• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Nästa BMW M3 får V6...

Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?

Får nästa generation BMW M3 en turbomatad V6-motor? Känsliga BMW-entusiaster får hålla för öronen, men på det här videoklippet så låter det faktiskt som om M3 har en V6-motor.

Nu närmar sig lanseringen av nya generationen BMW 3-serie, F30 kallad internt. De sista bilarna av sedanmodellen produceras i oktober, sedan byggs bandet om och nästa generation smygs igång. Publik premiär tror vi att det blir på Genèvesalongen nästa vår, med leveransstart strax efter. BMW 3-serie F30, helt omaskerad, såg vi fotograferas i augusti (klicka på länken för att se mer).

Därmed är det också dags att fundera över nästa generation M3 (internbeteckning F80). Vi har sett spionbilder förut och i höst är det uppenbart att BMW börjar närma sig färdig bil. På det här klippet från YouTube kan vi också lyssna på motorn och därmed är det fritt fram för er läsare att tycka till: är det en rak sexa, eller en V6? De flesta kan nog vara överens om att det inte är en V8 (som i nuvarande M3) som vi hör på filmen.

Om nu BMW väljer att gå över till V6-motorer - istället för sina raka sexor - är det inte utan fördelar. En V6 blir väldigt kompakt och framför allt "kort" (nästan som en trecylindrig motor). Det ger möjlighet till bättre kupéutrymme och/eller en långt tillbakadragen motor som har vikten närmare centrum.

Man skulle ju kunna tänka sig att BMW väljer att använda en M5-motor, minus två cylindrar, till nya M3. En 90-graders V6 behöver vevaxel med sex vevstakstappar för att få hygglig tändföljd, en 60-graders V6 kan bli både kompaktare och lättare att balansera med sin naturliga tändföljd men skulle kräva ett helt nytt motorblock. Samtidigt har ju exempelvis Mercedes visat att med rätt utformade balansaxlar kan man även få en 90-graders V6 att gå väldigt fint.

De flesta bedömare verkar vara överens om att det är en turbomatad sexa som vi hittar i nästa generation BMW M3. Men vad tror ni läsare? Blir den en dubbelturbo-V6 eller nuvarande, raka 3,0-liters sexan med uppskruvad turbohjälp?

Jag tror att det är en rak sexa (= gasa). Nej, det är en V6:a vi hör i filmen (= bromsa).
112
233

Skriv kommentar

Det finns 26 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Joppe Postat: 2011-10-03 11:29

    Trodde det redan var officiellt att det skulle bli just en V6 med dubbelturbo?

  • #2 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Herr Olsson Postat: 2011-10-03 11:54

    Är det bara jag, eller låter den som en supra med "avloppsrör ala 20-åringstrim"?

  • #3 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Peter Postat: 2011-10-03 12:13

    Men allvarligt ams!

    Hur kan man spekulera i hurvida det är en vinkel eller rak baserat på ljudet?
    Kan ju trolla hur man vill med insug, luftbox, avgas
    Tycker den vi vissa lägen påminner om en gammal Saab turbo fyra :)

    /Peter

  • #4 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    oscar Postat: 2011-10-03 12:50

    Om det är den raka sexan (vilket jag hoppas att det är) så har BMW gått igenom motorn noggrant än att bara anordnat "uppskruvad turbohjälp", det skulle väl bara leda till turbolag och turbolag är jag ganska på att BMW inte eftersträvar i deras M versioner.

  • #5 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    oscar Postat: 2011-10-03 12:51

    Om det är den raka sexan (vilket jag hoppas att det är) så har BMW gått igenom motorn noggrant än att bara anordnat "uppskruvad turbohjälp", det skulle väl bara leda till turbolag och turbolag är jag ganska på att BMW inte eftersträvar i deras M versioner.

  • #6 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    oscar Postat: 2011-10-03 12:52

    Om det är den raka sexan (vilket jag hoppas att det är) så har BMW gått igenom motorn noggrant än att bara anordnat "uppskruvad turbohjälp", det skulle väl bara leda till turbolag och turbolag är jag ganska på att BMW inte eftersträvar i deras M versioner.

  • #7 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Jimmy Postat: 2011-10-03 14:36

    Jag tycker den låter fränt, det lilla man kunde höra. Var så säkra på att BMW inte gör ett dåligt jobb även fast V6 turbo låter knäppt.

  • #8 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Gäst Postat: 2011-10-03 14:43

    När man hör det ljudet då blir man lycklig över att inte vara BMW entusiast för en bil som låter så skrotigt kan man inte visa sig offentligt med.

    Hade det varit en gammal bil skulle man dragit slutsatsen att den mogen för skroten.

  • #9 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Richard Postat: 2011-10-03 15:20

    Nja, är nog inte heller så imponerad av motorljudet.
    Tycker det skulle vara tråkigt om BMW övergav sina fina raka sexor utan överladdning. (nu ersätts de mindre sexorna med turbo fyror, E46 320 med sexan var ju så fin). Men det är klart att en M3 behöver mer pulver samtidigt som biltillverkarna måste rätta sig efter utsläppsreglerna. Men V6 i en BMW! hur länge sedan var det? har de någonsin haft en? Man kanske vänjer sig, det fungerade ju även med V8 i M3 och V8 och V10 i M5, så varför inte V6 i M3?.
    Jag är lite rädd för att BMW bygger bort sin själ, sin historia, en BMW i dag är inte vad den eng gång i tiden var. Visst det är fortfarande ett lite sportigare alternativ av en vanlig bil och i premium prisnivån, men de har blivit lite för plastiga innuti, känns som kvaliteten gått ner en aning och designen är inte längre linjeskön, det är lite för överdesignat, lite för många extra knäck, linjer och kanter där man kunde låtit bli. Visst måste man sticka ut, kan inte göra som asiaterna där man alltid kunnat se att det är en asiat, men kanske inte alltid vetat fabrikat eller modell, ser ungefär lika dana ut, ny som gammal. Eller Audi som är inne på kopia 3 eller 4 i ordningen av sina bilar.
    Hur som helst ska det bli intressant att se den nya 3:an när den kommer och M3:an blir säkert rolig för de som har råd, oavsett R6, V6, V8 med eller utan turbo.

  • #10 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Robin Johansson Postat: 2011-10-03 16:08

    Re: Herr Olsson
    Nej det är inte bara du. Jag håller helt med dig.

    Vad det gäller V6 så tror jag att det skulle vara ett stort misstag av BMW att slopa raka sexan, trots de uppenbara fördelarna med V6. BMWs raka sexor är unika i ljud, gång och effektivitet - och synonymt med BMW.

    Vad har hänt med det kompromisslösa BMW?

  • #11 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    jämten Postat: 2011-10-03 16:45

    Är de bara jag som tycker de låter som en 4 cylindrig spis?? såklart lär dom ju inte använda de till m3.an, men ändå? kör själv bmw och gillar r6orna för deras gång och ljud, trots att min har en liten 4a =) igentligen spelar de ingen roll om de blir en v6, lär vara den finaste v6 som gjorts, dom e ju grym på motorer bayrarna!!

  • #12 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Stefan Postat: 2011-10-03 17:31

    Många verkar glömma bort att första M3 hade en rak fyra. Endast två generationer M3 har haft en rak sexa och en generation en V8.

    Men håller ändå med att just en V6 i en BMW känns något fel men just M3:an ska sticka ut lite.

  • #13 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    mhult Postat: 2011-10-03 18:35

    De raka sexorna utan turbo verkar onekligen vara på väg ut hos BMW. En koll på deras webbsida visar att följande sugsexor finns just nu:

    125i (coupé och cabriolet) - utgående
    130i (tredörrars) - utgående
    325i - utgående
    330i - utgående
    530i
    X3 xDrive28i

    1-serien och 3-serien är ju utgående, och frågan är om efterföljarna får några sugsexor. Nya femdörrars 1-serien finns ju bara med fyrcylindriga motorer än så länge, och min gissning är att de hellre gör 128i och 328i med samma turbofyra som 528i, för att sedan toppa med turbosexa i 135i och 335i .

    Hur länge får X3 28i ha sugsexa, när X1 xDrive28i har en turbofyra?

    Hur länge finns 530i kvar mellan turboladdade 528i och 535i?

  • #14 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Henrik Postat: 2011-10-03 19:47

    Ja att Bmw skulle börja med V6 känns helt bortom all fantasi men ja måste erkänna att ja är tveksam på ljudet nu när ja hör det. Men tycker nog de har tendens till att vara den raka 6an faktiskt. Och får för all del hoppas det blir en rak så inte Bmw går ifrån sig själv helt å hållet! // Bmw ägare

  • #15 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Perra Postat: 2011-10-03 19:57

    Raka 6:or och V6:or eller V8 o s v. Testkör bilarna istället de är helt enkelt bäst, roligast och mest underbara att köra spelar ingen roll, jämför själva. Co2 kraven blir hårdare för biltillverkare så detta får vi vänja oss vid. Lite roligt Mhult att du spekulerar i 530i motorn den lanserades nu i September på F10/F11 (nya 5-serien) dvs knappt en månad sedan.

  • #16 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Gorax Postat: 2011-10-03 22:34

    Mercedes nya motorgeneration har 60 graders V6:a och 90 graders V8:a. Allt för att slippa balansaxlar. Man använder för detta en robot vid motortillverkningen som kan hantera både 90 och 60 graders motorer. Den nya 6:an har redan debuterat i CL, CLS och SLK och kommer framöver att bli merceds standard 6:a

  • #17 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    tripple Postat: 2011-10-04 02:41

    Har det inte gått rykten om trippelturbos?

  • #18 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    TGW Postat: 2011-10-04 03:48

    Biltillverkarna gillar V-motorer, de ger möjlighet att ha låga motorhuvar=> bättre aerodynamik och bättre fotgängarsäkerhet.

  • #19 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    bgl Postat: 2011-10-04 07:25

    Håller med om att det låter som färre än 6 cylindrar.
    Kan vara en 6:a med avstängning av 2 cylindrar vid lågbelastning eller kanske tom den väntade 3-cylindringa motor?

  • #20 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    D.Ahler Postat: 2011-10-04 08:41

    Det låter som en boxer 6-a! Skämt åsido. Svårt att sätta exakt vad det låter som men det är i alla fall inte en V8. Om det nu blir en v6 skall vi inte vara ledsna för det. Har alltid varit besviken på hur karaktärslösa BMWs raka 6-or varit sedan 90-talet. Däremot är de läckra vinkelsexorna många: Alfa Romeo, gamla Ferrari V6 och ja, faktiskt, Fords V6 i Mondeo ST 220. Bara för att nämna några.

  • #21 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Rejo Postat: 2011-10-04 12:00

    Jag håller med D.Ahler - visserligen har BMW en tradition av raka sexor men för den delen behöver inte en V6:a vara ett sämre alternativ. Alfas klassiska V6:a har ett helt underbart ljud! Tyvärr har Alfa själva släppt den motorkonfigurationen av ekonomiska skäl, men förhoppningsvis kan de göra en bra variant av Chryslers Pentastar-motor för framtiden.

    Dessutom är det så att Formel 1-reglementet kommer att gå över till turbomatade V6:or från 2014. Det kanske inte spelar någon större roll för BMW som inte längre är med i F1 men tidigare gjorde man ju ett nummer av att man hade V10-motor i BMW M5, precis som F1-bilarna då hade.

  • #22 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    lasse_jo Postat: 2011-10-04 13:51

    En V6 turbo i en M. FY FAN och åter FY FAN.

  • #23 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Anders Postat: 2011-10-04 14:46

    Det var inte helt lätt att höra något, men låter inte tändföljden väldigt tät?
    Kan man bygga en sexcylindrig "screamer"?

  • #24 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Baloo Postat: 2011-10-05 07:41

    Även BMW måste ta tekniksprång ibland så varför inte en V6:a? Deras gamla raka 6:a är just gammal och totalt underlägsen en modern V6:a vad gäller i princip allt. Det sunkiga ljudet i filmen kan komma från nästan vad som helst men inte lät det som en välbalanserad sexa i alla fall. Lät mer som en trimmad Opel Ascona eller Ford Escort...

  • #25 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    Johan Postat: 2011-10-05 19:45

    The end of an era..
    Vore sjukt sorgligt om de ger upp dessa gudagåvor till raka sexor till förmån för en vinkelmotor.
    Denna j***a hets kring koldioxiden! USCH!

  • #26 Re: Nästa BMW M3 får V6 turbomotor?
    jämten Postat: 2011-10-09 22:01

    Baloo vad menar du med att bmws sexor är totalt underlägsna dagens moderna v6or? den enda,ja repterar,den enda nackdelen är storleken(längden)!knappast hållbarheten, absolut inte förbrukningen och sist men inte minst absolut inte prestandan/ljudet!!

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Vad kör du just nu?

  • Nästa bil jag ska köpa har:

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten