
Svenska bilköpare är tveksamma till elbilar och inte ens regeringens supermiljöbilspremie på 40.000 kronor har orsakat någon rusning. När Dagens Nyheter undersökte supermiljöbilspremien i juli visade det sig att endast 16 privatpersoner utnyttjat möjligheten att få 40.000 kronor i rabatt på sin nya elbil.
Majoriteten av pengarna från supermiljöbilspremien går istället till företag och i många fall biltillverkarna själva som genom sina generalagenter köper elbilar som de anställda erbjuds som leasingbilar.
Men kanske är det just företagen som får agera murbräcka när det gäller elbilar. Investeringen i en ”supermiljöbil” är inom räckhåll och även om elbilen blir dyrare i inköp kan företaget räkna hem kalkylen som marknadsföring och förstärkt miljöprofil. Av den anledningen tittar vi därför på Peugeot Partner Electrique som just i dagarna lanseras på flera marknader och även kommer till Sverige, något datum är dock inte satt ännu.

Peugeot Partner Electrique har sina litiumjon-batteripaket på 22,5 kWh gömda under lastgolvet och de ska därför inte inkräkta på ordinarie lastutrymme. Precis som vanliga Partner säljer Peugeot modellen i ”kort” (438 centimeter) och ”långt” utförande (463 centimeter) där den längre varianten antingen kan ha ett baksäte eller större lastvolym. Lastförmågan i Peugeot Partner Electrique är 685 kilo i båda modellerna och maximal lastvolym 3,3 respektive 3,7 kubikmeter.
Peugeot uppger en körsträcka Partner Electrique på 170 kilometer på en laddning, vilket är den längsta av de elektriska transportbilar som hittills lanserats. Motoreffekten är 67 hk, eller 49 kW, med ett maximalt vridmoment på 200 Nm direkt från ”tomgång”. Någon växellåda behövs inte och motorn upplevs som ”tyst”, enligt Peugeot, och det brukar elbilar vara tills man kommer upp i fart.
Med normal laddare och ett 230V-vägguttag som klarar 16 ampere ska batteripaketet i Partner Electrique laddas fullt på sex-nio timmar, enligt Peugeot. Med snabbladdare som kan ge 125 ampere ska man kunna återställa ett tomt batteri till 80 procent laddningsgrad på 30 minuter.

Föraren informeras om laddningsgrad, körsträcka och körstil (eco-driving) samt energiförbrukning från uppvärmning (elektriskt element ger snabbt värme) och luftkonditionering (också elektriskt driven). Elektroniskt antisladdsystem (ESP) ingår, liksom ”hill start assist” som gör att Peugeot Partner Electrique inte rullar bakåt vid start i backe.
I Frankrike ska Peugeot Partner Electrique säljas med batteripaketet inkluderat eller så väljer bilägaren att leasa batterierna (vilket ger ett betydligt lägre inköpspris). Garantivillkoren och garanterad livslängd på batteripaketet bestäms av respektive importör.
Det återstår att se hur bilar som Peugeot Partner Electrique tas emot i Sverige. Är det här en drömbil för hantverkare och andra företagare med serviceyrken?