Hoppa till innehåll

Saabs kinesiska ägare närmar sig affär

Riksgälden har nu fått de uppgifter de begärt från kinesiska Youngman. Tillsammans med Pang Da förbereder sig Youngman för att bli majoritetsägare i Saab och Riksgälden väntar nu på kompletterande uppgifter från Pang Da.

Saabs kinesiska ägare närmar sig affär
Produktionen i Trollhättan har stått still sedan i april och startsträckan blir allt längre, då flera underleverantörer sagt upp personal och behöver 1-2 månader att få igång sin produktion igen.

Under tiden som media
ägnat sig åt att jaga
socialdemokraternas ledare Håkan Juholt fortsätter
Saab-affären, utan att få speciellt mycket uppmärksamhet. Som vi kunde
rapportera i förra veckan har kinesiska Youngman betalat 100 miljoner kronor
till Saab
, tillräckligt för att företaget ska kunna klara personalens nästa
månadslön.

Men det stora
kapitaltillskottet som Saab behöver för att få igång produktionen igen kommer
först när Youngman och försäljningsorganisationen Pang Da kan gå in som
majoritetsägare. Den affären kräver dels ett godkännande från kinesiska
”supermyndigheten” NDRC (”National Development and Reform Council”)
men också ett godkännande från Riksgälden, som sköter svenska statens
lånegaranti till Europeiska investeringsbanken.

Enligt Nyheter P4 Väst har nu
affären kommit
ett steg närmare ett fullbordande då Riksgälden fått in de
handlingar man behöver från Youngman.

”Som det ser ut i
dagsläget har vi fått de kompletterande uppgifterna vi har begärt, men vi kan
komma att begära in mer information,” säger Linda Rudberg som är pressansvarig
på Riksgälden till Nyheterna P4 Väst.

Enligt Nyheterna P4
Väst
saknar Riksgälden fortfarande en del kompletterande uppgifter från Pang
Da. Innan månadens slut och borgenärssammanträdet den 31 oktober måste frågetecknen
vara uträtade. Annars riskerar Saabs rekonstruktion att avbrytas och företaget
övergår i ett konkursförfarande.

Men även om
kapitaltillskottet rullar in på Saabs konto
tar det sannolikt många veckor att
få igång produktionen, som stått still sedan april. För flera underleverantörer
krävs det en relativt lång startsträcka innan man återanställt personal och är
igång igen med sin produktion.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.