• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Dodge Durango kan bli USA:s...

Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil

Amerikanska polisen ska ersätta alla gamla Ford Crown Victoria. Både Ford och GM har visat upp nya polisbilar, och här kommer Chryslergruppens senaste bidrag: Dodge Durango Special Service med Hemi-V8.

När de amerikanska polismyndigheterna ska byta bil vill Dodge vara med och slåss om kontrakten med nya Durango Special Services. V6 eller V8 samt bak- eller fyrhjulsdrift är det som gäller. Klicka för att komma till bildgalleriet!

När de amerikanska polismyndigheterna ska byta bil vill Dodge vara med och slåss om kontrakten med nya Durango Special Services. V6 eller V8 samt bak- eller fyrhjulsdrift är det som gäller. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Gillar du polisfilmer? Då vet du att "the boys in blue" ofta rullar omkring i Ford Crown Victoria – den enskilt vanligaste bilen i filmvärlden enligt filmbilssajten IMCDB. Men just nu utvärderar amerikanska polisen flera ersättare för den föråldrade Ford-konstruktionen. 

Chryslergruppen bidrar med tre alternativ. Sedanmodellen Charger Pursuit och pickupen Ram 1500 Crew Cab 4X4 Special Service har redan visats, och nu ansluter också crossovern Durango Special Service till modellprogrammet. De tilltänkta kunderna är, förutom USA:s polismyndigheter, också brandkåren.

Under huven finns antingen en 3,6-liters Pentastar-V6 på 290 hästar eller en 5,7-liters Hemi-V8 på 360 hästar (begreppet downsizing nämns över huvud taget inte i pressmeddelandet). Däremot framhåller Dodge att polis-Durangon kan dra 3,3 ton på kroken och att det går att ta sig 80 mil på en tank. Jämfört med en vanlig Durango uppgraderas bromsarna, batteriet och vattenpumpen. Dessutom kastas den tredje sätesraden ut för att göra plats för polisens utrustning.

Kanske är det något för den svenska polisen att överväga nu när Saab inte längre utgör något alternativ – vad tycker du...?

Ser bra ut! Amerikanska polisen ska absolut köra amerikanska bilar med V8.
203
267

Det finns 12 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Fantomen Postat: 2012-03-22 08:40

    Ser ut som en jeep Grand cherioke

  • #2 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Fantomen Postat: 2012-03-22 08:40

    Bakifrån menade jag

  • #3 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Gurra L Postat: 2012-03-22 08:47

    Trodde dom skulle köra dom där mystiska kolfiberbilarna med BMW-dieslar jag?
    Den här ser ju ut som de bilar som "state troopers" haft i de bergigare områdena. Cheva S10/Ford Explorer...

  • #4 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Joakim Postat: 2012-03-22 09:17

    Jag hyrde en sån när jag var i Texas sjukt bra bil.
    Den är byggd på mecedes ML chassi.
    Tyst och väldigt bra ihopskruvad.
    Den borde finnas i Europa

  • #5 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    BG Postat: 2012-03-22 19:51

    Ärligt talat, 5.7-liters V8 med 360hästar...

    Amerikaner kan verkligen detta med motorer...

  • #6 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Lars Norberg Postat: 2012-03-22 22:03

    Men vilken växellåda blir det i den? Den 5-stegade som sitter i nu är helt fel för Hemi-V8:an men det ryktas om både 8-stegad låda och Cummins diesel inom en snar framtid.

  • #7 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    chrille Postat: 2012-03-23 06:20

    Taurusen med 365 hk/480nm V6 har ju fallit väl ut och köpts in i mängder redan förra året. Awd och bra väghållning avgjorde valet tydligen. Sedan att den är stor nog att mosa en xc70 gör ju inte saken sämre.

  • #8 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Stefano Postat: 2012-03-23 08:51

    BG - Den kommermed all sannolikhet till Europa 2014 men då som Jeep Wagooner! Sug på den!
    :-)

  • #9 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Zeus4 Postat: 2012-03-23 13:17

    Håller med BG. Hur är det möjligt? Ferrari 458 125 hk/lit. Dodge 63 hk/lit. Ferrari må vara bäst när det gäller hk/lit men dubbelt så mycket! 120 Nm/lit för 458 och 92 Nm/lit för Dodge, bättre men ändå inget att hurra för.

  • #10 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Johan Postat: 2012-03-23 16:16

    Zeus: Du tar det där med att jämföra äpplen med päron till en helt ny nivå.
    Ferrarin kostar kanske 7 gånger så mycket och det skulle va intressant att se hur bra Ferrarin går efter 25.000mil i polisiär tjänst.

  • #11 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Robert Postat: 2012-03-24 10:33

    Förstår att vridmoment är viktigt i dragtokiga USA men det är ju löjligt. Den tar sig 80 mil för att den säkert har en 200-literstank.

    Snacka om kortsiktigt tänk där borta i USA. Det blir bara att skrota om några år när de inser att staten inte kommer ha råd att hålla dem rullande.

    Då kommer de gråtandes på sina bara knän till europa när de inser att en stark modern diesel kan göra samma sak, mycket bättre.

  • #12 Re: Dodge Durango kan bli USA:s nya polisbil
    Niklas Postat: 2012-03-26 10:57

    Känns som om jänkarna inte helt är med på noterna att soppan håller på att sina. Det är iofs oklart när exakt den gör det men när resten av världen börjat med downsizing utan att för den sakens skull förlora kraft eller fart så måste man undra vad i hela fridens namn dom sysslar med där borta???
    Dom måste börja tänka om där borta helt klart!