
Volkswagen Typ 2 gick ur produktion för länge sedan – men inte i Brasilien, där modellen fortfarande säljs under namnet Kombi. Nu ska bussarna importeras till Holland, efter att interiören monterats i England. Ett kryphål i EU-lagstiftningen ser till att bilarna går att registrera i Europa om de först registreras i England och sedan säljs som begagnade.
”Det finns inget annat sätt att göra de här bilarna lagliga förutom i Storbritannien. Tekniskt sett säljer vi dem som begagnade, men de är bara registrerade en kort tid och de har inte rullat en kilometer”, säger Martijn Siegers på Campercentrum som sköter importen. Han hoppas för övrigt sälja mellan 25 och 50 bilar under 2012.

Den luftkylda boxerfyran har (tyvärr?) bytts ut mot en något
modernare, vattenkyld 1,4-litersfyra med 80 hk. Motorbytet gjordes för
bara fem år sedan. Med den nyare motorn blir 0–100-tiden 16 sekunder och
toppfarten 135 km/h. Vågar vi gissa att motorn går att köra på E85, eftersom den utvecklats i Brasilien som är
storproducent av etanol?
Folkabussen
har inte förändrats särskilt mycket designmässigt, förutom
instrumentpanelen som uppdaterats en aning. Även tekniskt är
skillnaderna små – modellen har fortfarande trumbromsar bak.
Standardutrustningen för europeiska exemplar är husbilsmässig: gasspis,
vattenpump, kylskåp och ugn ingår i grundpriset, som ligger på 430.000 kronor utan tillval.