Volvo till Kina trots allt?
Enligt uppgifter från kinesisk media kommer den kinesiska biltillverkaren Geely att köpa Volvo PV. En delegation ska nyligen besökt Volvo-kontoret i Göteborg och kommit överens om ett köp.
Det är den engelskspråkiga tidningen Shanghai Daily som skriver att Geely kommer att köpa Volvo. En delegation från Geely har besökt Volvos huvudkontor i Göteborg och en preliminär överenskommelse ska vara klar.
Shanghai Daily skriver också att Geely har planer på att flytta tillverkningen av nästa generation XC90 till en fabrik i staden Dongguan, Guangzhou-provinsen, och hänvisar till uppgifter från the National Business Daily.
Geely har tidigare förekommit i rykten gällande ett intresse av Volvo. Men detta dementerades Geelys talesman, Wang Ziliang, till branschtidningen Automotive News Europe så sent som i mars månad. Ziliang menade att ett Volvoköp inte var aktuellt. Men nu har alltså Geely-ryktet uppstått igen i kinesisk media.
Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare
-
Peugeot 301 – budgetsedan med nya siffror
-
Äntligen dags för AutoLife trackday på Mantorp!
-
Cadillac Escalade – dinosaurien lever vidare
-
Polisrazzia mot Monzabanan
-
Volvo lanserar krockkudde för fotgängare
-
Karim Habib blir BMW:s nya chefsdesigner
-
Mini John Cooper Works blir snålare
-
VIDEO: Renault ger en föraning om nya Alpine
-
Fyra modeller får beröm i Euro NCAP
-
F1-Quiz: Hur mycket kan du om Monacos GP?
-
TÄVLING: Vinn spelet DiRT Showdown
-
Saab-affären: Youngman ger upp
-
Bonusmaterial från Ken Blocks Gymkhana 4
-
Alfa och Mazda ska bygga sportbil ihop
-
Nya Audi A3 provkörd: ”En kanonbil!”







#1 Re: Volvo till Kina trots allt?
Argus Postat: 2009-06-18 10:13
En till affär där en puttefnask köper en större tillverkare än dem själva..
#2 Re: Volvo till Kina trots allt?
Fenglin Postat: 2009-06-18 10:26
Tror iofs att Geely är större än Volvo på alla sätt man kan tänka sig.
Både när det kommer till försäljning och pengar i kassan.
Dessvärre tror jag inte att Geely kan tillfära Volvo något som bygger varumärket, det blir troligtvis ta den teknik och kompetens som Volvo har och applicera på Geelys egna bilar.
#3 Re: Volvo till Kina trots allt?
Argus Postat: 2009-06-18 10:35
Sales
1998-~200
1999-~2000
2000-~8000
2001-~20,000
2002-~50,000
2003-~80,000
2004-~106,000
2005-~150,000
2006- 207,149
2007- 181,524
#4 Re: Volvo till Kina trots allt?
Realisten Postat: 2009-06-18 10:41
"Världsledande", "vi ligger i framkant". Detta är kvittot.
#5 Re: Volvo till Kina trots allt?
Konkret Postat: 2009-06-18 10:51
This is the future!
#6 Re: Volvo till Kina trots allt?
RWDVolvoägare Postat: 2009-06-18 11:02
åååh hoppas detta bara är en mardröm, osanna rykten! Mår riktigt illa här. Det är nog det värsta som kunde hända. Kineser i all ära.. Men nej. Väck mig när detta är över.
#7 Re: Volvo till Kina trots allt?
PS Postat: 2009-06-18 11:10
Tror inte man ska fästa för stor betydelse vid mediauppgifter av det här slaget. Det har förekommit förr, och dementerats några dagar senare.
Min uppfattning är att Ford, som ekonomiskt har klarat sig relativt bra jämfört med de andra amerikanska giganterna, inte längre har något skriande behov av att göra sig av med Volvo. Tvärtom tror jag att Volvo är en tillgång för Ford och att det nu mer är en fråga om att rida ut lågkonjunkturen snarare än att sälja verksamheten till Kina.
#8 Re: Volvo till Kina trots allt?
Claes G Postat: 2009-06-18 11:12
... för media att haka på nästa fordonstillverkare. Äntligen kan vi slappna av och slippa läsa spaltvis med rykten om att SAAB ska till Kina, eller något annat land i öst. Plötsligt skakar media liv i ryktesmaskinen igen och hoppar på Volvotåget istället. Volvo är inte till salu, framtiden ser för ljus ut!
#9 Re: Volvo till Kina trots allt?
filip Postat: 2009-06-18 11:14
Decennier av säkerhetstänkande och utveckling hos Volvo hamnar i kinesiska händer i ett nafs.
När kinesiska bilar blir lika säkra som de europeiska då är det inget som hindrar världsdominans av kineser.
Kanske bra för affärerna men strategiskt ställer jag mig tvekande till.
#10 Re: Volvo till Kina trots allt?
Biltjej Postat: 2009-06-18 11:16
Bra för Geely att lära av Volvo. Bra för Ford att få pengar i kassan.
Dåligt för Volvo PV som kommer att dräneras på kunskap för att slutligen få tillverka halvbra bilar i Kina istället för på Hisingen.
#11 Re: Volvo till Kina trots allt?
Anders Postat: 2009-06-18 11:35
hej
det är på riktit inte bra att sälja volvo till kina det blir bara s.it av varumärket och kvaliteten på bilarna och redan nu talar kineserna om att flytta
nästa generation av 90an till
kina -> hur mycket är sedan svenskt stål om alla bilar tillverkas i kina ???
jag får väl göra som många innan mig - köpa saab eller
en volvo 965(945)
tack för ordet
#12 Re: Volvo till Kina trots allt?
Quattro Postat: 2009-06-18 11:48
Tänk om detta skulle bli av.. Och Koenigsegg köper SAAB. Kanske slutar det med att SAAB är det enda svenska bilmärket när Volvo är flyttat till Kina.? Vilken omvälvande tanke. Koenigsaab och Golvo...
#13 Re: Volvo till Kina trots allt?
Fredde Postat: 2009-06-18 11:55
kan med detta säga att jag törs sticka ut hackan jobbar
på volvo i torslanda på kontoret..
sitter och skrattar detta va nått nytt,vad media blåser upp saker.
Det finns inte ett enda sant ord i detta rykte.
Ford har inte nått intresse av att sälja längre var med i samma rum när det pratades.
för två veckor sen på Torslanda..
hälsningar göteborjarn
#14 Re: Volvo till Kina trots allt?
Bobo Postat: 2009-06-18 11:57
SAAB går till Norge & USA (ChK är bara namnet)
Volvo till Kina.
Thats it.
Vem av dem har störst chans till långsiktigt överlevande, och lägger ned de svenska fabrikerna först?
#15 Re: Volvo till Kina trots allt?
Fredde Postat: 2009-06-18 12:07
2009-06-10 Det är Dagens Industri som rapporterar om att Ford kan behålla Volvo. Flera branschkällor som DI har varit i kontakt med bedömer att Volvo PV stannar hos Ford - men som en mer självständig del än tidigare.
Enligt DI:s källor har tre-fyra intressenter besökt Volvo, studerat företaget och fört diskussioner med företagets vd Stephen Odell. Men enligt en representant för en av spekulanterna har Ford inte bråttom att finna en köpare.
#16 Re: Volvo till Kina trots allt?
Hubbe Postat: 2009-06-18 12:09
Volvo blir kvar hos Ford
onsdag 10 juni 2009
"Försäljningen inställd, alltså. Jag tror att det i så fall är helt rätt av Ford-ledningen. Volvo har potential att bli en riktig hörnsten i koncernen."
I november förra året gick Fordledningen ut med beskedet att Volvo skulle säljas. Då hade den frågan redan varit upp på dagordningen i ett år.
Men i november blev det klart utsagt. Till salu: Volvo.
Sju månader senare har ingenting hänt mer än att det spekulerats vilt i att de nya ägarna skulle bli kinesiska. Nu kommer tecken på att det inte blir någon försäljning utan att Volvo blir kvar inom Ford-sfären.
#17 Re: Volvo till Kina trots allt?
Twist Postat: 2009-06-18 12:18
Tror inte alls på detta. Bara ännu en i raden av alla spekulationer.
Om det, mot förmodan, skulle finnas et uns av sanning i detta så skulle det möjligen vara så att Ford släpper in en långsiktig kinesisk tillverkningsparter som liten delägare i Volvo PV. Allt för att öka takten i marknadsoffensiven på den växande kinesiska marknaden. En eventuell ny generation av XC90 kan mycket väl bli nästa Volvo - efter S40 och S80L - som produceras i Kina för den kinesiska marknaden. Att importera och sälja västproducerade bilar i Kina är ingen särskilt bra affär så vill man växa där så finns det inget annat alternativ än att producera mer lokalt.
#18 Re: Volvo till Kina trots allt?
Mia Postat: 2009-06-18 12:43
nej, nej, nej det hoppas jag inte. Volvo bör inte bli förknippad med kinesisk kvalite och plagiat.
#19 Re: Volvo till Kina trots allt?
Henke Postat: 2009-06-18 13:37
Vi får verkligen hoppas att det inte ligger någon substans i dessa rykten då en försäljning till Kina vore självmord för Volvo, man skulle över en natt tappa hela sin trovärdighet som ledare inom bilsäkerhetslösningar. Det vore oansvarigt av Ford och en katastrof för Sverige.
#20 Re: Volvo till Kina trots allt?
Simon Postat: 2009-06-18 14:01
Bra för Volvo antar jag, men inte alls kul för oss svenskar! Hoppas bilarna förblir svenska.
#21 Re: Volvo till Kina trots allt?
Johan Postat: 2009-06-18 14:13
Såg intervjun på fyran häromveckan då sa han att det finns bud och spekulanter så Ford vill fortfarande sälja men till rätt pris..Tror inte jänkarna bryr sig till vilket land. Kul däremor för Saab om den Norsk/Svenska satsningen blir av..Ser fram emot att köpa nästa 9-3 eller 9-1 eller kanske båda.
#22 Re: Volvo till Kina trots allt?
HåkanS Postat: 2009-06-18 14:24
Gyllenhammar skulle fått som han vill. Då hade inte problemet funnits. Men tydligen är kinesiskt bättre än franskt....
#23 Re: Volvo till Kina trots allt?
Fredde Postat: 2009-06-18 14:50
Enligt den kinesiska dagstidningen Shanghai Daily har den kinesiska personbilsjätten Geely tecknat en preliminär överenskommelse om att köpa Volvo personvagnar av Ford Motor Co. På Volvo vill man överhuvudtaget inte kommentera uppgifterna.
Nej det är ingenting vi kan kommentera, säger Maria Bohlin, presschef på Volvo Personvagnar.
"Ingenting är klart"
Hon hänvisar till Fords talesman, John Gardner, som i sin tur säger att det ingalunda är klart med att Geely köper Volvo.
Vi diskuterar fortfarande med ett antal olika intressenter. Ingenting är klart än, säger John Gardner till GT.se
Men han bekräftar att Geely är en av de intressenter som Ford diskuterar med. Att Volvo kommer att säljas om rätt köpare hittas, är däremot högs troligt.
Vi arbetar fortfarande utifrån att Volvo förmodligen kommer att bli sålt. Det är ett företag som har en riktigt hälsosam status och vi arbetar vidare med processen att hitta rätt köpare.
Han utesluter inte att tidningsuppgifterna kommer från aktörer som vill påverka aktiemarknaden åt det ena eller andra hållet.
Jag kan inte påstå att det är så, men det kan väl vara tänkbart.
När kommer arbetet att vara klart? Om två månader? Två veckor?
Ja, det kommer defitivt inte att ske i dag. Så mycket kan jag säga.
Geely tillbakavisar
Biltillverkaren Geely tillbakavisar bestämt uppgifterna i kinesisk media om att företaget skulle köpa Volvo. Företagets vice vd, Daniel Dai, säger till SR:s Ekot att företaget är alldeles för litet för att kunna köpa Volvo Personvagnar. Han slår fast att uppgifterna om köpet bara är rykten.
#24 Re: Volvo till Kina trots allt?
MotorMs Postat: 2009-06-18 15:13
Hur länge ska dessa rykten pågå?
<det har ju varit uppe ganska många ggr tidigare att gelly är intresserad i volvo (och saab)
#25 Re: Volvo till Kina trots allt?
jh Postat: 2009-06-18 15:18
.
#26 Re: Volvo till Kina trots allt?
Blähä Postat: 2009-06-18 17:10
Hoppas vi snart slipper detta sunkiga jävla skit-volvo. Iväg till kina med hela skiten bara. ju förr dessto bättre.
#27 Re: Volvo till Kina trots allt?
Dalle Postat: 2009-06-18 17:25
Ja,vad ska man säga,det var på tiden,ingen normal biltillverkare vill köpa volvo förutom kineser såklart,som inte ens vet hur man bygger bilar,det vet inte volvo själva i och för sig heller.Kul att SAAB har klarat sig fint,håller tummarna för dom,och önskar dom LYCKA TILL.
#28 Re: Volvo till Kina trots allt?
Hans H Postat: 2009-06-18 18:17
Vad är det här för kommentar?
"Hoppas vi snart slipper detta sunkiga jävla skit-volvo. Iväg till kina med hela skiten bara. ju förr dessto bättre."
Samma urbota dysterkvistar som kommenterade Saabs öde verkar hoppas på Volvos snara död också.
Hur har ni det med livet egentligen?
#29 Re: Volvo till Kina trots allt?
hansi Postat: 2009-06-18 19:26
blähäs åsikter bör han vara ensam om ,håll dem för dej själv
#30 Re: Volvo till Kina trots allt?
Emo Postat: 2009-06-20 12:45
Jag som trodde att SAAB var rökt, men det verkar som SAAB kommer fixa detta Svensk/norsk ägare vilket luktar kvalite. Medan Volvo som man trodde på eftersom det är en jätte fin bil verkar som de ska hoppa från askan rätt in i elden. Synd.
#31 Re: Volvo till Kina trots allt?
EMK Postat: 2009-06-22 15:15
Jaha, vad ska Collin säga nu? Han går ut och dissar Koenigsegg big time och sen ska Volvo säljas till en diktatur. Undrar just om han ska hylla kommunisterna nu för att de ska ta över Volvo?
#32 Re: Volvo till Kina trots allt?
Martin Postat: 2009-06-22 17:03
blir detta rykte verklighet så kan världen lika bra gå under för min del.är uppväxt med ny volvo varje år. hade tänkt att beställa en xc60 i augusti men blir det kinesiska ägare så kommer jag aldrig att köpa en volvo igen.då kan hundätarna behålla bilarna själv. snälla låt detta aldrig bli sant. min dröm vore volvo lastvagnar tillsammans med svenska folket. jag kan slänga in 10 tusen idag.bäckar små...
#33 Re: Volvo till Kina trots allt?
Bullen Postat: 2009-06-22 17:52
Å inte är det storleken på fabriken eller antalet tillverkade bilar. Det är storleken på skulderna som gör att dom små kan köpa dom stora.
Förstår inte varför Geely skulle va så hemskt? Tänka att få behålla tillverkningen i sverige? Se på våra framgångsrika bolag? ABB tilverkar det mesta i kina men men monterar och utvecklar det i svergie....
Alla andra branscher har ju anpassat sig och är även dags för bilbranschen att göra det samma. För den verkar vara svårväkt......
#34 Re: Volvo till Kina trots allt?
pett Postat: 2009-06-26 16:32
Har alltid gillat Volvo, trots dess tråkiga design.
Synd nu att det blir kinesiskt, fattar inte hur detta kan vara bra för sverige, ska alla i framtiden leva på att blogga?!
Blir SAAB i framtiden, då får iaf grannen mat på bordet...