• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Listan över de bästa – och...

Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna

Honda bygger de mest tillförlitliga och hållbara motorerna, det visar en engelsk undersökning. Volvo tar en hedrande fjärdeplats men i botten på listan hittar vi flera av de tyska premiummärkena – är tyskarna så dåliga på att bygga motorer?

Audi V6 TDI

En Audi-motor av 27 får en skada som kräver reparation, enligt brittiska Warranty Direct. Det ger Audi en bottenplacering bland motortillverkarna. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Att välja en premiumprodukt brukar vara ett säkert sätt att undvika framtida problem. Men en ny undersökning gjord av brittiska försäkringsbolaget Warrenty Direct visar att även de som köpt tyska premiummodeller löper stor risk att drabbas av dyrbara motorskador.

Warrenty Direct har listat 36 biltillverkare och angett hur ofta det skett motorskador som lett till att försäkringsbolaget gått in och täckt reparationen. Allra mest tillförlitlig är Hondas bilar där "felprocenten" är så låg som en på 344 (0,29 procent). Näst bäst är Toyota med 0,58 procent, följd av Mercedes på 0,84 och Volvo på 0,90 procent.

Men vänder vi på listan blir det en besvärande läsning för flera av de tyska premiumtillverkarna. Sämsta biltillverkaren är MG Rover där sannolikheten att man får en motorskada är så hög som en på 13 (7,88 procent). Audi ligger på en föga hedrande andraplats där risken för motorskada är en på 27 (3,71 procent).

Saab ligger på fjärde plats från botten räknat med 2,49 procent, BMW tar sjunde plats med 2,20 procent och Volkswagen ligger på nionde plats med 1,91 procent. Warranty Direct påpekar att även om risken för motorskador är relativt liten blir som regel en motorreparation väldigt dyr för bilägaren om det inte finns försäkring som täcker för skadan. I höstas publicerade Warranty Direct en lista över de mest felfria bilmodellerna – och även de som går sönder oftast. Också den listan hade en majoritet av japanska bilmodeller i topp.

Vad är dina egna erfarenheter? Har de tyska premiumtillverkarna – med Mercedes som undantag – ett allt för högt renommé? Är verkligen de japanska biltillverkarna så duktiga på att bygga tillförlitliga motorer som inte går sönder? Skriv din kommentar i fältet nedan.

Bästa och sämsta motorbyggarna, Warranty Direct

Tillförlitlighet – bästa motortillverkarna:

Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx)

1) Honda 0,29 % 1 på 344
2) Toyota 0,58 % 1 på 171
3) Mercedes-Benz 0,84 % 1 på 119
4) Volvo 0,90 % 1 på 111
5) Jaguar 0,98 % 1 på 103
6) Lexus 0,99 % 1 på 101
7) Fiat 1,17 % 1 på 85
8) Ford 1,25 % 1 på 80
9) Nissan 1,32 % 1 på 76
10) Land Rover 1,38 % 1 på 72


Tillförlitlighet – sämsta motortillverkarna:

Bilmärke, Felprocent (%), Risk för fel (1 på xx)

1) MG Rover 7,88 % 1 på 13
2) Audi 3,71 % 1 på 27
3) Mini 2,51 % 1 på 40
4) Saab 2,49 % 1 på 40
5) Vauxhall (Opel) 2,46 % 1 på 41
6) Peugeot 2,26 % 1 på 44
7) BMW 2,20 % 1 på 45
8) Renault 2,13 % 1 på 46
9) Volkswagen 1,91 % 1 på 52
10) Mitsubishi 1,70 % 1 på 59

Precis min erfarenhet, japanskt i topp och Tyskland i botten när det gäller tillförlitliga motorer.
413
213

Det finns 114 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    StefanH STHLM Postat: 2013-01-21 11:41

    Trodde Subaru skulle kvala in på bästa-listan?

  • #2 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    jh Postat: 2013-01-21 11:54

    Och ändå pekar försäljningssiffrorna rakt uppåt för de tyska premiummärkena år efter år. Trots att de har sämre kvalitet och mycket högre priser än de japanska bilarna :-)
    Det betyder att folk inte tänkar bara på driftssäkerhet när de köper nybil. Folk vill ju ha en snygg bil att titta på, en trevlig förarmiljö, bra och stabila köregenskaper och trevlig ljud- och fjädringskomfort. Där är inte japanerna bäst ännu.

