
Under tiden som media
ägnat sig åt att jaga socialdemokraternas ledare Håkan Juholt fortsätter
Saab-affären, utan att få speciellt mycket uppmärksamhet. Som vi kunde
rapportera i förra veckan har kinesiska Youngman betalat 100 miljoner kronor
till Saab, tillräckligt för att företaget ska kunna klara personalens nästa
månadslön.
Men det stora
kapitaltillskottet som Saab behöver för att få igång produktionen igen kommer
först när Youngman och försäljningsorganisationen Pang Da kan gå in som
majoritetsägare. Den affären kräver dels ett godkännande från kinesiska
”supermyndigheten” NDRC (”National Development and Reform Council”)
men också ett godkännande från Riksgälden, som sköter svenska statens
lånegaranti till Europeiska investeringsbanken.
Enligt Nyheter P4 Väst har nu
affären kommit ett steg närmare ett fullbordande då Riksgälden fått in de
handlingar man behöver från Youngman.
”Som det ser ut i
dagsläget har vi fått de kompletterande uppgifterna vi har begärt, men vi kan
komma att begära in mer information,” säger Linda Rudberg som är pressansvarig
på Riksgälden till Nyheterna P4 Väst.
Enligt Nyheterna P4
Väst saknar Riksgälden fortfarande en del kompletterande uppgifter från Pang
Da. Innan månadens slut och borgenärssammanträdet den 31 oktober måste frågetecknen
vara uträtade. Annars riskerar Saabs rekonstruktion att avbrytas och företaget
övergår i ett konkursförfarande.
Men även om
kapitaltillskottet rullar in på Saabs konto tar det sannolikt många veckor att
få igång produktionen, som stått still sedan april. För flera underleverantörer
krävs det en relativt lång startsträcka innan man återanställt personal och är
igång igen med sin produktion.