Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar

Den tyska bilistorganisationen ADAC har tittat närmare på systermodellerna Citroën Nemo Multispace, Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee. Utan ESP visar sig modellerna vara farliga vid en undanmanöver - Nemo rullade under älgtest.

Bild 372843

En snabb undanmanöver är allt som behövs för att Citroën Nemo Multispace ska rulla upp på taket. Händelseförloppet finns videofilmat på ADAC:s hemsida, som nås genom att klicka på bilden ovan.


Att antisladdsystem, ESP, är effektiva har vi rapporterat om flera gånger i auto motor & sport. När det gäller att minska antalet dödsolyckor är antisladdsystem närmast förbluffande effektiva - faktiskt på samma nivå som säkerhetsbälten.

Men vad gör man om en bilmodell saknar ESP? Kör vidare ändå? Vårt grundtips är förstås att undvika köp helt och hållet, välj en annan modell i samma segment som har ESP och gör även detta vid begagnatköp. Sverige är världsledande när det gäller andelen ESP vid nybilsköp, i november förra året var 98 procent av alla bilar som köptes utrustade med antisladdsystem.

Fortfarande finns det dock en del bilmodeller kvar som inte har ESP och i några få fall finns det inte ens som tillval. Märkligt nog eftersom flera av dessa bilar verkligen skulle ha nytta av ESP, något som tyska bilistorganisationen ADAC fick en hårdhänt påminnelse om nyligen.

Bild 372844

Systermodellerna Citroën Nemo Multispace, Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee (på bilden) kom 2008 och säljs företrädesvis som transportbilar. Även versioner som familjekombi erbjuds - dock inte i Sverige, att döma av respektive företags hemsidor.


ADAC testade systermodellerna Citroën Nemo Multispace, Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee och genomförde bland annat ett så kallat "älgtest". Vid älgtest simulerar man en undanmanöver där förare kör åt sidan och sedan snabbt försöker återgå till sin ursprungliga fil. Hastigheten ökas gradvis tills bilen inte går att kontrollera längre.

Ingen bil ska dock tappa kontrollen så mycket vid en undanmanöver att den voltar, något som skulle kunna få ödesdigra konsekvenser vid ett verkligt olyckstillbud. Men när ADAC testade Citroën Nemo Multispace var det precis vad som hände, bilen gick upp på två hjul, voltade och gled vidare på taket. Artikeln om testet finns på ADAC:s hemsida, klicka på denna länk.

Efter denna våldsamma utgång avbröt ADAC testet med systermodellen Peugeot Bipper Tepee, som inte heller har ESP, av säkerhetsskäl. Den Fiat Qubo som man hade på plats var dock utrustad med ESP (tillval) och den klarade älgtestet utan att volta.

I ett uttalande sa en av Citroëns talesmän att man betraktar älgtest som "mycket extremt" och det ingår inte i Citroëns testförfarande eftersom det inte speglar normal körning. Däremot medger man att standardmonterad ESP är något som verkligen måste övervägas, på samtliga modeller. ESP ska bli standard på Citroën Nemo och Peugeot Bipper Tepee senast hösten 2011.

Uttalandet från Citroëns att älgtest inte ingår i normalt testförfarande får sorteras in i kategorin "corporate bullshit" då ingen är omedveten om att tidningar använder metoden som ett standardmässigt sätt att utvärdera den aktiva säkerheten. Och inte någon inom bilindustrin har glömt vad som hände med Mercedes säkerhetsimage när A-klass voltade vid lanseringen 1997.

Mycket svagt av Citroën (= bromsa) att inte "älgtesta" sin Nemo.
27
331

Skriv kommentar

Det finns 17 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Matte Postat: 2010-04-28 11:26

    Enligt ADAC-videon hade PSA-koncernen tagit till sig resultatet av älgtestet på ett professionellt sätt och kommer att utrusta Nemo och Bipper med ESP från och med juli 2010.

  • #2 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Thord Postat: 2010-04-28 14:42

    Att dom inte lärt sig efter Mercedes fadäs är fruktansvärt dåligt tycker jag ! Det är ju iaf minst 15 år sedan MB A-klass rullade...

  • #3 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Per Postat: 2010-04-28 17:25

    Fiat Qubo verkar säljas, även som familjekombi, i sverige nu sedan de fått ny importör.

  • #4 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Marcus L Postat: 2010-04-28 17:40

    Sannslöst dåligt! Hur kommer det sig att nya moderna bilar behöver elektroniska hjälpmedel för att inte rulla runt? Det är ju en indikation på att bilars vägegenskaper blir sämre och sämre.

  • #5 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    tommy Postat: 2010-04-28 18:30

    Vi kan tacka Mercedes dubbelt för ESP. Dels för att de har tagit fram systemet och dels för att A-klassen välte. Mercedes har gjort bilvälden mycket säkrare.

  • #6 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Stefan Postat: 2010-04-28 19:44

    Håller med.
    Räcker man ser konstruktion och mått förhållande till tyngdpunkt + små hjul.
    Gör att sådana här idiotikonstruktioner säljs.
    Dessvärre att det ens tillverkas sådana här fordon som behöver Elektronik för att ens kunna framföras.
    Ett älg testa ska vilken bil som helst klara någorlunda klanderfritt utan något hjälpsystem alls . Annars försäljningsförbud inom Eu är mitt förslag.

  • #7 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Daniel Postat: 2010-04-29 08:59

    ooops!

  • #8 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Johan Postat: 2010-04-29 09:40

    Det är väl denna bil i FIATs version och utan ESP som svenska Posten har köpt som ny brevbärarbil efter Renault Kangoo?

  • #9 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    P-O Postat: 2010-04-29 10:27

    "ingår inte i Citroëns testförfarande eftersom det inte speglar normal körning."
    Säg det till älgen...

  • #10 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Stephan Postat: 2010-04-29 11:21

    MB uppfann inte ESP, det var Bosch (som med det mesta annan bilelektronik). Nån av de tyska märkena var iallafall först att erbjuda det som tillval men jag vet inte vilken tyvärr. Vet att BMW införde det 1996 på 7-serien (E38) och MB kom säkert samtidigt till sin W140 serie (S-klasse).

  • #11 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Rikard Postat: 2010-04-29 11:24

    Marcus har varit inne på det redan, det ÄR en oroväckande utveckling när nya konstruktioner välter utan ESP.
    Kollas funktionen på besiktningen?

    Svagt.

    Posten har mycket riktigt köpt motsvarande Fiat som fått kritik för avsaknaden av ESP, krockkudde i höger dörr (där föraren sitter) samt bristande värmepaket.
    Vet dock inte om något av det åtgärdats

  • #12 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    CZ Postat: 2010-04-29 13:10

    Stephan, Mercedes var först med ESP och hade patent på tekniken men som tidigare så släpper man det fritt för alla tillverkare. Bosch och Mercedes samarbetar och vem som har gjort vad kan vi inte veta. Tack vare A-klass problemen så fick ESP snabb introduktion hos alla biltillverkare. Det har nog snabbat upp processen med 5-10 år.

  • #13 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Henning Postat: 2010-04-29 13:38

    Illa! Vore jag konstruktör hos någon personbilstillverkare skulle jag konstruera och testa bilen UTAN alla elektroniska "hjälpmedel". Så att grundkonstruktionen är så bra och säker som möjligt innan jag slänger på dessa system...

  • #14 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    CZ Postat: 2010-04-29 13:47

    Jag håller med dig. Själv kör jag med ESP urkopplad.

  • #15 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    512M Postat: 2010-04-30 08:04

    många exempel på bilelektronik som uppfunnits av andra företag i andra länder också där Bosch köpt patentet och automatiskt gjort dom till "uppfinnare".

    Detta fenomen existerar inom all industri.

    Givetvis säkrare med antisladd men det finns många också som kör som idioter som inte begripit att den här typen av fordon i första hand är transportfordon och inte racerbilar.

    Värre att det hände med MB A-klasse som skall vara en vanlig och att man i de flesta fall inte åker ensam i den.

  • #16 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Pelle Postat: 2010-05-02 16:14

    CZ!
    Köra utan ESP om du har det i bilen? Det var knappast det Henning menade när han tyckte att grundinställningen/chassits beteende på bilen ska vara säker och ESP är ett hjälpmedel i en nödsituation. Kör du utan bromsar och bälte också? Nä, skulle inte tro det.

  • #17 Re: Citroën Nemo rullar när ADAC älgtestar
    Ken H Postat: 2010-05-05 00:24

    Hvor er ADACs test av BMW 5-serie, som hadde store problemer i elgtesten?

    Aaah... glemte at ADAC er i Tyskland... My bad.

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Om du var tvungen att välja - vilket märke skulle du ta?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen

Annonsbörsen

Annonsera gratis i Annonsbörsen och i auto motor & sport (om du är prenumerant). Eller sök bland över 3.000 bilar. Du kan också sälja eller köpa motorcyklar och båtar.

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter