För femte året i rad klarar sig tyska bilmodeller bäst i senaste krångelrapporten från motororganisationen ADAC. Importmärkena tar hand om bottenplatserna, undantaget var Citroën som knep en förstaplats. Totalt bäst var Mercedes.
I drygt 30 år har ADAC:s assistansbilar, ”de gula änglarna”, hjälp bilister med driftstopp på de tyska vägarna. Under 2009 gjordes 3,9 miljoner hjälpinsatser (en var åttonde sekund!), av vilka två miljoner ligger till grund för driftstoppsstatistiken. ADAC:s 1.700 rullande verkstäder lyckades 2009 få igång 84 procent av de bilar som de kallats att hjälpa.
Tyska motororganisationen ADAC har världens bästa statistik på vilka bilar som oftast får "motorstopp" och blir stående vid vägkanten. Under 2009 gjorde ADAC:s assistansbilar mer än 3,9 miljoner hjälpinsatser på de tyska vägarna, och nu finns drygt två miljoner av dessa fall sammanställda i en unik toppen-och-botten-lista. Här finns svart på vitt över tillförlitligheten hos de vanligaste bilmodellerna på tyska marknaden.
Årets "krångellista" är den 32:a i ordningen sedan "de gula änglarnas" hjälpinsatser började statistikföras 1978.
Alla åtgärder ute på vägarna journalförs och krångellistan (ADAC Pannenstatistik) tas fram sedan statistikavdelningen sållat bort "slut på bensin, slut på olja, punktering och inlåsta nycklar". Kvar blir ett material som analyseras, och man får fram en lista över hur ofta olika bilmärken/modeller drabbas av fel som ger driftstopp. Samtidigt ger underlaget en klar bild av de vanligaste orsakerna till att bilar blir stående och behöver hjälp från utomstående.
Bilarna delas in i åtta klasser, och man har bara tagit med modeller som är ett till sex år gamla och som tillverkats i princip oförändrade under tre år. Modellen ska också ha funnits registrerad i minst 10.000 exemplar per år i Tyskland.
Den klart vanligaste orsaken till driftstopp, 41 procent av fallen, är fel på batteriet och/eller elsystemet. Vanligt är också fel i tändsystemet, liksom i insprutningssystemet.
För femte året i rad dominerar tyska bilar i toppen inom alla kategorier, förutom"minibilar" (Kleinstwagen) och "små mpv-bilar" (kleine Vans), där Citroën tar båda förstaplatserna med modellerna C1 respektive Xsara Picasso/C4 Picasso, före Fiat Panda respektive Seat Altea.
Bäst av alla märken är Mercedes, som toppar tre kategorier med modellerna B-klass (undre mellanklassen), C-klass (mellanklassen) och SLK (sportbil/cabriolet). I klassen sport/cabriolet intas även andraplatsen av Mercedes, med modellen CLK.
BMW tar sin enda förstaplats i kategorin suv/4WD med X3, men återfinns också på andraplatsen med X5. Trea här är Nissan Qashqai, före VW Touareg.
Listan över antalet driftstopp per tusen bilar av samma modell, från årsmodell 2004 till 2009. Mörkt grönt = bäst, rött = sämst. KLICKA FÖR STÖRRE.
BMW:s Mini är problemfriast bland småbilarna, före Ford Fusion och Mitsubishi Colt.
Bäst i kategorin "stora familjebussar/mpv" är Volkswagen Sharan och tvillingen Seat Alhambra, före Ford S-Max och VW Transporter T5.
Sämst bland tyska modeller är Opel Vectra, som hamnar sist i mellanklassen, efter Ford Mondeo, som är näst sämst.
I övrigt är det bara importmärken på bottenplaceringarna. Chevrolet Matiz krånglar mest i minsta klassen, Fiat Punto hamnar sämst bland småbilarna och Peugeot 307 intar sistaplatsen i "undre mellanklassen".
Sämsta suv/4WD är Hyundai Tucson, näst sämst är Toyota RAV4.
Bland "små familjebussar/mpv" krånglar Renault Kangoo mest, men Opel Zafira är inte heller att lita på: den kom näst sist i den kategorin.
Och av de stora familjebussarna ska man undvika Ford Transit (sämst) och Fiat Ducato (näst sämst).
Den vanligaste orsaken till driftstopp (41 procent) var liksom föregående år defekta batterier och problem med det elektriska systemet. En orsak som däremot minskade under 2009 var punkteringar och trasiga däck. Också angrepp av mård (!) minskade – från 15.282 till 13.696 fall (gäller bitangrepp i kablar och slangar).

