggt.
    Sedan måste Saab snabbt få fram 9-5 och 9-4x om de ska överleva finanskrisen.

  • #4 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Viktor Postat: 2009-02-07 11:55

    Det är väl bara att åka till trollhättan så kan ni ta kort på denna saaben. Det har synts där på vägarna ganska flitigt de senaste veckorna.

  • #5 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Anders Postat: 2009-02-07 11:57

    Är inte mycket för denna typ av bil egentligen men tycker den ser bra ut och dom kommer nog att sälja endel,det är roligt.

  • #6 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Bengt Postat: 2009-02-07 12:34

    Notera nummerplåten, JET 715.

    En slump eller ett kul sätt att knyta an till flygplansarvet?!

    REDAKTIONEN: Det är nog en slump, uppgifterna enligt Vägverket ser ut att stämma på biltypen. Men rätt kul ändå!

  • #7 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Henrik Postat: 2009-02-07 12:42

    Den var inte vacker..

  • #8 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Alex Postat: 2009-02-07 12:45

    tycker det ser bra ut..16 tum plåtfälg e inte vackert, de sätter nog på 18, eller 19 tum till lanseringen i geneve..hoppas marknaden svarar postitvt på denna o synnerhet usa!

  • #9 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Nils Postat: 2009-02-07 12:49

    ... tror det blir en riktig flopp. Den är ju inte direkt snygg.

  • #10 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Kent J Postat: 2009-02-07 12:57

    Kan inte helt smälta att alla exteriöra attribut är rakt av plankade från förra generationens Audi Allroad.

    Man får hoppas att bilen i allmänhet inte känns som "förra generationen" jmf konkurrenterna.

    Mvh

    Kent J

  • #11 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Johansson 91 Postat: 2009-02-07 13:05

    Denna modellen kommer säkert att bli populär i Sverige och man kan hoppas den blir populär i övriga Europa och Usa också. Men man får inte glömma Ryssland (om nu Saab säljs där, det vet jag inte.) Men om de gör det lär denna modellen bli populär då ryssarna gillar sådana här "nästan suvar". Volvos Xc70 blev ju bästa bil i klassen både i förra generationen och den nuvarande.

  • #12 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Jens Postat: 2009-02-07 13:20

    Om bilen nu kan kallas for att vara avslojad sa ar det ju knappast ams som avslojat den. det gjorde ju er konkurrent tidning for nagra dagar sen. SCOOP? vet ni vad det innebar? tror inte ni gor det!

    PÄR BRANDT: Tittar du på länkarna till tidigare artiklar i ämnet ser du att modellen varit "avslöjad" förut och knappast är hemlig på något sätt. Men bilderna i den här artikeln är faktiskt de första som publicerats på internet (eller någon annanstans) där man tydligt kunnat se bilen helt omaskerad, stillastående.
    Vi var först, och då kan man använda ordet "scoop" = http://sv.wikipedia.org/wiki/Scoop

  • #13 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Sven Evertson Postat: 2009-02-07 13:54

    Att komma ut med bilen nu??
    Typ 4 år för sent. Saab har ju varit vingklippt ekonomiskt länge nu och jag tror att de tyvärr kommer att löpa samma öde som de andra nedlagda GM märkena.
    Men hoppas kan man ju alltid.

    Det behövs nog en hög med kinesiska litiumjon batterier för att få fart på både Saab och Volvo....

  • #14 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Jens Postat: 2009-02-07 14:20

    Tack for ditt svar Par Brandt. Enligt Svenska Akademien ar scoop en sensationell nyhet som en tidningsman lyckas komma over och få publicerad i tidning. Era bilder ar langt ifran sensationella.

    PS. Wikipedia? Men snalla nan.

    PÄR BRANDT: Tack för informationen. Sensationella? Tja, du får gärna visa bättre bilder på någon annan sajt, bifoga url.

  • #15 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Sixten S. Postat: 2009-02-07 14:23

    Såg den här modellen av 9-3 första gången för sju år sedan inför lanseringen av 9-3 Sedan. Den visades upp som en del i 9-3-familjen tillsammans med 9-3 Convertible och 9-3 Wagon.

    Synd att GM bestämde sig för att dra åt svångremmen och därför sköt upp lanseringarna av både kombin och denna. Nu får man väl mest se den som en injektion som kanske kan hålla intresset uppe tills det kommer en ny generation 9-3 (om den hinner komma).

  • #16 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Daniel Blomqvist Postat: 2009-02-07 14:34

    Jens är typiskt en sån person som klagar och klagar men inte åstadkommer något själv.

    Tck Automotorsport för denna nyhet även om jag inte har SAAB som favoritmärke tycker jag att den är väldigt intressant.

    Jens, fortsätt klaga om det ger dig lycka :)

    PÄR BRANDT: Tacka inte oss, tacka fotograferna på Automedia som är så duktiga. Skulle inte vilja byta med dom, stå i en snödriva i timmar och vänta på en bil som kanske dyker upp. Huh! ;-)

  • #17 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Markus Postat: 2009-02-07 15:44

    Enligt min mening är den här bilen mer "Saabisk" än 9-4x. Det handlar om att fokusera på det viktiga: Att göra bilen körbar på dålig väg, inte att skapa en statussymbol för bortskömda snorvalpar på Östermalm som behöver det för självförtroendet (lite karikerat av det här med SUVar, men tyvärr delvis sant).

    Att det är så lite krom är i det läget helt naturligt. Plast är stryktåligare, även om det inte vinner några skönhetspris.

    Framhjulsdriven version med diesel skulle absolut vara något. Om den betydligt SUV-igare XC60 ska ha en sådan version bör den här defintivt vara det.
    Dessutom har Saab gener i området. Vi körde en Saab 99 på sommardäck på vintern tills det blev olagligt utan några större problem. Bra mönster på sommardäcken och 99ans vinteregenskaper grejade den saken. En riktig Saab ska nästan klara sig utan fyrhjulsdrift även på vintern enligt min mening.

  • #18 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    KL Postat: 2009-02-07 16:00

    Lite förhöjd fjädring, haldex och lite plast. Hur svårt är det? Varför tar det sån tid? Vettig biltyp dock. Bra framkomlighet och riktiga vägegenskaper i motsats till suv.

  • #19 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Beck Postat: 2009-02-07 16:17

    Saab 9-5 är bilvärldens byfånne (gammalt mög uppstylat med plast runt lukorna)

    Saab 9-3 har 8 år på nacken och skall nu bli SUV och leva vidare i X antal år på övertid...

    Saab var en gång i tiden känt för nytänkande och tekniskt kunnade men tvingas nu recirkulera teknik som är bortom bäst före.

    Inte det Saab jag vill minnas.

  • #20 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    JW Postat: 2009-02-07 16:21

    Varför tar GM sån tid på sig? Såg denna bil redan hösten 2007 i Rüsselsheim och då såg den helt klar ut. Trodde då att den skulle visas på IAA i Frankfurt -07, men icke... Skyll dock inte på Saab, de har varit i händerna på folk som satt andra märken först...

  • #21 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    dibb Postat: 2009-02-07 16:51

    fy fan va ful den är...xc70 är så mkt snyggare än den, undrar vem som köper den...jo dom som inte har råd med xc70...

  • #22 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Trent Postat: 2009-02-07 17:43

    Vem köper en xc70 då?? Jo, dom som inte har råd med en Audi allroad!

  • #23 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Oscar (den första) Postat: 2009-02-07 18:19

    "Vem köper en xc70 då?? Jo, dom som inte har råd med en Audi allroad!"

    Eller så köper man en XC70 för att det är en bättre bil än Allroad. Allroaden åkte på tokdäng av XC70 när dom testades.

  • #24 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Pricken Postat: 2009-02-07 18:46

    Men vilken Audi-kopia!!!! Det vore ju kul om Saab kunde hitta en egen design på denna typ av bil. Det är ju en kopierad Allroad?

  • #25 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Diogenes Postat: 2009-02-07 18:48

    Denna stora frågan är nog knappast om den ena plastlisten är estetiskt tilltallande eller ej utan om det verkligen är rimligt att svenska skattebetalare ska subventionera den här typen av undermåliga produkter som allt färre vill ha! Ska man belöna industriella misslyckanden? Ska de som gör bättre bilar bestraffas med konkurrensnackdelar? Hur många tusenlappar vill ni verkligen skänka till Detroit? Denna amerikanska skräpindustri som betalat enorma summor till skattejurister för att slippa betala skatt, men som nu tigger av ER!!! Märkligt att ingen vaknar!

  • #26 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    RX Postat: 2009-02-07 19:42

    Volvo tjänar storkovan på XC70 då utvecklingskostnaden är minimal. Det är ju egentligen en svindyr V70.
    Att SAAB har släpat i 10år med detta koncept är helt ofattbart. Det visar bara att SAAB´s ledning är fullständigt inkompetenta. Även om man sparar då man går med förlust måste man investera i ny teknik, annars är man borte från markanden. Kostnaderna för denna XC variant borde vara små.

  • #27 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Lars Postat: 2009-02-07 20:59

    Vad är detta man kommer med? Varför skulle man köpa den kalkonbil?
    Inte ett rätt, ingen utanför Sverige vill ha nåhon SAAB och varför hålla på med sådant patetiskt klistertrim.
    Den håller ju inte ens att köra på asfalt, hus ska den då sälja på terrängstuket?
    Synd om de tjänstebilsjon som drabbas av ytterligare krånglande skitbilsalternativ.

  • #28 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    saabish Postat: 2009-02-07 21:24

    Jag gillar den i alla fall. Det är ju inte Saabs lednings fel att GM satt stopp för produktion av denna bil i flera år! Stoppa i en riktigt snål euro5 diesel på 150-165hk och RÄTT pris så kommer den sälja som smör i solsken!

  • #29 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    johnny Postat: 2009-02-08 08:32

    Trött man blir på att Saab aldrig kan göra något nytt. Bara småändringar. Jag tror varken Saab eller Volvo (kanske volvo) fattar att hos majoriteten utseendet säljer först, sedan förbrukning och därefter platform/säkerhet.

  • #30 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    DH Postat: 2009-02-08 11:34

    Detär inte utan att man får lite Rover StreetWise "vibbar" när man ser bilen...... Så gick det som det gick!

  • #31 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Markus Postat: 2009-02-08 12:00

    Det är en sak att bilen kommer alldeles för sent och att förseningen är svår att försvara marknadsekonomiskt, där håller jag med i sak.

    Men tonen på det här debattforumet är bara för låg! Kritiken är osaklig och omdömena många gånger hopplöst primitiva.

    Även om jag hade släkt i Inglostadt och hade pengar som gräs skulle jag förmodligen köpa Saaben eftersom det helt enkelt är en bättre bil i mina ögon.

    Bland annat är framkomligheten på vintern bättre i Saab än i de flesta modeller från Mercedes och BMW (redan i orginal!), strålkastarna spelar i en annan division och bägge Saabarna blir bara säkrare och säkrare ju jävligare väglaget blir enligt de tester jag läst. Det är faktorer som borde väga ganska tungt, inte minst med våra svenska nyckfulla vintrar och dåliga vägar.
    Dessutom föredrar i alla fall jag utseendet på Saaben.

    Om det är en seriös diskussion som efterfrågas är det ju bara att ge upp för alla som bara är ute efter att kasta skit!

    Det finns lägen när jag inte skrivit något för att jag inte vill gnälla, det kanske fler borde överväga...

  • #32 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Johan Postat: 2009-02-08 12:16

    Varför kan dom inte göra en 93 halvkombi? dom äldre modellerna var ju det. Gillar varken kombi eller sedan.

  • #33 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Trent Postat: 2009-02-08 12:31

    Senast Allroad och Xc70 testades i AMS så vann Allroad 9 av 12 ronder, och fick 75 poäng mot Xc70 68. Så vilket test menar du? Eller tycker du bara det är roligt att ljuga?

  • #34 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Trent Postat: 2009-02-08 12:35

    Är lite nyfiken på vad Saab är bättre på jämfört med Audi?? Jag kan inte komma på något, vad gör Saab bättre än Tyskarna? Snälla svara, och skaffa glasögon.

  • #35 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    I. Roni Postat: 2009-02-08 13:03

    Tänk om Volvo också kunde ägna sig åt bättre saker än att bara sminka upp en V70 med lite plast och ge den en ny modellbetecknig.... XC70 - pyttsan! En V70 med plastsmink och högre fjädring är vad det är.......

  • #36 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    dibb Postat: 2009-02-08 13:58

    xc 70 är SÅ MKT snyggare än allround å bättre!

  • #37 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Trent Postat: 2009-02-08 14:13

    Vilken som man tycker ser bäst ut är ju upp till var och en. Men att XC70 skulle vara bättre är en ren lögn. Ditt inlägg var bland det barnligaste jag läst på länge

  • #38 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Trent Postat: 2009-02-08 14:15

    Och du en sak till, den heter Allroad inte Allround.

  • #39 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Markus Postat: 2009-02-08 15:00

    Trent undrade på vilka punkter Saaben är bättre än Allroad.

    Eftersom han vill ha svar på frågan så ska jag svara.
    Enligt alla eller nästan alla tester jag läst har Saaben bättre strålkastare.
    Saaben har fjädring bättre avstämd för det svenska vägnätet och har bland annat egenheten att fungera bättre och bättre ju sämre vägen är.

    Jag är lite osäker just mellan Saab och Audi, men tyskarna av avskydda av fristående verkstäder eftersom de är så krångliga att serva. Tror Saaben är bättre på den punkten.

    Dessutom är mitt intryck från bygg-bil-funktionerna att Saab inte har lika många svårbegripliga krav på att utrustningen måste väljas i grupp så du har större möjligheter att få bilen som du vill ha den även om det saknas en del elektroniska "finesser"

    (Jag har föresten glasögon, som fungerar alldeles utmärkt).

  • #40 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Haze Postat: 2009-02-08 19:03

    Som vanligt så dröjer det inte länge innan alla barnen samlats i sandlådan. Min pappa är starkare än din. Volvo är snyggare än Saab. Audi är snyggare och bättre än alla andra. -Allvarligt talat. Är ni äldre än 14 år som skriver dessa kommentarer så måste ni antingen hamnat efter i utvecklingen eller så bor ni isolerade någonstans i ett garage.

    Vad gäller själva artikeln och bilderna så ser den helt ok ut tycker jag förutom plåtfälgarna som förstör mycket.

  • #41 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    iocke Postat: 2009-02-09 06:18

    Allroad är en DYR lyxbil. Vet ni att man måste byta luftbälgarna i fjädringen efter x antal mil? Och, ja. Det handlar om 30000+. Ouch! I detta fallet tycker jag att 9-3 har mkt fräshare utseende än den trötta audin. Nya a6 har aldrig varit vacker

  • #42 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Jeff Postat: 2009-02-09 10:07

    Vilken total besvikelse, bilen känns helt passé redan innan den presenterats. Känns som att modellen sjunger på sista versen i produktlivcykeln och ändå ska den vara det senaste från Saab. Att sedan inte erbjuda modellen med en diesel visar ju tydligt på att märket står med ena foten i graven.

  • #43 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Marcus Postat: 2009-02-09 10:51

    Citat:
    "Bland annat är framkomligheten på vintern bättre i Saab än i de flesta modeller från Mercedes och BMW (redan i orginal!), strålkastarna spelar i en annan division och bägge Saabarna blir bara säkrare och säkrare ju jävligare väglaget blir enligt de tester jag läst. Det är faktorer som borde väga ganska tungt, inte minst med våra svenska nyckfulla vintrar och dåliga vägar.
    Dessutom föredrar i alla fall jag utseendet på Saaben."

    Jag instämmer helt!
    Var och provkörde Turbo X i Åre, som har haldex 4 och eLSD.
    Vägegenskaperna är helt i en klass för sig. Även med antisladd urkopplat så var det helt odramatiskt att provocera bilen. Även de testkillar som var med och instruerade var lika imponerade av egenskaperna. Och de körde alla olika typer av bilar, Audi, BMW m.m.

  • #44 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Ingvar Postat: 2009-02-09 11:23

    Årets tröttaste kommentar!
    Vad gäller dieselmotor har vi ännu inte svaret.

  • #45 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Martin Postat: 2009-02-09 13:04

    Bilen är riktigt ful.

  • #46 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Gustaf Postat: 2009-02-09 13:57

    Haze och Markus. Vilken sandlåda dessa kommentarer är. AMS kan ni försöka att få upp nivån lite, jag vet att åsikten är fri. Men någon form av gräns för rimlig nivå på kommentarer bör ju finnas tycker jag.

    Och för er som talar om Audi, Saaben kommer ju före motsvarigheten Audi A4 Allroad så jag vet inte om Saab är så himla sena? Eller vad säger ni Audi förespråkare?

    PÄR BRANDT: Det finns två sidor av myntet här, å ena sidan vill vi ha högt i tak och å andra sidan vill vi undvika det som står i reglerna: "... förbehåller oss rätten att redigera/ radera inlägg som är rasistiska, könsdiskriminerande - eller på annat sätt stötande eller olämpliga. Det gäller även inlägg som är OT (off topic, utanför ämnet) eller personliga angrepp."
    Det du har synpunkter på tolkar jag som "off topic" inlägg - rätt? Där är gräsdragningen minst sagt svår eftersom vi alla har olika referensramar, och gärna jämför bilar med varandra. Men skulle någon börja diskutera tarot-kort, då j-lar osäkrar jag tangentbordet ... ;-)

  • #47 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Mike Postat: 2009-02-09 18:20

    Varför skall man sätta billig plast runt karossen, det ser bara billigt ut, lackverkstäderna lär nog få en och annan att lacka framöver...

  • #48 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    ReSu Postat: 2009-02-09 19:59

    Perkele,
    miten on tyylikäs tää uus Saab 9-3X. Hyvä Saab, melkein puoliksi suomalainen.

  • #49 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    gorg hallgren jr Postat: 2009-02-10 16:32

    "nya blåbärsexpressen"
    bara att beställa en del dras ju via skatten iallafall !

  • #50 Re: AVSLÖJAD: Saab 9-3X helt utan kamouflage!
    Gustaf Postat: 2009-02-11 13:32

    Vi får hoppas att det inte går så longt som till tarot kort och liknande. :) Jag förstår ert dilema.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter