• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Nästa Volvo C30 och V30 –...

Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna

Kraftigt maskerad, men under plastsköldarna ser du de första bilderna av en ny, femdörrars Volvo V30. Den får sällskap av både en mindre C30 och en högbyggd XC30. Dessutom tar Volvo fram de något större V40 och XC40. Vi har hela listan för Volvos framtida modeller.

Volvo V30 Spy SB-Medien

Det har ryktats om en femdörrars C30 länge och nu är det snart dags. Under plastsköldarna ser du femdörrars V30. Foto: SB-Medien.

Det råder bråda tider hos Volvo just nu. Man arbetar för fullt med sin nya, flexibla plattform SPA (Scalable Platform Architecture) som visades med "Concept You" i Frankfurt. Denna nya plattform bildar grund för en hel mängd nya Volvomodeller och du finner listan för dessa en bit ner på sidan.

Men innan dess gäller det att sjösätta en del av de nya, mindre modeller som påbörjades redan när Volvo ägdes av Ford. De nya bilarna bygger på Fords C1MCA-plattform, samma som Focus. Nya tredörrars Volvo C30 blir förlängd 20 centimeter och får därmed bättre baksäte och rymligare bagage. Den efterlängtade V30 med fem dörrar är den bilen vi ser på de här spionbilderna, gömd under plastsköldar och med en stor kloss över bakluckan som ska dölja takprofilen.

Volvos crossovermodeller har blivit enormt viktiga och även om man kan hävda att det var Subaru och Audi som en gång "uppfann" det här segmentet är det Volvo som varit duktigast på nischa in sig på dessa "skogsmulle-kombi-modeller". Globalt är det XC60 som säljer bäst just nu av alla Volvomodeller och de tidigare så viktiga kombimodellerna har minskat i betydelse, V70 och V50 säljs till exempel inte alls i USA längre.

Volvo V30 Spy SB-Medien

Volvos tekniker har gjort vad de kunnat för att dölja den sluttande takprofilen. Försöker man tänka bort all plast så skulle det kunna vara en kombi med ungefär samma stuk som V60. Inte det rymligaste, kanske, men med en snygg profil. Foto: SB-Medien.

Eftersom Volvos XC-modeller ökat i betydelse gäller det att även erbjuda dessa i det mindre formatet och C30/V30 ska få sällskap av en XC30. De yttre attributen blir rätt diskreta men Volvo XC30 får förhöjd markfrigång och samma sluttande kombiprofil som V30.

Volvo kompletterar dessutom utbudet med helt nya modeller som ska falla in mellan 30- och 60-modellerna. Nya Volvo V40 ska komma under 2014 om våra uppgifter stämmer och den får en längd kring 4,5 meter. V40 följs av en riktig "skogsmulle" i form av XC40 med hasplåtar, plastsköldar, riktig fyrhjulsdrift och kanske även några speciella "terrängversioner".

Volvo V40 och XC40 är de modeller som eventuellt skulle kunna produceras i Nordamerika, kanske i Mexico. Volvo skulle behöva sprida sin produktion för att minska påverkan av olika valutaväxlingar.

Volvo V30 Spy SB-Medien

Vi är lite osäkra på vara de här bilderna är tagna, men vår läsare Edwin hävdar bestämt att det är centrala Amsterdam. Foto: SB-Medien

Här är hela listan för Volvos kommande modeller

2012: V30, C30 och XC30, V60 Hybrid, och S80L (för kinamarknaden).

2013: S60L (för kinamarknaden), S60/V60/XC60 facelift.

2014: V70 ersätts av V90, helt ny XC90, V40 och XC40.

2015: S90 och XC70.

2016: Helt ny generation XC60.

2017: Helt ny generation S60/V60.

Ser bra ut, jag tror att Volvo modellprogram kan bli framgångsrikt!
742
125

Det finns 24 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    GTG:are Postat: 2011-10-12 09:20

    Om jag inte ser helt fel på bilderna verkar den översta vara tagen vid "döda viken" inom Volvo PVÖ i torslanda.

  • #2 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Loqqamid Postat: 2011-10-12 09:44

    Är inte nya C30 ni ser, prova att gå upp en nummer serie så är ni mer rätt ute.

  • #3 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Kalle Postat: 2011-10-12 09:46

    Modellprogrammet ser lovande ut och jag gillar den fart och fläkt som verkar råda på VCC efter Ford-tiden. Att klämma in en V40 mellan V30 och V60 verkar dock lite onödigt. V60 är ju inte så stor och hur liten kan V30 egentligen bli?

  • #4 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Branten Postat: 2011-10-12 09:47

    Den är hursomhelst registrerad som kombi hos trafikverket. Verkor också som den har 180hk (T4) med automatlåda.
    Tyvärr är den bara reggad som "Volvo" utan betäckning :( Helt klart spännande ifall de tänker bygga XC30 och XC40...

  • #5 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Micke Postat: 2011-10-12 10:02

    Kul med ny C30-generation. Lite synd bara att det kommer precis när man skall börja sälja C30 electric på gamla modellen.

  • #6 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Klas Postat: 2011-10-12 10:08

    Kul att se att det kommer nya modeller! Jag har en v50 idag och kommer nog byta ute den inom 1-2 år. har kollat på v60 men den faller bort då den har mindre praktiskt bagageutrymme jämfört med v50 samtidigt som v70 är för stor och tråkig. Nån som vet om någon av de nya modellerna kommer täcka upp för v50 när den försvinner?

  • #7 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    U Postat: 2011-10-12 10:13

    Mötte två st såna C30 förhöjda (XC?) i sommras i värmland

  • #8 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    affie Postat: 2011-10-12 11:22

    Enligt trafikverket är den 452,2 cm lång, dvs lika lång som dagen V50 som är 452 cm om jag inte såg helt fel.

    Tråkigaste är att se att bakrutan sluttar så mycket, känns lite som en Volvo Focus om man får vara kritisk. Hade hellre sett en Volvo Golf med praktisk rak baklucka och rejält bagageutrymme, men då dödar man kanske marknaden för V60. Och en större vindrutetorkare skadar nog inte heller av vad man kan bedöma på dessa foton.

    Undra bara när vi får se concept-bilarna och det färdiga resultatet, vågar man hoppas på Genève?

  • #9 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    VS Postat: 2011-10-12 11:36

    Jag tror inte att den är 452 cm, det är nog en uppgift Volvo själva har gett Transportstyrelsen för att förvilla. Bilen är ju klart kortare än dagens V50 (som är 452 cm).

    Tolkar man chassinumret däremot så är femte positionen bokstaven Z, vilket XC-modellerna brukar få. Min gissning är att bilen på bilderna (som är tagna i Amsterdam för övrigt) helt sonika är en XC30.

  • #10 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Pelle Popnit Postat: 2011-10-12 12:20

    ..och chassinumret visar med ett D att det är tänkt som fabriksårsmodell 2013.

  • #11 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Edison Postat: 2011-10-12 13:25

    Jag ser fram emot en häftig C30 som designmässigt väcker habegär och gör att man helt glömmer bort Scirocco och 1-serien m.m.....

  • #12 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    P.A Postat: 2011-10-12 14:01

    Suck! vad får ni era uppgifter från? Det kommer ingen ny C30. De som kommer är V30 och XC30. Vadå S80L som kommande ny modell? Den har tillverkats i Kina i flera år redan. V40 och XC40 finns det inga planer på, ännu. Nästa bil som kommer efter V30/XC30 är efterträdaren till nuvarande XC90.

  • #13 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Loqqaid Postat: 2011-10-12 15:05

    RE:P.A

    Det var inte många rätt du hade själv, rena spekulationer.

    Då de officella beteckningarna för tillfället fortfarande konfidentiella så är det var det är.
    Kan iaf säga att de är grymt häftiga :)

    Designed around you.

  • #14 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    StigRoger Postat: 2011-10-12 15:16

    Till Kalle:
    Du skriver: "... fart och fläkt verkar råda på VCC..."
    VCC står för Volvo Construction Company och till-
    verkar INTE Volvo Personvagnar - det gör
    Volvo PV !!

  • #15 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Daniel Postat: 2011-10-12 15:33

    Nu svävar jag bland molnen lite och jag förstår att saker kostar mycket stora belopp och tar tid men...
    borde inte Volvo skapa en imagehöjare?
    Man vill konkurrera med främst tyskar men även amerikanska fabrikat och man vill upp en bit över halvmiljonen bilar årligen i första skede(närmsta åren) men man saknar helt en el två imagehöjande modeller.
    Audi har sin R8/TT, MB sina SL/SLR/SLS, BMW sina M-modeller, Cadillac XLR/Smodeller, Chevreolet har Camaro/Corvette, Nästan varje Japanare har sin sportmodell el haft såsom NSX, Supra, 3000GT, GT-R, 370Z, LF-A osv tom SAAB har ju en conceptbil i sin Phoenix..!! I framtiden bill jag se riktiga R-modeller från Volvo med seriösa prestanda samt en relativ stor tvåsitsig sportbil med ev en rak sexa på ca 3,5liter och hybrid(ladd?) och minst 400-450hk. detta i en relativ lätt bil och prestanda på åtminstone 0-200 under 12-13sek. Och en bra bit under miljonen. ÄR DET HELT OMÖJLIGT??? En sån modell skulle kunna sälja på STCC/TTA här i Sverige kanske ett par hundra om året.

  • #16 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Erik Postat: 2011-10-12 15:45

    Re: StigRoger

    VCC- Volvo Car Corporation
    VCE - Volvo Construction Equipment

    Svårt att anmärka på saker ibland..

  • #17 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Kombi Postat: 2011-10-12 16:54

    Jag vill ha en riktig kombi, men behöver inte en stor V70 (även om den är den klart bästa och mest "riktiga" Volvon).

    V60 är totalt apful och opraktisk - den ser ut som en tillplattad padda med onödigt hög midjelinje baktill.

    Kanske bäst att passa på med en ny V50 medans det fortfarande finns ett vettigt alternativ. Kan inte volvo bara släppa några finjusterande förbättringar på motoralternativen (som börjar kännas lite old).

  • #18 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    f1 Postat: 2011-10-12 17:01

    Stig Roger - byt drogleverantör bums!

  • #19 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    oscar Postat: 2011-10-12 18:19

    Har väldigt svårt att tro på uppgiften att det skulle komma en S80L 2012, borde i så fall först komma en S80 och därefter en S80L, men det borde dröja till 2013-2014. Låter högst orimligt att det skulle komma både en V/XC30 och en V/XC40, snarare bara en utav dom. Men det låter toppen med en liten SUV då det är just suvar som Volvo verkligen gör bäst! Både XC90 och XC60 blev ju succéer.

  • #20 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    H Postat: 2011-10-12 19:31

    Roligt att läsa om alla spekulationer. Nåväl, många med mig som läser här vet precis hur saker och ting ligger till... :)

    Det är spännande saker på gång iallafall, så kan man ju säga utan att säga för mycket.

  • #21 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Roy på Macken Postat: 2011-10-12 20:02

    "Nya tredörrars Volvo C30 blir förlängd 20 centimeter"... OK. Dagens C30 är 4,25 + 20 = 4,45 då! Sen läser vi: "Nya Volvo V40 ska komma under 2014 om våra uppgifter stämmer och den får en längd kring 4,5 meter." Då skulle alltså denna V40 bara vara omkring 5cm längre än nya C30 då!!?? Det låter väl ändå inte rimligt med två modeller SÅ nära varandra i storlek??? Nä, detta verkar inte stämma. Dagens Focus CC är 4,36 - kan kanske det ses som en ledtråd?

    Men bilen på bilderna ska bli spännande att se! Ser fram emot den! Detta är väl förmodligen den bil "i Golfklassen" som det pratats om att Volvo skulle ta fram. Bakluckan ger lite Focus-vibbar...

    Men som "Klas" skrev så behövs ju även en ersättare till dagens V50 - en kombi! Kanske det är den som ska heta V40? ;)

  • #22 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    C30 Postat: 2011-10-13 08:25

    Ja det är mycket spekulationer just nu. Men det verkar bli en spännande vår 2012 hos Volvo PV.
    Vad jag har hört av min säljare på Volvo så kommer nya V30 att visas på någon av dom stora bilsalongerna i Detroit eller Geneve och sen få premiär framåt hösten.
    Stämmer det så byter jag bort min C30 direkt mot en mera praktisk V30.

  • #23 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Ricko på volvo torslanda. Postat: 2011-10-13 23:42

    Som sagt, många fel i vad som kommer. Det som kommer nästa år är en V30 och en XC30, absolut ingen ny C30! Efter det så kommer XC90. Faceliftar i nuvarande modeller räknar jag ej med.

  • #24 Re: Nästa Volvo C30 och V30 – första spionbilderna
    Kombi med släp Postat: 2011-10-17 11:52

    En tillåten dragvikt på MINST 1400 kg är ett måste, och gärna ännu mera (1600-1800).