• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Volvo XC60 Plug-in Hybrid –...

Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km

På Detroitsalongen visar Volvo en ny konceptbil: XC60 Plug-in Hybrid T8. Den nya fyrcylindriga turbomotorn ger 280 hk och i kombination med elmotorn finns hela 350 hk, tillräckligt för 0-100 km/h på 6,1 sekund. Trots det en förbrukning på 2,3 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 53 g/km.

Effekten på totalt 350 hk innebär att Volvo för första gången kan klistra beteckningen ”T8” på bakluckan.

Det bästa av två världar – både miljö och prestanda – kombineras i nya Volvo XC60 Plug-in Hybrid, eller "tre bilar i en" som Volvo själva uttrycker det. Volvo XC60 Plug-in Hybrid kan köras enbart på el ("Pure", elbil), som hybrid ("Hybrid", snål och stark) eller i läget "Power" där 280 plus 70 hk samverkar för att ge maximala prestanda.

Den höga effekten på sammanlagt 350 hk i Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept innebär att man för första gången kan plocka fram beteckningen "T8" och klistra på bakluckan. Prestanda som en V8-motor, men i en helt ny form:

"Det är dags att sluta räkna cylindrar," säger Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development vid Volvo Personvagnar. "Fokus på fyrcylindriga motorer är det mest effektiva sättet att snabbt minska CO2-utsläpp och bränsleförbrukning utan att kompromissa med kundernas förväntningar på körglädje och prestanda," fortsätter Peter Mertens.

Konceptbilen ska premiärvisas på Detroitsalongen som öppnar snart och det är förstås ingen tillfällighet, Volvo vill ha en hög svansföring och behöver förbättra sin image för att nå tillbaka till den fina försäljning man hade för cirka tio år sedan i USA. I det sammanhanget passar Volvo XC60 Plug-in Hybrid Concept perfekt, enligt vd Stefan Jacoby:

"Tekniken i XC60 Plug-in Hybrid Concept är lika genialisk som unik. Du har möjlighet att köra med riktigt låg miljöpåverkan utan att ge bort någon av den lyxbilens etablerade fördelar. Ingen annan tillverkare har lyckats kombinera bränsleförbrukning på 0,23 liter milen och upp till 45 kilometers räckvidd på ren el i en kapabel, rymlig prestandabil med 350 hästkrafter," säger Stefan Jacoby.

Volvo XC60 Plug-In Hybrid får premiär på Detroitsalongen som öppnar i helgen.

Konceptbilen Volvo XC60 Plug-in Hybrid visar inte enbart miljöteknik i form av elmotorer utan är också en inblick i Volvos kommande motorfamilj "VEA" (Volvo Environmental Architecture). Den fyrcylindriga bensinmotorn på 2,0 liter ger 280 hk och 380 Nm, för första gången kopplad till en åttastegad automatlåda. I fortsättningen får vi vänja oss vid att det enbart blir fyrcylindriga motorer hos Volvo, bensin eller diesel:

"I XC60 Plug-in Hybrid Concept visar vi att våra kommande fyrcylindriga motorer får lika hög prestanda som dagens sexor. Samtidigt blir förbrukningen läge än i nuvarande fyrcylindriga motorer," säger utvecklingschefen Peter Mertens.

Den nya motorerna är uppbyggda som "moduler" med en cylindervolym på 0,5 liter, inte helt olikt de "vita" motorer som Volvo hittills använt för att kombinera ihop fyrcylindriga, femcylindriga och sexcylindriga motorer. Men i framtiden blir det bara fyrcylindrigt – eller trecylindrigt, vilket Volvo antyder i sitt pressmeddelande för XC60 Plug-in Hybrid Concept (klicka på länken för att ladda hem som pdf-dokument).

Volvo XC60 Plug-in Hybrid kan köras enbart på el, som hybrid, eller i läget ”Power” där 280 + 70 hk samverkar för att ge maximal prestanda.

Volvos koncept tittar in i framtiden

De nya, fyrcylindriga motorerna i VEA-familjen har alla direktinsprutning, turbomatning och balansaxlar – vilket gäller för både bensin och diesel. Med turboladdningen kan Volvo anpassa effektnivån till flera modellvarianter och för att få ytterligare prestanda – samt förbättrad förbrukning/miljövärden – går det att lägga till olika elmotorer.

I konceptbilen "Volvo XC60 Plug-in Hybrid" finns det, förutom förbränningsmotorn, inte en utan två elmotorer. Mellan motor och transmissionen till framhjulen finns en så kallad integrerad startmotor och generator ("ISG"). Någon fördelningslåda och kardanaxel till bakhjulen finns inte utan Volvo har istället valt att ha en "elektrisk bakaxel" med en elmotor som driver bakhjulen.

Mellan förbränningsmotor och automatlåda sitter en "tallrik" bestående av en integrerad startmotor och generator. När all effekt behövs för maximala prestanda kan elmotorn ge 45 hk (34 kW). Vid inbromsning avlastas bromsarna och istället "vänds" elmotorn till att bli en generator som laddar batteripaketet. Merparten av de ISG-enheter som nu börjar leta sig ut på marknaden har även en koppling som gör att förbränningsmotorn kan frikopplas från elmotorn och transmissionen för framhjulen. Kopplingen i ISG-enheten använder Volvo för att skapa en helt elektrisk fyrhjulsdrift på konceptbilen XC60 Plug-in Hybrid, då kan både fram- och bakhjulen drivas av elmotorer.

Den elektriska bakaxeln känner vi igen från Volvo V60 Plug-in Hybrid, som snart kommer ut på marknaden. En 70 hk och 200 Nm stark elmotor driver bakhjulen med ström från ett litiumjonbatteripaket på 12 kWh. Batteripaketet laddas med 230 volt vägguttag. Om man säkrat till tolv ampere (vanligtvis är det tio ampere) begränsas laddtiden till 3,5 timmar.

Batteripaketet kan användas för att förbättra komforten och till exempel slå på luftkonditioneringen (elektriskt driven) eller värma upp kupén (elektriskt element). Dessa funktioner och en mängd andra kan styras via en mobilapplikation, "app". Föraren kan koppla upp sig via mobiltelefonen och få information om laddning, räckvidd och sätta igång till exempel luftkonditioneringen.

För de som vill spara kapacitet i batteripaketet går det aktivera "Save", vilket innebär att bilen ser till att batteripaketet inte underskrider en nivå som innebär att bilen kan köras cirka två mil på enbart eldrift. Med fullt uppladdat batteripaket är den elektriska räckvidden cirka 45 kilometer. Räckvidden med både el- och förbränningsmotor är upp till 100 mil.

Den standardiserade körcykeln som EU har för laddhybrider (plug-in) är relativt gynnsam. Siffrorna ser väldigt bra ut, kan man kanske uttrycka det som. Men som ni läsare redan kommenterat är det en standardiserad körcykel som kan ha åsikter om, men den måste följas och har sin största nytta vid jämförelser med andra bilmodeller. Det gör att Volvo XC60 Plug-in Hybrid får en uppgiven förbrukning på 2,3 l/100 km, koldioxidutsläppet anges till endast 53 g/km. Den praktiska förbrukningen varierar förstås med hur långa körsträckorna är mellan uppladdningarna av batteripaketet.

Duktigt jobbat av Volvo! En sån här skulle jag gärna själv ha på parkeringen...
1104
108

Skriv kommentar

Det finns 47 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    SiggeN Postat: 2012-01-04 10:28

    Imponerande Volvo...de nya ägarna har visat sig helt rätt.

  • #2 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Ket Postat: 2012-01-04 11:00

    Hahaha jätteintressant 0-100 att det tar 6 sek (Obs Ironi/Sarkasm) Idiotin fortsätter trots viss ansträngning !Hur långt hade man kommit med samma bränslemängd om man fokuserat på Bränsleeffektiviseringf?Just det mycket längre samt fått lättare bil med mindre motor !

  • #3 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    roger Postat: 2012-01-04 11:30

    "...utan att ge bort någon av den lyxbilens etablerade fördelar."

    Vad är det för svengelska? Ge bort fördelar?

  • #4 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Stefan Postat: 2012-01-04 11:36

    Att det ska vara så svårt att berätta vad bilen drar när batteriet är urladdad! Skäms volvo för den siffran och försöker mörka den?

  • #5 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Jolly Postat: 2012-01-04 12:03

    Siffran 2,3 l/100 km avser den fastställda Eu körcykeln med fulladdat batteri. När batteriet är urladdat övergår bilen till att köra som hybrid, och då är förbrukningen ca 6 l/100 km. Inte heller så illa för en så stor bil med bensinmotor.

  • #6 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Matte Postat: 2012-01-04 12:04

    2,3L/100km är inte hela sanningen.

    Dagens körcykel är dåligt anpassad för hybridbilar. Den beräknar endast förbrukning av bränsle men visar inte total energiförbrikning. Hos en hybrid används batteriet under stora delar av körcykeln. Men "förbrukningen" att ladda batteriet tas inte med i siffrorna. Därför blir det så missvisande.

    Att Volvo inte uppger detta är inget att förvånas över. Deras uppgift är att sälja bilar, inte vara konsumentupplysare. Att använda missvisande reklam är inget problem för Volvos samvete.

    AMS däremot borde vara bättre pålästa och inte svälja bilbranschens reklam så lätt.

    Cheverolet Volt är en hybrid med ungefär liknande angiven förbrukning som hos Volvon. Men när AMS provkörde Volt kom de fram till en livstidsförbrukning på ca 6,5L/100 km. I den häraden kommer Volvon också att landa när den körs normalt. Det borde AMS upplysa om.

  • #7 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Rejo Postat: 2012-01-04 12:07

    Skäms eller mörka... det är väl marknadsföring och man lyfter fram det som är positivt.

    Det är onekligen bra siffror de presenterar. Enbart bensinmotorn på 4 cylindrar, 2 liter och 280 hk är imponerande. Riktigt kul att Volvo är med i framkant på utvecklingen av laddhybrider. Min känsla är i alla fall att detta kommer att bli normen inom en inte alltför avlägsen framtid - eldrift i kombination med små effektiva bensin- eller dieselmotorer.

  • #8 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    John Postat: 2012-01-04 12:37

    Som sagt enligt newtons lagar drar den inte 2.3L/100 km. Antagligen gör den av med motsvarande lite mer bränsle än om den inte hade haft någon elmotor.

    Hur det kan gå ihop på något annat sätt är helt oförenligt med grundläggande fysik.

    endast i huvudet på marknadsföringsavdelningen och lobbypåverkade politiker kan man komma fram till något annat.

  • #9 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    mr1337 Postat: 2012-01-04 12:43

    Är VEA-familjen en helt ny motor? I nuvarande modeller använder man ju ford ecoboost 1.6 och 2.0.

    Ford ecoboost 2.0 ger ju 240 hästar. Så ecoboost kommer inte finnas i nya v30?

    På tiden att man isf skruvar upp turbotrycket till 280 hästar, det är standard i USA men här ligger man som vanligt lite efter.

  • #10 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    John Postat: 2012-01-04 12:54

    Det står att bensinmotorn har en 8 stegad automatlåda? Vad har elmotorn på bakhjulen då?
    Misstänker att elmotorn bara har en växel som vanligt.

    Sen är det idiotiskt hur volvo börjat misshandla sitt varumärke med T5 och T3 etc, siffran ska ange antalet cylindrar! Att nya T5 egentligen är en T4 är lurendrejeri, man kan inte sätta in en mindre motor i en prestandabil!

    Gamla Volvo kunde man enkelt chippa och få en riktigt snabb bil, det kan vi säga hejdå till nu när man snålar med motorstorleken.

  • #11 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    timingbeltkiller Postat: 2012-01-04 13:22

    Manufacturers' milage claims are fiction not fact.
    In the real world the GM Volt/Ampera will do no better than 7liter/100km after the initial few battery-powered kms. Prius somewhere between 6 and 7 liter.

    For this bigger and heavier Volvo to do better physics from another galaxy has to be imported.

  • #12 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Anders Postat: 2012-01-04 13:23

    Volvo redovisar naturligtvis förbrukningen enligt den fastställda normen precis som alla andra tillverkare. Det är inget marknadsföringsknep.
    Sedan är den stora vitsen med hybrider att 90% av folks resor är korta och kan klaras av på enbart el. Jag hade själv klarat av all min pendling på batteri a' 2 kr/mil och bara använt bensin på långresor någon enstaka gång per år.

  • #13 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Kalle Postat: 2012-01-04 13:43

    @John: Bor du i Vallåkra eller? :)
    Som Jacoby sa: Det är dags att sluta räkna cylindrar!

  • #14 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    John Postat: 2012-01-04 13:45

    #Anders
    Problemet är att lika mycket energi går åt då, mer till och med antagligen. Så den drar MER bensin(motsvarande) när den går på eldriften fast dom slipper deklarera det vilket är väldigt hycklande.

    Anledningen att det går billigare på elen är för att du slipper betala nästan 200% skatt på den som med bensinen.

  • #15 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Carl Postat: 2012-01-04 14:10

    John, jag förstår inte hur du resonerar?

    Vad menar du med att enligt Newtons lagar så drar den inte 2.3 liter per 10 mil? Enligt grundläggande fysik? Vad har du för argument? Du skriver bara att den inte drar det enligt newtons lagar och lägger inte fram någon grund till det.

    Tror du att den hade dragit "lite" mer utan eldriften? Alltså en 280 hk xc60 drar alltså ungefär lika mycket som denna plug in hybrid? Eller hur menar du där?

    Tror inte att dom plockar dessa siffror från tomma luften.

  • #16 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Anders Postat: 2012-01-04 14:25

    @John Naturligtvis är energiförbrukningen densamma för att frakta X antal kilon en viss sträcka, men sen har du hela kedjan från oljeschejk via raffinering och bensinpump och inte minst verkningsgraden i din bensinmotor och då ser siffrorna nog annorlunda ut. Hur som helst kan man kan se till att ha ett el-abbonemang som är 100% vindkraft och då är det en ren bränslekälla till skillnad från bensin.

  • #17 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Pelle Postat: 2012-01-04 14:51

    "Med fullt uppladdat batteripaket är den elektriska räckvidden cirka 45 kilometer. Räckvidden med både el- och förbränningsmotor är upp till 100 kilometer."

    Så efter att batteripacket sagt sitt kan man åka upp till 55 km innan det är dags att tanka/ladda? Mkt av fördelarna med en hybrid vs elbil faller bort om det bara går att använda den på korta turer/måste tanka var 5e mil.

    Borde inte Volvo installera en något större bränsletank? Annars kan man ju lika gärna välja en ren elbil. Tex Tesla Model S, som är minst lika innovativ och dessutom har längre aktionsradie.

    Kul bil i övrigt!

  • #18 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    jag Postat: 2012-01-04 15:01

    @John: Det är rätt! Mer cylindrar åt folket! Det här miljösnacket börjar bli tjatigt och dyrt!

  • #19 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Jolly Postat: 2012-01-04 15:01

    Den kombinerade räckvidden med el- och bensindrift är upp till 1000 km. Uppgiften om 100 km är ett skrivfel.

  • #20 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Nya motorer Postat: 2012-01-04 15:01

    Mer info om de nya motorerna - tack. Kommer de under året med nya V40, och till uppdateringen av V70? Och vad har de för prestanda (inte minst vridmoment) och förbrukning?

    Nya effektiva motorer som ersätter de gamla är idag mer intressant än dyr el-hybrifiering för ett fåtal exemplar (under överskådlig framtid). Tunga batterier kostar, förutom i inköp, även bränsle pga. ökad vikt.

  • #21 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Tjänstevikt Postat: 2012-01-04 15:08

    Volvo borde jobba på att minska tjänstevikten på sina modeller. Tillsammans med nya effektiva motorer kan det bli både "miljövänligt" och kul. Varför inte få ner V70 till 1500 kg med tillåten lastvikt på 500 kg = drömbil för alla som behöver en riktigt bra bil som dragbil. Och rega in den på dragvikten 2200 kr (så funkar den även för de med nya utökade B).

  • #22 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    John Postat: 2012-01-04 15:23

    @Anders
    Det där är fel, har du 1 liter bensin kan du göra på 2 sätt:
    1)in i bensinmotor: ~40% verkninggrad
    2) till ett kraftverk ~40% verkninggrad, 6% förlust i elnätet, ~85-90%verkninggrad i elmotorn

    Så det är mycket bättre att använda det flytande bränslet direkt i förbränningsmotorn. Sen hade det ju varit en annan sak om vi hade oändligt med ren energi. Men nu är energi den största bristvaran, allt man kan pumpa upp å elda används till att generera el eller driva transporter!

    Enda anledning att byta till elmotorn är att kol kommer vara drivkällan för bilar allt mer i framtiden å då blir det svårare att bara sätta in kolet i en motor...

  • #23 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Patrik Postat: 2012-01-04 15:39

    Med tanke på V60 hybrids pris så lär väl denna kosta 1,5 mille

  • #24 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    MrB Postat: 2012-01-04 16:24

    Det är ingen som kommer köpa en XC60 för bara köra korta statsresor, men det är väl bra för det stillar miljötallibanerna.
    En del verkar ju tro att man får ut mer energi genom köra en hybrid, men vad jag vet så har ingen uppfunnit evighetsmaskinen ännu. Så den som tror att han kan klara kör denna bilen på 2,3l/100 km lär bli besviken.
    Som sagt dags att lägga av med hybrid tramset och hitta ett helt annat alternativ.

  • #25 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Rejo Postat: 2012-01-04 16:34

    @John 15:23, jag förstår inte ditt resonemang alls. Det är väl ingen som använder bensin för att framställa elektricitet? Kommer kol att vara framtida drivkälla för bilar i framtiden? Jag tror du skämtar aprillo med oss? :)

    Det är klart att det finns många kol- och oljeeldade kraftverk som kommer att bli svåra att ersätta, speciellt om man inte heller vill ha kärnkraft, men använder man renare elektricitetsproducenter som vattenkraft och vindkraft så blir det både billigare (för konsumenten) och miljövänligare. Själv tycker jag även att kärnkraft är ett bättre alternativ än kol och olja.

  • #26 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Mythbuster Postat: 2012-01-04 16:45

    John. En bil kommer i princip aldrig över 30% verkningsgrad med traditionell motor. Ofta nere kring 20%. I en stationer förbränning kan du rena avgaserna bättre, lagra CO2 och använda överskottsvärmen till fjärrvärme till skillnad från en bilmotor. Ett krafverk med förbränning som är ansluten till fjärvärmeverket har en totalverkningsgrad kring 100% räknat på det lägre värmevärdet (vilket är det som används). Dessutom är det fullt möjligt att göra CO2 och emissionsfri el som görs till nästan 100% i Sverige.

  • #27 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Jon Postat: 2012-01-04 16:55

    @John
    Ett kombikraftverk kan ge upp till 60% verkningsgrad på fossiltbränsle och upp till 90% om man använder spillvärmen till fjärrvärmeproduktion.
    En bensinmotor kan väl nå upp till strax 30% under ideala förhållanden (diesel ~40%). Och det är lite svårt att koppla kylarvattnet till fjärrvärmenätet.

  • #28 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Klarsyn Postat: 2012-01-04 19:04

    Låg toppfart och dålig högfartsacceleration gör denna bil till en drög på autobahn.

  • #29 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    ZR1 Postat: 2012-01-04 19:18

    "...utan att ge bort någon av den lyxbilens etablerade fördelar."..... VA!?!?!?!?!?!?! Vilken lyx!?! vad pratar han om!?! när fasiken hitta' man lyx i en volvo!?! är han hög eller!?! Drömmen snubben!?! eller har han bytt jobb till stand-up komiker!?! Har han kört MB eller......fan, kommer inte på nått annat märke med lyx....!?! Ähhh, släng dig i väggen..."lyx"....pfffftttt ... Jacoby, sätt dig i en S-klass så förstår du vad lyx är och vad det betyder.... din pajas.....

  • #30 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Håller inte med ZR1 Postat: 2012-01-04 19:42

    ZR1: Har du suttit och kört en Volvo anno 2011??
    Idag har de fasen spottat upp sig så de kan fajtas med BMW, Audi eller Merca.

    Faktiskt true...

  • #31 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Carl Postat: 2012-01-04 19:59

    ZR1, kallar du jacoby en pajas när du skriver så där? Haha....

  • #32 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    x Postat: 2012-01-04 20:29

    Varför vågar de inte uppge vettiga förbrukningssiffror:

    kwh /mil på el
    liter / mil på bensin

    Skall det vara så svårt?

  • #33 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    zr1 svar på #29 Postat: 2012-01-04 20:29

    Om lyx är en bil som börjar med sunlig rost efter 5 år då har du rätt.

  • #34 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Chrille Postat: 2012-01-04 20:53

    @ mr1337 Fords Ecoboost 2.0 utvecklades från början med en effekt snarlik denna, dvs 275 hk och 380 nm. Jag kan bara anta att man går ut försiktigt och ökar senare. Jag väntar bara på nya Mondeo med Twin Turbo 3.5 V6. I Taurus har den bara 365 hk och runt 500 nm. Undrar vad dom tar ut i en prestandamodell på Mondeon? Men med 280 hk hade det räckt med lilla fyran som i denna.

  • #35 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Khaled Farhad Postat: 2012-01-05 06:38

    @ZR1

    Du måste ha blandat ihop Volvo med rostkungen Mercedes när det kommer till rost efter 5 år ;-)

  • #36 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Bengt Postat: 2012-01-05 09:49

    @ X, de anger inte några andra förbukningssiffror än de de får uppge. Lagstiftningen är är väldigt hård när det gäller vad som får uppges och eftersom detta är en plugg-in hybrid ska den redovisas som just en sådan. Sen kan man tycka vad man vill om EUs sätt att räkna förbrukning på plugg-iner men det är detta som gäller, just nu iaf.

  • #37 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Jögge Postat: 2012-01-05 16:49

    Om förbrukningen, måste förenkla detta med den faktiska förbrukningen lite..det enda som är intresant är hur ofta och hur mkt Volvo ägaren måste tanka sin bil..

    TEx, om en person åker 35km i en(!) riktning och sen hem igen efter arbetet.

    Så då blir det 70km-45km=25km enkelt räknat, så den faktiska förbrukningen kankse blir 0.4- 0,45l/mil vilket för storleken är kanon och utmärkt jämför med alla rena bensinare och dieslar..det är mera så man skall tänka..så denna bil är klart snålare än en motsvarande bil utan plugin fuktnionen.

    Sedan om ägaren dessutom kan ladda den på kontoret/jobbet så behövs bilen bara i stort sett startas i fem min på totalt 7 mil!..då drar den ytterligt lite...det här kan väl inte vara svårt att greppa?

  • #38 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    ZR1 Postat: 2012-01-05 20:03

    @,#35, #33, #31, #30: hellre rost än eld.... somliga har visst glömt att volvo bilar förvandlas till facklor... För övrigt så var rost problemen för 8-9 år sen, MB har löst det nu, så kom på nått nytt nu, rost-kommentarer har blivit gamla nu till skillnad mot volvos bränder.....

  • #39 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Markus Postat: 2012-01-06 05:52

    ZR1: Löjligt, löjligt, löjligt! Men vad annat kunde man förvänta sig av dig? Om du tar dig tid att läsa statistik från försäkringsbolag så kommer du att finna att Volvobilar brinner mer sällan än både medelbilen och Mercedes.

    Franska bilar är mest benägna att börja brinna. Men bara cirka 0,4% gör det så det är knappast något stort problem ens för dem. Däremot så drabbas 100% av alla Mercedes av rostangrepp och väldigt ofta är det allvarliga rostangrepp som det handlar om. Kunderna har stått och gråtit på verkstäderna när stora delar av karossen har behövt bytas ut för dyra pengar.

  • #40 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Jens Postat: 2012-01-06 20:39

    2.3l/100km är en falsk siffra både med och utan laddat batteri.

    Håller med om att det är synd att antalet cylindrar minskar.
    Däremot vågar jag antyda att vikten som batterierna utgör (mindre än 100kg på V60 hybrid, möjligen liknande här) är vikt som gör nytta och inte överblivet fett.

  • #41 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Kalle2 Postat: 2012-01-06 22:18

    Trams och åter trams 0,23 lit/mil är väl inget särskilt, min gamla Volvo 940 drar ännu mindre dvs. 0,01 lit mil (mätt i en lång och brant utförsbacke)

  • #42 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    re markus Postat: 2012-01-07 01:34

    ZR1 har faktiskt rätt i att Volvo inte kan mäta sig fullt ut med MB och BMW det räcker med en kort provtur så är det redan avgjort. MB hade speciellt problem med en e- klass modell angående rosten med att lacken bildade små små hål som fick den att rosta som fasen men det där är självklart inget som MB inte har åtgärdat på senare modeller då det kostade dom mycket pengar och anseende men de nyare modellerna är det inget problem på längre men det tar väll tid för dom att få folk att fatta det bara=) Tyska bilar som BMW och MB är det goaste man kan köra eller åka i, byggda för Autoban vilket man inte kan säga vingliga tråkiga Volvos är.

  • #43 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Matte Postat: 2012-01-08 11:07

    Från den aktuella provkörningen av V60 Plug-In-Hybrid skriver AMS:

    "285 hästkrafter och 1,9l/100km är en grymt bra kombination"

    Men sluta nu AMS! Tror ni verkligen att era läsare är helt dumma i huvudet? Varför fortträtter ni att återge dessa falska förbrukningssiffror? Men det är bara att gratulera Volvo som lyckas lura er att återge deras propaganda.

    För AMS del så skjuter ni er själva i foten. Hur ska läsarna tro på det som står i övriga artiklar när Ni upprepade gånger skriver felaktigheter om hybrider och deras förbrukning?

    Hybrider tillhör framtiden. Men AMS är bevisligen inte rätt media att få korrekt kunskap om dessa bilar.
    Synd, på en i övrigt mycket bra tidning.

  • #44 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Och....? Postat: 2012-01-08 12:22

    Känns inte som att jag bryr mig så mycket om dessa överdrivet dyra, klumpigt tunga och komplexa teknikorgier. Vad kommer Volvo med som passar vanligt folk?

  • #45 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Fantomen Postat: 2012-01-10 17:52

    Varför är v60 så dyr?
    Om en v60 kostar 560 000 så kostar en xc60 typ
    860 000

  • #46 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Fantomen Postat: 2012-01-10 17:56

    Alla vill att alla ska köpa miljövänliga bilar för de är miljövänliga varför ska då kosta en miljon, då kan ju ingen ha råd med en sådan.

  • #47 Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid – drar bara 2,3 l/100 km
    Jonte Postat: 2012-01-11 09:46

    http://video.foxbusiness.com/v/1376985410001/volv
    o-ceo-unveils-new-hybrid-for-under-60k

Möjligheten att kommentera är avstängt. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • När fick du blåsa senast - alltså göra ett alkotest i bilen?
Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Annonsbörsen
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter