• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Kan Spyker tillverka Saab 9-5...

Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?

Bara två spekulanter på Saab Automobiles konkursbo finns kvar. Ingen av dem får tillverka Saab 9-5, då GM säger nej. Eller kan gamla ägaren Spyker ändra på detta?

Saab Trollhättan fabrik factory

Finns det hopp om att återigen se parkeringen utanför fabriken i Trollhättan fyllas av Saab 9-5? Kanske har Victor Muller kvar ett oanvänt ess i kortleken?

Försäljningen av Saabs konkursbo drar ut på tiden. Flera frågetecken hänger i luften som gör det svårt för spekulanterna att värdera värdet på företaget. En nyckelfråga är till exempel om General Motors på något vis kan bevekas till att tillåta en produktion av Saab 9-5 – något som GM hittills sagt blankt nej till.

Jonas Fröberg, näringslivsreporter på Svenska Dagbladet, har skrivit en bok om turerna kring Saab – "Kampen om Saab" (klicka för att läsa mer) – och enligt honom finns det eventuellt en juridisk tolkning som gör produktionen av Saab 9-5 möjlig. De avtal som Spyker Cars och ägaren Victor Muller slöt med GM när man köpte Saab i januari 2010 medgav produktion fram till 2017.

Jonas Fröberg Svenska Dagbladet Näringsliv

Jonas Fröberg på SvD har information som pekar mot en oväntad vändning av Saab-affären.

De två kvarvarande spekulanterna lär vara indiska Mahindra och kinesiska Youngman. Båda dessa skulle kunna tillverka Saab 9-5 i Trollhättan, på "entreprenad" för Spyker Cars och i enlighet med det ursprungliga GM-avtalet.

Enligt Jonas Fröberg undersöker just nu advokatbyrån Hökerberg och Söderqvist om det rent juridiskt är en framkomlig väg för någon av spekulanterna att återuppta produktionen av 9-5. Om General Motors ändå inte tillåter produktion kan Spyker ställa krav på kompensation för det "avtalsbrott" GM då gör sig skyldiga till.

Advokat Lars Söderqvist vill inte precisera sig allt för mycket till Svenska Dagbladet men utgår ändå från att alla parter vill ha en god affär:

"Självklart måste man i det långa loppet ha en god relation med större parter som man ska leva med," säger Lars Söderqvist till SvD. "Det är inte alltid man nyttjar alla juridiska möjligheter. Utgångspunkten är att få en samordnad process som kan vara ekonomiskt bra för alla parter."

Spykers ägare Victor Muller ville inte uttala sig till Svenska Dagbladet om en eventuell produktion av Saab 9-5 (klicka på länken för att läsa mer hos SvD). Som vi berättat förut har även fackförbundet IF Metall vädjat till president Barack Obama för att som ägare i GM få företaget att tänka om när det gäller Saabs produktion.

Jag tror att Spyker lyckas övertala GM och får igång produktionen av Saab 9-5 igen.
308
237

Skriv kommentar

Det finns 21 kommentarer

Detta innehåll är skapat av Auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Cykelstyre Postat: 2012-05-22 09:48

    Betteridge's Law of Headlines

    Any headline which ends in a question mark can be answered by the word 'no'. The reason why journalists use that style of headline is that they know the story is probably bollocks, and don't actually have the sources and facts to back it up, but still want to run it.

    (Det hela förvärras dessutom av att SvD med Fröberg i spetsen knappast är ett under av tillförlitlig rapportering kring Saab Automobile.)

  • #3 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Markus Postat: 2012-05-22 09:55

    #1 (ch #2):
    Bra sagt!

  • #4 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Hans H Postat: 2012-05-22 11:16

    Så länge GM finns med i bilden tror jag inte på det. Se vad de nu försöker göra med Opel.
    GM är ett företag i kris, oavsett vad de själva hävdar. Deras toppsäljande modeller hotas av billigare bilar från Korea och deras Europeiska utvecklingscenter får inte bygga de bilar som kan konkurrera med VW/BMW/Mercedes.
    Svaret har hittils verkat vara att bygga de asiatiska konkurrenterna själv (under namnet Chevrolet och därmed förstöra ännu ett varumärke), och fortsätta bygga pickuper och SUVar som är för tunga för att drabbas av avgaskrav. Men vad händer när de amerikanska lagkraven tittar åt det hållet? Konkurs igen?

  • #5 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Per S Postat: 2012-05-22 13:22

    Instämmer, GM har varit allt annat än samarbetsvilliga.

    Däremot tror jag inte på SAAB oavsett hur mycket GM hade varit beredda på att licensera ut tekniken. Men vägrar GM så finns där ju inga moderna bilar att bygga alls, vilket gör läget ännu värre.

    Jäkligt synd, den nya 9-5an är rätt snygg. Jag hade gärna sett fler på vägarna trots att jag är en SAAB-skeptiker.

  • #6 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Anders Postat: 2012-05-22 13:23

    @ Markus eller annan:

    Vad var kommentar #2? Den är raderad nu! Vad har jag missat?

  • #7 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Ola Postat: 2012-05-22 13:43

    Kan inte Mahindra eller Youngman helt enkelt köpa även Spyker (borde inte vara så dyrt i sammanhanget) för att sedan sälja av själva sportbilstillverkningen och på så sätt komma över möjligheten att producera 9-5?

  • #8 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Mr fakta Postat: 2012-05-22 14:12

    Nix spiken i kistan slutet för Saab dom har nettoskulder över 9 miljarder och inga återförsäljare vågar köpa mera på dessa osäkra grunder

  • #9 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    burncreek Postat: 2012-05-22 15:39

    Nya 9-5 är knappast längre att betrakta som en "ny" bil, alltså torde det finnas frågetecken kring huruvida den ens går att sälja i några större volymer.

    Roligt med optimister, dock!

  • #10 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Christian Svensson Postat: 2012-05-22 15:41

    Äh, sluta drömma. SAAB enda chans att överleva är om man släpper alla bilarna från det tidigare modell programmet och utvecklar helt nya bilar och det helt utan GnällMotors och det med nya ägare och samarbetspartners. Finns nog inte nån annan lösning. Skapa nya bilar med nya SAAB design en blandning mellan nytt och historia. Annars är det som nu, alltså över för SAAB.

  • #11 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Pär Brandt Postat: 2012-05-22 16:40

    Anders: #2 är en "dubbelkommentar", inslagen i identiskt utförande två gånger (#1 + #2). Vi har några sekunders fördröjning på sajten innan kommentaren syns och det gör att många tror att de missat knappen och trycker igen. Mindre bra responstid, men det är tydligen komplicerat att förbättra.

  • #12 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Pär G Postat: 2012-05-22 18:45

    När inte ens den högtflygande holländaren är positiv så kanske substansen är aningen låg i nyheten...

    http://ttela.se/ekonomi/1.1634805-victor-muller-det-ar-nonsens-

    Eller så vilar sig saab i form för att snart överösa marknaden med geniala bilar. Hoppas hoppas och glöm inte att vara positiv. Bara man tror så går allt!

  • #13 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    CC -09 (snart -12) Postat: 2012-05-22 19:37

    Vi kan väl uppgivet konstatera att Victor och advokaterna piskar hästen som varit död i flera år för att krama ur lättlurade underleverantörer och investerare några miljoner till...

  • #15 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Saaboter Postat: 2012-05-22 23:41

    Många förståsigpåare här... Hans H och alla andra. Så typiskt svenskt att inte kunna vara stolt över det vi tillverkar här hemma utan man skall istället nedvärdera och baktala. Vad vet ni egentligen? Troligtvis inte ett skit. Saab var ett för bra märke för att lägga ner egentligen. Det visste GM. Allt snack om licenser hit och dit. Den teknologi som Cadillac och Cheva nu presenterar är till största delen helt utvecklad i Trollhättan hos Saab tillsammans med Opel i Rüsselsheim. Där bland de största innovationerna som framkommit just var från Saab-folket. GM vet om detta och önskade inte ha Saab som en konkurrent, det fanns initialt väldigt starka kandidater att ta över märket, tex familjen som styr Merbanco. GM ville aldrig ha en stark ägare till Saab när de till slut lyckades sälja företaget. Det var hela planen. Att avveckla en framtida fortsatt innovativ konkurrent.

    Saab skulle aldrig kunna hota GM i Kina när det gäller volym, eller för den delen ej i världen. Dock är/var man rädd för vad de kunniga ingenjörerna i Trollhättan kunde hitta på. Den senaste idéen var ju som bekant TTid:n. Den italienska motorn som skulle vara helt omöjlig att få ner under 140g CO2/km enligt GM/Opel. Saab modifierade en hel del både mekaniskt, men även styrningsmässigt för att få den att gå så bra. Fortfarande är konkurrenterna inte riktigt ifatt vad gäller utsläpp kontra effektuttag.

    När det kommer till alla påstådda uttalanden om att Saab aldrig gått med vinst på minst 20 år. Kan alla ni som tror er veta detta verkligen kunna plocka fram och bevisa att så var fallet? Troligtvis inte det. Det är bara dynga det med, sånt har med internredovisning inom GM att göra. Vart var det mest lönsamt att skatta vinst? Inte i Sverige iaf... USA har mycket bättre villkor för detta. Vet hur detta funkar då jag jobbar i ett internationellt bolag. Speciellt en amerikansk ägare (überkapitalister som de är), skulle aldrig acceptera att äga ett bolag som skulle göra förlust efter förlust åratal i rad. Ingen ägare accepterar detta, därför sker försäljningar eller likvidationer. När GM var i kris, likviderades flera bolag. Saab var ett av dem.

  • #16 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    z Postat: 2012-05-22 23:52

    Med tanke på hur dagens statsdominerade GM LLC är skapat, där den statliga ägarandelen idag 2012 fortfarande ligger kring 45 procent (USA + Kanada), kan man ju fundera över varför detta bolag skulle ha något som helst att säga till om kring europeiska SAAB.

    citat:
    The plan for General Motors' bankruptcy is to auction off the company's assets in a section 363 sale. Because the price that these assets are expected to sell for is very high, there is expected to be only one bidder in the auction, a new company NGMCO Inc. This company is formed by the United States government with a 60% stake, the federal government of Canada and provincial government of Ontario with a 12% stake, the United and Canadian Auto Workers unions with a 17.5% stake, and the unsecured bondholders of General Motors with a 10% stake. The selling company is called Motors Liquidation Company...On July 10, 2009, the purchase of the ongoing operational assets and trade name of "old GM" was completed and the purchasing entity, "NGMCO Inc", changed its name to "General Motors Company LLC" after the purchase."

    Det är alltså gamla GM, dvs. Motors Liquidation Company som ägt bilSAAB och inte GM LLC.
    Man kan som sagt undra kring vad det som idag kallas GM hade haft att säga till om kring bilSAAB, om "GM LLC" varit europeiskt och SAAB amerikanskt.
    Inte mycket är min gissning, européerna hade snällt fått räcka över nödvändiga licenser etc, om det krävts för att få igång produktionen i det ännu privata nordamerikanska bolaget.

  • #17 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Kent Olsson. Postat: 2012-05-23 00:06

    Saab kom tillbaka vi saknar era vräkiga mäktiga supercars 9-5 an 9-3 an.läckra bilar som ingen kunnat sabla ned kvaliten på säga att saab har tillverkat dåliga bilar.

    Hur kommer det sig att svenska folket skall tvingas nöja sig med halvtaskiga kia.huyndai.som rostar efter att bilen är något år gammal så blir det när bilar är massproducerade det inverkar på kvaliten.

    Tacka vet jag saab som man alltid kunnat lita på att dom alltid har tänkt på att inte tillverka mer bilar än man klarar för att hålla uppe kvalitetsnivån för.

    Saab kom tillbaka svenska folket blev lurade när saab lades i malpåse..

  • #18 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Lasse Postat: 2012-05-23 00:57

    @Hans H
    "Gräv ned skiten istället så vi är av med dessa bilar en gång för alla."

    Håller verkligen med dig! Gräv ned GM! :)

    Så kan Saab själva bygga 9-3, 9-4, 9-5 osv...

  • #19 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Hans H Postat: 2012-05-23 10:07

    Det är inte jag som skrivit inlägg #14.
    Det är någon som försöker göra sig lustig.

    Och det verkar som om Lasse tog det på rätt sätt.

  • #20 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    gunnar Postat: 2012-05-23 11:18

    För få ville köpa tidigare, vem skulle vilja köpa nu?

  • #21 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Ode Postat: 2012-05-23 12:09

    bror har en 900 som gått sjukt långt o jag köpte precis en 95 Aero som gått 20 o tickar på hur bra som helst. Den kanske inte är det mest miljövänliga i form av utsläpp men jämför det med att köpa ny vart 2 år... Köper gärna SAAB igen.

  • #22 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Pär G Postat: 2012-05-23 17:53

    visst saab var kända för hög kvalitet och tomten finns.

  • #23 Re: Kan Spyker tillverka Saab 9-5 på licens?
    Pelle Postat: 2012-05-30 17:02

    ..och vem skulle sälja delar till Victor på kredit, tror han? Och vem skulle vilja köpa clownbilen? Stoppa den här farsen för gott...

Möjligheten att kommentera är avstängd. Artikeln är äldre än 30 dagar.

Månadens fråga

  • Använder du någonsin lastöglorna i bagageutrymmet?

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    Auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten