• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Bensinmotorn lever – här är...

Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa

Snåla dieselmotorer och supereffektiva elmotorer lyser med sin frånvaro när Ward's Auto utser årets bästa motorer. Istället är det bensin som gäller. Håller du med?

Turbofyran i nya Cadillac ATS är en av årets bästa, enligt Ward's Auto.

Nu är det återigen dags för amerikanska Ward's Auto att utse årets tio bästa motorer – och den som letar efter supereffektiva diesel- eller elmotorer går bet. För första gången på sju år består hela listan av bensinbilar.

"Vi tycker alltid det är intressant att se de framsteg som görs med hybrid- och elbilar. Men priset för många av dem är för högt, och räckvidden måste förlängas för att möta kraven hos de flesta", säger Drew Winter, chefredaktör för tidningen Ward's Auto World.

Juryn blev istället imponerade av alla nya innovationer som sänker förbrukningen och höjer tekniknivån i moderna bensinbilar. Hela listan finns i rutan nedan – håller du med, eller är det någon som saknas?

Subaru BRZ är en av fyra sugmotorer på Ward's Autos lista.

Hela listan

3,0 TFSI DOHC V6 (kompressor, Audi S5)
2,0 N20 DOHC I4 (turbo, BMW 328i)
3,0 N55 DOHC I6 (turbo, BMW 135is Coupé)
3,6 Pentastar DOHC V6 (Ram 1500)
2,0 EcoBoost DOHC I4 (turbo, Ford Focus ST/Taurus)
5,8 DOHC V8 (kompressor, Ford Shelby GT500)
2,0 DOHC I4 (turbo, Cadillac ATS)
2,4 DOHC I4 (Honda Accord Sport)
3,5 SOHC V6 (Honda Accord)
2,0 FA DOHC H4 Boxer (Subaru BRZ)

Jag håller med – den här listan stämmer!
158
385

Det finns 29 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    nix Postat: 2012-12-16 12:15

    TOTAL FEL.

    Det är bara prestandamotorer och de är inte alls bäst.

    Här är man garanterat ute efter allt annat än bästa motorn – bästa leksaken snarare.

    ams test med Zafira nyligen visar att Opel 1.4 T är en av de bästa motorer som finns.

  • #2 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    ar Postat: 2012-12-16 12:35

    "Vi tycker alltid det är intressant att se de framsteg som görs med hybrid- och elbilar. Men priset för många av dem är för högt, och räckvidden måste förlängas för att möta kraven hos de flesta", säger Drew Winter, chefredaktör för tidningen Ward's Auto World.

    Pratar dom om bilar, motorer eller batterier? Drew Winter börjar ju prata om elbilar, inte elmotorer. Uppenbarligen kan dessa människor ingenting om elmotorer, just motorn i en elbil är bra mycket billigare än en ICE, så pratar vi om motorer eller bilar? Förstår fortfarande inte dom som tror att det går att jämföra ICE bilar med EV. Det är som att jämföra en cobratelefon med en iPhone.

  • #4 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Johan Persson Postat: 2012-12-16 13:14

    ASG
    Att inte AMG 62 motorn e med e ju bara det ett rent skämt medan GT500 är där.
    Att Porsches senaste 911s Motor inte är det är likaså det ett skämt då det är en av världens bränsle effektivaste motorer.

  • #5 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    snöstorm Postat: 2012-12-16 15:16

    @Nisse: Det låter inte som att du kört nån diesel efter MB 200 D anno 1982, typ? Jag har bara haft turbodieselbilar sedan 1998 och trots att jag numera inte kör mer än 1500 mil/år umgås jag inte med några planer på att byta tillbaka till bensinare som luktar jävulen nystartade och vintertid släpper ut mycket mer partiklar än dieslar (som dessutom har filter).
    Bensin duger fint till utombordsmotorer, dock (Evinrude E-Tec) :)

  • #6 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Sven Postat: 2012-12-16 16:04

    Håller helt med om dom flesta, detta är motorer man verkligen skulle vilja äga. Att det endast är bensinmotorer har ju å göra med att det är en amerikansk lista, hela världen kan inte förstöra energieffektiviteten som vi gör här i Europa med våra korkade dieselbilar.

    @burncreek
    Tänk på att diesel är en synd att ha i bilar. Det minskar inte några CO2 utsläpp utan minskar endast effektiviteten globalt och smutsar ner onödigt mycket i våra städer!

  • #7 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Per Postat: 2012-12-16 18:21

    men hörni Sven och Burncreek, ni vet väl om att verkningsgraden hos en dieselmotor är högre än hos en bensinmotor (vilket enkelt kan ses då en dieselbil drar mindre bränsle än en motsvarade bensindriven bil)? Detta gör att, om man bara ser till CO2, en dieselbil har mindre negativ inverkan på miljön än en "bensinare".

  • #8 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Per Postat: 2012-12-16 18:25

    ops, ursäkta burncreek, det var inte din kommentar jag anmärkte på. Det var @burncreek :-)

  • #9 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    mhult Postat: 2012-12-16 18:40

    Sven, det stämmer att dieselmotorer i allmänhet har högre verkningsgrad än bensinmotorer. Du kan dock inte dra några slutsatser kring detta utifrån bränsleförbruningen i antalet liter. En liter diesel innehåller nämligen betydligt mer energi än en liter bensin. En motor som förbränner en liter diesel är alltså mindre effektiv än en som förbränner en liter bensin för att uträtta samma arbete.

  • #10 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    mhult Postat: 2012-12-16 18:42

    Oj, jag hänvisade till fel signatur i mitt svar ovan. Svaret riktades såklart till Per och inte till Sven

    Det är lite förvirrat i den här tråden idag.

  • #11 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Sven Postat: 2012-12-16 18:50

    @Per,mhult

    Det har ingen betydelse att verkningsgraden är högre. Man pumpar upp olja ur marken, ur oljan får man en viss andel bensin och diesel. All bensin och diesel säljs på världsmarknaden, det är energi det är brist på så man pumpar upp och säljer så mycket man kan.

    Historiskt så väljer man att använda dieseln i tunga transporter och bensinen i lätta transporter för det är helt enkelt bästa sättet att maximera effektiviteten.(alltså mesta möjliga transport per droppe olja) Det beror på att diesel är fördelaktigt i väldigt stora motorer som ska gå på väldigt låga varv under lång tid.(under 1000 varv)

    I EU har politikerna kommit på att vi kan sätta dieseln i bilarna för att sänka utsläppen på pappret. Problemet är att utsläppen inte kommer minska någonting globalt, detta följer som ett logiskt resonemang av det första stycket jag skrev. Bensinen som vi egentligen skulle bränt här i Europa kommer nu istället brännas i tunga transporter i fattigare länder i Afrika/Asien där man köper det bränslet som är billigast på världsmarknaden.

    Hag hoppas detta logiska resonemanget utifrån en vetenskaplig sanning inte var för komplicerad.

    För det är ju omöjligt att trolla, man får upp en viss mängd diesel och en viss mängd bensin ur oljan, och energi är bristvaran så allt av det kommer användas. Visst man kan omvandla bränslena till varandra men det kostar energi. Det finns ingen magi tyvärr.

  • #12 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Lundin Postat: 2012-12-16 19:18

    Listan är nästan skrattretande. Vad tillför 3.6 pentastar mänskligheten vad gäller teknikinnovationer etc?

    Nästan lika skrattretande är de förvirrade diskussionerna om bensin vs diesel. Hur mycket av respektive sort som man får från oljan beror bl.a på vart oljan kommer ifrån då det kan skilja en hel del. Det går att på "konstgjord" väg, via krackning, få ut ytterligare t.ex bensin från råoljan. Finns mycket att läsa på för er som inte känner till hur ett raffinaderi fungerar.

    Ni som kör bensinbilar har troligtvis aldrig varit med om en värre trafikolycka. Prova att elda lite bensin resp lite diesel, och fundera sedan vad ni vill ska läcka ut från er tank när ni och familjen sitter fastklämda i vraket. Bara denna aspekt ensam duger som argument för mig att köra diesel till vardags.

  • #13 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    CC -12 Postat: 2012-12-16 19:29

    En dieselmotor drar 30% mindre bränsle och släpper ut 20% mindre CO2. Och till nisse och andra, har ni missat motorutvecklingen de senaste tio åren. Visst knattrar min TDI lite mer än den TSI jag hade tidigare, men trots att den gamla var lättrycksturbo har dieselmotorn har tiofalt högre körbarhet; den nya CC:n känns ett halvt ton lättare än den gamla. Trots att den väger lite mer.

    Men bästa motorn? VW 150 hk Ecofuel körd på biogas.

  • #14 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Per Postat: 2012-12-16 20:43

    mhult: Ja, jag kanske var lite snabb (slö) i min kommentar, för visst har du rätt i att diesels energivärdet är högre än bensins energivärde. Men kompenserar detta faktum skillnaden förbrukningsskillnaden? Nåt oss räkna lite snabbt på saken:
    Energivärdet för ren bensin är 9,1kWh/l, men då den bensin vi för det mesta tankar innehåller 5% etanol (energivärde 5,9 kWh/l) sjunker energivärdet till 8,9. Energivärdet för diesel är 9,8kWh/l, dvs ca 10% mer än ovan

    Rätta mej gärna om jag har fel, men visst förbrukar bensinbilar i regel mer än 10% mer drivmedel än vad en dieselbil gör? Och gör den det så är dieselmotorns verkningsgrad högre än bensinmotorns verkningsgrad (dvs, dieselmotorn effektivare än bensinmotorn).

  • #15 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Per Postat: 2012-12-16 21:06

    Sven, du skrev ju tidigare att Europa förstör "energieffektiviteten". Men jag kanske förstod fel, för mej är effektivitet = verkningsgrad och det var det jag kommenterade.

  • #16 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    David Postat: 2012-12-16 21:25

    BMW:s raka sugsexa i 125i/325i Coupé/Cab samt 530i är med all sannolikhet den bästa motorn - särskilt när man tänker på karaktär, förbrukning, prestanda, ljud och unikhet. Nuvarande 328i har en motor som vilken VW/Audi/Saab/Mercedes/Cadillac/Opel osv osv. som helst. Slätstruken är bara förnamnet...

  • #17 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Dulle Postat: 2012-12-16 21:51

    Moderna dieselbilar har funnits i över 15 år i Europa, men i Sverige insåg man det inte förran några år sen och alla är plötsligt besserviser på diesel motorer. Diselmotorer är dyra och överladdade. Ska man ha en motor som håller då är det en bensinare, silkeslen modern turbomotor.

  • #18 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    mhult Postat: 2012-12-16 22:10

    David, jag föredrar också sugsexor framför fyran i 328i, men jag skulle inte kalla den senare slätstruken. När jag tänker efter är den nog en av de minst slätstrukna motorer jag kört på senare år, både i positiv och negativ bemärkelse.

    Positivt är att den knuffar på ganska bra, samt att den låter en hel del, vilket vissa kanske tycker är sportigt.

    Negativt är att den går extremt rått och knattrar som den värsta diesel när den är kall. Den blir lite tystare när den värms upp men ger oerhört mycket buller och vibrationer jämfört med exempelvis sexan i min Lexus.

  • #19 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Per Postat: 2012-12-16 22:17

    Dulle, inte för att jag vill verka vara en besserwisser men, vilken tror du håller bäst, en högvarvig bensinare eller en lågvarvig diesel? :-)

  • #20 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Per Postat: 2012-12-16 22:52

    Naturligtvis saknas BMW 2-litersdiesel i denna lista, speciellt då i 125d-utförande... Jag menar 163kW och 450Nm samtidigt som den drar 4,9l/100km....

  • #21 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Stefan Löfgren Postat: 2012-12-16 23:18

    Jag kör en Audi S4 2012 med S-tronic-låda och det är en fantastisk motor som både levererar kraft i överflöd samt är snål när man är på det humöret.
    Inga problem att köra på under 0,8 l milen.

  • #22 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Gott Postat: 2012-12-17 08:51

    @mhult
    Dina försök till beskrivningar av dieselmotorn är patetiska, får jag föreslå några enkla grundläggande böcker inom förbänningsmotorlära, varför inte ta en av de enklaste? Dieseln är betydligt mer effektiv än bensinmotorn, skillnaden är ännu större under lågbelastning.

  • #23 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    mhult Postat: 2012-12-17 10:00

    Signaturen Gott, det var väldigt vilka slutsatser du kan dra kring mina kunskaper av de få ord jag skrivit. Det enda jag beskrivit är att dieselbränsle har högre energiinnehåll än bensin, samt att dieselmotorer i allmänhet har högre verkningsgrad.

    Är något av detta felaktigt?

  • #24 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    VAGt Postat: 2012-12-17 12:04

    Inget "Gott" utan det har nå't ont med sig. Vem orkar bry sig om motorerna är miljövänliga eller inte. 2.7 miljarder asiater bryr sig iaf inte! Knappast merparten av ryssar och amerikaner.heller. KÖP DEN BIL DU GILLAR, MEN ANVÄND DEN SPARSAMT.
    I övrigt tycker jag som ni. Vad tycker ni?

  • #25 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Ögat Postat: 2012-12-17 12:08

    #20. På pappret, ja.

  • #26 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Svante Postat: 2012-12-17 17:59

    VAGt:: +1

  • #27 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    pf Postat: 2012-12-17 18:45

    Diesel innehåller inte "betydligt mera" energi än bensin, en seg skröna att döda verkar det som. Runt 9-10kW/liter eller 10-11 kW/kg gäller för båda, med ett litet övertag för diesel. Men betydligt mera är fel att säga.
    Vad som ofta glöms bort är att en diesel förbränner bränslet under en längre tid, under betydligt flera vevaxelgrader på kolvens nedåtgående väg, än en bensinare som får en kraftig knuff runt toppen i en förbränning som startas en bit innan övre dödläge.
    Där ligger dieselmotorns förbättrade effektivitet.
    Å andra sidan har dieseln ett kortare varvtalsområde där den jobbar bra, vilket alla som kört en personbilsdiesel säkert kan intyga. Före och efter detta område händer som bekant inte så mycket.
    Högvarviga turbodieslar med sofistikerade motorstyrningar har iofs minskat skillnaderna i körupplevelsen en del.
    Dock måste erkännas att det är hos bensinmotorerna man förbättrat effektiviteten och minskat bränsleåtgången mest under de senaste 15-20 åren.

  • #28 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    Nisse2 Postat: 2012-12-17 20:00

    Pentastar v6 kan nog tillföra en hel del om man googlar lite och insuper lite fakta!
    Inte bara fördomar

  • #29 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    MB Postat: 2012-12-17 22:55

    Sven, ditt resonemang skulle stämma om det pumpas upp lika mycket olja hela tiden och den är en begränsning, så är inte fallet utan det pumpas upp olika mycket olja vilket gör att CO2 utsläpp minskar om du kör med en snål bil, om det är bra för miljön beror på vilken miljö vi pratar om .-)

    Personligen måste jag säga att jag ännu inte kört en dieselbil som upplevelsemässigt kan mäta sig med en fin bensinmotor.

    Jag har därför en V8 bil för det och sedan en snåldiesel för rena transporter :-)

  • #30 Re: Bensinmotorn lever – här är de 10 bästa
    järnakille Postat: 2012-12-18 03:26

    Johan Persson...när exakt har boxermotorer blivit bränsleeffektivast? not happening