Ett år efter Dacias spektakulära konceptsuv på senaste Genèvesalongen är det dags för den färdiga bilen. Den behåller namnet Duster men har betydligt blekare design. Mycket suv för pengarna ger den dock.
Dacia Duster kliver i vår in i getingboet av kompakta suvar, där Toyota RAV4, Honda CR-V och VW Tiguan är storsäljare. Huvudargumentet för den rumänska uppstickaren är priset: den är minst hundratusen kronor billigare.
I somras kunde vi här på sajten visa smygtagna bilder på lågprismärket Dacias kommande suv. I dag är den officiell och publikpremiär blir det på Genèvesalongen i mars, ett år efter det uppmärksammade konceptet på samma salong. Den serieklara bilen behåller namnet Duster men det är också allt; av den djärva designen blev inget kvar.
Dacia Duster är helt enkelt en robust och funktionell kombi med rejäl markfrigång som erbjuds med framhjuls- eller fyrhjulsdrift. Två snåla dieslar och en 110-hästars bensinare finns på motorprogrammet. I enlighet med märkets policy ger Duster rejäla utrymmen för pengarna. De definitiva priserna är inte satta ännu, men för tyska marknaden räknar man med att instegsversionen med fyrhjulsdrift hamnar på runt 15.000 euro (cirka 157.000 kronor).
Duster är med sina 431 centimeter kortare än huvudkonkurrenterna men har större axelavstånd (267 cm), vilket ger dels bättre frigångsvinklar i terrängkörning, dels större benutrymme i baksätet.
Fyrhjulsdriften kommer från Nissan och är ett system som ger möjlighet till riktig terrängkörning, i och med att fördelningsväxeln mellan fram- och bakaxeln kan låsas helt (kraftfördelning 50/50) när man kör på lösgrus eller slirigt underlag. Normalläget är annars Auto, som innebär att bakaxeln kopplas in automatiskt så fort framhjulen tenderar att slira i förhållande till bakhjulen. Och vill man spara bränsle väljer man läge 4×2, där enbart framhjulen driver bilen.
Motorerna kommer från Dacias moderbolag Renault. Bensinmotorn är på 1,6 liter och ger 110 hästkrafter. Försäljningen i Sverige börjar till sommaren, och då erbjuds också en diesel på 1,5 liter och 105 hästar. Med den motorn och fyrhjulsdrift anges koldioixdutsläppet till under 150 gram per kilometer.
I säkerhetsutrustningen ingår låsningsfritt bromssystem i senaste generationen från Bosch, vilket omfattar elektronisk bromskraftsfördelning och panikbromsassistans. Däremot sägs ingenting om antisladdsystem. Sådant finns för övrigt hittills inte på någon av Dacias modeller. Enligt vissa uppgifter ska dock antisladd finnas som tillval, men huvuvida det ingår på vid Sverigepremiären är inte klart i skrivande stund.
Duster är 431 cm lång och 182 bred (som Toyota RAV4) och bagageutrymmet med fem personer ombord sväljer 475 liter (ISO). Fäller man baksätet blir totala lastvolymen 1.600 liter enligt ISO-normen.
Dacia Duster tillverkas i Pitesti, Rumänien, där fabriken har kapacitet att bygga 350.000 bilar om året.