  • #3 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Dekra Postat: 2013-01-21 11:54

    dekra håller e klassen som stjärnan i det segmentet..

    Antar tysklands största besiktiningsfirma har rätt

  • #4 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Tomas Postat: 2013-01-21 11:59

    Hur är undersökningen gjord, vad har man tagit hänsyn till? En viktig parameter i en sådan här undersökning kan vara hur många mil de går per år? En annan kan vara hur de körs. En bil som körs försiktigt håller oftast längre, Eller? Frågan är hur mycket man kan få ut av denna undersökning utan att veta dessa parameterar.

  • #5 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    David Postat: 2013-01-21 12:04

    MG Rover? Saab? Hur gammal är listan?

  • #6 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    m96 Postat: 2013-01-21 12:08

    jh Postat: i dag, 11:54
    Sen vill man kanske lægga inga pengar men ændå få en BRA bil.. Før min del ær det bara MB jag vågar køpa om motorn gått øver 30.000 mil.

  • #7 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Nattsvart Postat: 2013-01-21 12:16

    Vad är det här nonsens?
    Tyskarna med Volkswagen topp bygger världens bästa motorer och tillförlitliga motorer.

    Att Saab och Volvo har stora motorskador är väl ingen förvånad över, men jag har aldrig hört talas om att någon har haft ett allvarligt fel på en tysk premiumprodukt med ärlig bakgrund.

    Visst bygger Honda bra motorer, men det är inget man kan jämföra med VW:s och BMW:s maskiner.
    Att ta upp Volvo som inte ens kan bygga en motor högt på listan blir bara löjligt. Det är väl någon Ford spis som blivit en lyckträff då i så fall.
    Men en Volvomotor? Nej tack!

  • #8 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    tobbe Postat: 2013-01-21 12:16

    Löjlig, onyanserad undersökning fylld av bias. Som någon nämnt är körsträcka och körstil samt användningsområde högst relevant input. En sur Toyota Avensis eller Auris eller en MB E200 diesel körs inte på samma sätt som en BMW M3:a. Betydligt fler M3:or rullar på bana (- ofta stenhårt körda) än E-klass Mersor... En genomsnittlig ägare till en Audi A8 kör betydligt längre per år än en som rattar en Toyota Yaris...

  • #9 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Adam Postat: 2013-01-21 12:17

    Mercedes imponerar stort med tanke på att många av deras bilar även går mångmilare som taxi. Jag menar hur många Lexus ser man som taxi? Lexus är bilar som bara fiskörs och ändå inte bättre än Mercedes.

    BMW imponerar inte med tanke på att det är just motorer som kännetecknar märket. De är ju inte bättre än Renault.

  • #10 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    m96 Postat: 2013-01-21 12:21

    tobbe Postat: i dag, 12:16:
    Haha :) ..næ.. och en 7 serie diesel kørs inte på samma sætt som en C63.
    Hur många BMW:s går som Taxi? En MB Taxi har ju fler mil æn vad som nånsin kørts av alla BMW:s sammanlagt ;)

  • #11 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Peter E Postat: 2013-01-21 12:30

    Haha Nattsvart är opartisk som vanligt...

    Att Saab har haft, obs - imperfekt, problem är ingen hemlighet, men googla gärna på oilsludfe och audi eller vw så har du läsning som räcker en stund..

    Inte frö att jag tror du ändrar uppfattning om tyskarnas förträfflighet men någon annan som har mer öppet sinne kanske tar till sig fakta.

  • #12 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    PG Postat: 2013-01-21 12:32

    Man får ju förutsätta att man har jämfört äpplen med äpplen, dvs likvärdiga miltal och årsmodeller.

    Till nattsvart;
    Ditt inlägg visar ju bara din egna högst trångsynta förutfattade mening.
    Honda bygger superba maskiner i en klass helt med BMW, och vad fasen är det för fel på Volvos motorer??
    Urfånigt inlägg i debatten.

    Är så roligt när alla trångsynta tysklandsfanatiker får kritik som de inte tål att höra! :)

  • #14 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    CiGBG Postat: 2013-01-21 12:45

    Om jag tittar på min närmaste omgivning så kan jag räkna upp tre stycken riktigt dyra reparationer.

    En Audi och en Mercedes krävde utbytesmotorer samt ytterligare en Audi som krävde en utbytesväxellåda.

  • #15 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Leif Larsson Postat: 2013-01-21 12:45

    Lustigt att Mitsubishi ligger i listan över de tio sämsta bilarna.
    När Mitsubishi Lancern utsågs till den mest pålitliga bilen enligt The Reliability Index.
    Vad ska man tro om undersökningar hit och dit.
    Hur man vänder och vrider på det så kan man hitta, om samma märke, att det är både i toppen eller botten.

    ( http://www.svd.se/naringsliv/motor/listan-de-mest-palitliga-bilarna_7704338.svd )

  • #16 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    tom Postat: 2013-01-21 12:46

    En lista som har Fiat som sjunde bästa motorbyggare klarar jag inte att ta seriöst.

  • #17 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Henrik Postat: 2013-01-21 12:55

    Hade problem med motorn i min förra bmw så då kanske jag slipper det nästa gång. Eller hur funkar statistik nu igen? ;-)

  • #18 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    oj Postat: 2013-01-21 12:57

    @inlägg 13
    Haha vilken pajas du är, googla 1,4 tsi och kamkedjeproblem,, förmodligen världens sämsta motor i moderna tider!!'
    men på pappret ser den ju bra ut.. men vw lär nog sig bygga bra motorer med tiden,, för jag menar dom har ju inte hållit på så länge ;)

  • #19 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Per P Postat: 2013-01-21 13:00

    Man kan undra om dom tagit hänsyn till att det i många fall är en annan tillverkare som tillverkat motorn.
    Ex Fiat-motor i Saab, Peugeot-motor i Volvo, Ford och Mazda

  • #20 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Erik Postat: 2013-01-21 13:05

    VAG är enligt mig den sämsta motortillverkaren! Alltid problem!

    Att Honda blev 1a kom inte direkt som någon chock

  • #21 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Uffe Postat: 2013-01-21 13:14

    Vaddå tyska premium i botten! Tysk premium i topp borde det stå! AMS-premium i bott!!!

  • #22 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    JB Postat: 2013-01-21 13:16

    Man bör nog jämföra äpplen med äpplen och listan är mycket intressant.

    Att Audi har 4 gånger fler motorfel än MB, Volvo, Lexus och Jaguar kan bara ha sin förklaring att Audi's motorer har tydligt sämre kvalitet än de andra fyra.

    Att Opel, Volkswagen, Renault, samt Peugeot har betydligt sämre kvaltitet än framför allt Toyota och Honda.

    Ovanstående slutsattser har jag svårt att se att man kan förklara bort.

  • #23 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Hans H Postat: 2013-01-21 13:19

    Nattsvart har fått problem ser jag. Listan är skräp eftersom Audi ligger i botten. Men den är rätt eftersom Saab ligger i botten. Inse att den antingen är skrap, ELLER rätt. För om Audi trots allt bygger bra motorer, så gör ju Saab det också.
    Nattsvart? Nattmössa!

  • #24 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    K. Nemo Postat: 2013-01-21 13:34

    Som vanligt är undersökningar från detta försäkringsbolag inget en biltidning ska publicera och dra så långtgående slutsatser av.

    Man får inte veta vilken motor eller vilken modell som det är fel på inte heller årsmodell eller körsträcka.

    DETTA OMÖJLIGGÖR ALLA SLUTSATSER.

    Är man okunnig kan man gå på detta, men har man varit med i 30 år då vet man hur det brukar gå till.

    Om ett bilmärke har ex. en liten dieselmotor som det varit väldigt mycket fel på så räcker detta för att totalt sänka hela bilmärket i en sådan här dålig undersökning – trots att kanske alla övriga motorer kan vara alldeles utmärkta.

    Att inte kunna få denna detaljinformation gör att nu alla som kommenterat här inklusive hela artikeln är baserad på innehållslöst och oanvändbart skräp.

    Soptippen är tyvärr enda platsen för denna inkompetens.

    Ta bort artikeln.

  • #25 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Tage Postat: 2013-01-21 13:38

    Denna statistik stämmer väl med vad jag som bilmekaniker har. V6 -an i Audi och VW rasar kamaxlarna rätt fort. Audi har förlängd garanti men ej VW. Volvo motorerna har utsökt lång livslängd.Honda har den finaste och tystaste motor sedan länge. Ska vi inte nämna Audi och VW -s dubbelkopplings växellådor som rasar i tid och o-tid där taxi talet är nära 100%.

  • #26 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    oj Postat: 2013-01-21 13:40

    Undra när man får läsa om hur bra de tyska motorerna är,
    Lär väll förvisso aldrig inträffa!!

  • #27 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Fniss Postat: 2013-01-21 13:41

    Hahaha vad sägs om detta. äntligen får ni audi/vw fanatiker något att bita i.

  • #28 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Rejo Postat: 2013-01-21 13:43

    Nattsvart har målat in sig i ett hörn om man säger... :)

    Det är allmänt känt att VAG har problem med motorskador på både VW och Audi. Om det beror på dåliga konstruktioner eller dålig skötsel från ägarna kan man diskutera men för en sådan filur som Nattsvart (som verkar arbeta som VW-säljare med tanke på argumentationstekniken) så är det naturligtvis inte intressant med fakta. Bättre att bre på med allt skryt om tysk överlägsenhet och hoppas att så många som möjligt går på det!

    Signatur K.Nemo vill t.o.m. ta bort artikeln! Hehe... ännu en VAG-säljare som är skakis i benen och vill dölja fakta för kunderna?

    Trevligt att Volvo ligger så bra till, men inte ett dugg förvånande. Svensktillverkade Volvo-motorer har alltid varit mycket driftsäkra.

  • #29 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Banjo Postat: 2013-01-21 13:52

    Nattsvart,

    Den länken till listan du gav har inget med motor tillförlitlighet att göra utan snarare motorns kombination av prestanda och rumsrenhet.

    Leif Larsson

    Listan du har länkat till är hur pålitlig hela bilen är. Går ju fortfarande komma upp i topp på tillförlitlighet listan om restan av bilen har få fel.

  • #30 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    cd.. Postat: 2013-01-21 13:53

    Ser väl rätt vettigt ut, har för mig att den svenska statistiken från försäkringsbolagen ser ungefär liknande ut, iaf från 2011. Den kan ni läsa själva. Det är väl ingen som tror att tyska premiumbilar har bäst kvalitet ? Däremot finns det ju som nämn andra trevliga delar av bilägandet som folk prioriterar högre, inte så konstigt.

  • #31 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Intrepid Postat: 2013-01-21 13:54

    @tom

    Vem var det nu igen som skrev detta i en nyligen publicerad artikel:

    "En mann som älskar denna lilla bil är ingen mann"

    Förstår att du längtar till puberteten, då kanske du lärt dig lite rättstavning också.

  • #32 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Jimmy Postat: 2013-01-21 13:56

    Skillnaden är inte så värst stor i slutändan.
    Nattsvar du är bara pinsam, en motor har fått pris 2010 och då är dom bäst? HAHA det är 2013 och VAG har ju typ 40 olika motorer i alla sina bilar...på med nattmössan igen, dags att sova.

  • #33 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    glenn Postat: 2013-01-21 14:05

    Och då sägar vi god natt åt Nattsvart
    Han har dragit nattmössan över ögonen, ursäkt VW-capsen!

  • #34 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Thord Postat: 2013-01-21 14:11

    Min erfarenhet är att sköter men service & underhåll på en Mercedes så går den i all oändlighet, ( mkt långt iaf ) har en E220cdi -99 som gått snart 48' utan någon som helst antydan om nåt fel... Har haft flera MB-dieslar i rad, aldrig några problem. Det kallar jag kvalitet ! Aldrig haft nån MB med bensinmotor så det kan jag inte uttala mig om.

  • #35 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Hoffa Postat: 2013-01-21 14:17

    Bekräftar bara ett känt faktum!

  • #36 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Lumi Postat: 2013-01-21 14:24

    Ändå vinner BMW år efter år priser för världens bästa motorer. ;) Engelsmän!!

  • #37 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Mattias Postat: 2013-01-21 14:25

    Har haft två Audi av nyare modell samt 4 Volkswagen. Samtliga har brännt tändspolar på löpande band redan efter ett hundratal mil. Deras DSG lådor har havererat och lackering har flagnat på bilar som är mindre än ett år. Aldrig mer VAG. Kör numera BMW som jag haft ett tiotal utan problem, samt kan tänka mig en MB om de slutar rosta. Grannen har en tre år gammal C-klass som fått lackeras om fullständigt. Har en kamrat som tog ut en ny CLS. Efter sex månader var det rost runt hjulhusen. Att MB löst sina rostproblem är nonsens.

  • #38 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    mats_hj Postat: 2013-01-21 14:27

    Lite kritiskt tänkande måste man nog ha! Innan man kan dra några större växlar på den här undersökningen måste man ju veta hur den är gjord. Vad räknades som en motorskada, vilka modeller var med i undersökningen osv.... En sak är säker iaf: Honda gör jäkligt bra motorer!

  • #39 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Erik Postat: 2013-01-21 14:31

    Visste redan att audi och bmw tillhör dom sämsta, hoppas fler inser det innan dom köper och får uppleva det den hårda vägen. Fast då tror dom att dom haft otur!!

  • #40 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Rejo Postat: 2013-01-21 14:55

    @Lumi, bra motorer kan man göra ändå, när man tittar på effekt, bränsleekonomi, körbarhet etc. Där ligger BMW oftast högt.

    Men den här artikeln handlar enbart om tillförlitlighet och kvalitet. Det är i mina ögon egentligen i så konstigt att ju mer avancerade motorer man försöker göra, vad gäller litereffekt och låg vikt, desto mindre marginaler får man på hållbarhetssidan. Tyskar!!

  • #41 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Frankie Postat: 2013-01-21 14:55

    Tror nog att man måste mer in i detalj för att förstå statistiken. Jag tror att vi är få i Sverige som tror på att Subaru är bästa bil, då den förvånande nog vinner kundstatistiken år efter år. Provkörde ett ex och skulle aldrig vilja ha skiten. Samma med Toyota, högt upp, men rena skiten att köra, tar bort all glädje med bilkörning. Min egen statistik visar att det är mestadels gubbar som kör både Toyota och Subaru. De har bilen i varmgarage och kör långt under hastighetsgränser och få mil och servar regelbundet. Tyska, amerikanska och italienska bilar kör man kraftfullare, inte direkt snällt. Det konsumerar mer i bromsskivor, knutar, däck lager, you name it..Dessutom är det samma typ av bilägare som många gånger struntar i service. Klart att de blir överrepresenterade i skadestatistiken... Jag har provkört de flesta bilarna på svenska marknaden, kört åt ledande uthyrningsbolag. Märkligt nog har jag haft tyska, amerikanska, svenska och italienska bilar som mina favoriter efter körningarna. En å annan fransman har platsat, men inte en enda japan, möjligtvis en lexus med automatlåda...

  • #42 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Martin Postat: 2013-01-21 14:59

    FIAT haller battre an BMW? Men hejsan.... Troligen bortser undersokningen fran antalet mil som bilarna kors, eller nagot annat vasentligt. Skulle AUDI vara samre an VW?

    Jag har kopt tre fabriksnya BMW de senaste tolv aren, mumsigt hog kvalite.

  • #43 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Knackenwurst Postat: 2013-01-21 15:02

    Om tyskarna är premium varför är de då billigare än japanerna? Trodde att premium skulle kosta mer men så är det ju inte. Tyskarna vräks ju ut för halva priset hos handlarna. Premium är bara en bluff, precis som elektronikkedjornas "reor". Påstå att det eg kostar mer o sälj ut till normalpris så tror kunden att de gjort ett kap. Den här artikeln bekräftar bluffen.

  • #44 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Jocke Postat: 2013-01-21 15:12

    Den som kan något om statistik vet att det går att få i princip vilket resultat som helst. Antalet motorer som erbjuds ökar risken för att få ett problembarn på halsen. Både Audi och BMW har väl ett 30-tal motorer, medan De japanska i genom snitt har 2 - 5 ....

  • #45 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Statistikern Postat: 2013-01-21 15:14

    Ingen kan bestrida att basketspelare är längre än genomsnittet. Alltså blir man lång av att spela basket.

  • #46 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    svenne Postat: 2013-01-21 15:18

    Egen erfarenhet; En Volvo 940 efter 23-tusen mil; motor och växellåda fungerar som nya, drar ingen olja. Inget har bytts utom olja filter och tändstift. Lackeringen som ny bortsett från stenskott. En Audi A4 från 2002, efter 18-tusen mil vinande växellåda, ventil-lyftarna slut, skramlar fruktansvärt vid kallstart innan oljetrycket har byggts upp. Lacken helt utsliten. Tändspolarna utbytta. Opel Vectra skrotas efter 43-tusen mil pga rost. Motor o låda orenoverade.

  • #47 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Gaaga Postat: 2013-01-21 15:22

    Subarus diesel var ju krånglig till att börja med, undvik som begagnatköp. Undvik också THP hos PSA (Peugeot/Citroen) samt TSI hos VW. Dieselköp är kanon om du väljer PSA, VW har lite sämre prestanda på sina dieslar och commonrail är ett måste för allt före det är urdåligt. Tyskarna är inte värst bra på att få tekniken att hålla men dom är väldigt bra på att marknadsföra sina enorma tekniska 2bragder".

  • #48 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Gaaga Postat: 2013-01-21 15:23

    THP är för övrigt inte Peugeot/Citroens motor utan det är BMW som gjort den (PSA finansierat) och används tyvärr även i Mini och BMW 1-serien.

  • #49 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Rejo Postat: 2013-01-21 15:25

    @Martin 14:59, varför skulle inte en Fiat-motor hålla bättre än BMW? Fiat massproducerar relativt enkla motorer för små bilar där låg bränsleförbrukning och kostnadseffektivitet är viktigare än hög effekt och avancerade material. Sådana motorer går inte sönder speciellt lätt.

    Fiat vann förresten International Engine of the Year 2011 med sin lilla tvåcylindriga TwinAir-motor, så de ligger långt fram i motorteknik inom sitt segment.

    Du säger att din BMW har mumsigt hög kvalitet. Ursäkta, men vad vet du om det? Så länge man inte blir drabbad märker man naturligtvis inget, utan kan fortsätta att njuta av sin bil och motor. Men statistiken visar att BMW har dubbelt så hög felfrekvens som exempelvis Fiat.

    Kom tillbaka när du har avverkat 45 st nya BMW, för då skall du statistiskt sett har råkat ut för ett motorhaveri!

  • #50 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    R Postat: 2013-01-21 15:26

    Tar Fiat motorer alla dgr. i veckan. Har aldrig haft ett enda problem med dom, och jo jag har kört många mil med dom i alla väder. Har även haft ett par BMW med "barnsjukdomar" som topplocksras m.m. Vilket jag långt ifrån var ensam om.

  • #51 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    K.Rille Postat: 2013-01-21 15:34

    Den enda av er här inne som har tillräckligt mycket erfarenhet för att ha en åsikt om artikelns innehåll är ju bilmekarn.

    Statistiken som artikeln tar upp är fakta. Däremot borde man ta hänsyn till hur underhållet har skötts.

    Att anta att alla kör som idioter bara för att man äger "ett tyskt premium-märke" är idioti. Motorras för en M3:a påverkar knappast statistiken när man tar hänsyn till alla modeller som ingår i undersökningen.

  • #52 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    MrB Postat: 2013-01-21 15:45

    Vad okunnigheten lyser igenom hos många här.
    Fiat har alltid gjort bra motorer, visst jag har haft en som faktiskt gick sönder, men haft BMW också där det varit problem.
    Martin och några till här har ingen koll på Fiat eller vilka dom levererar motorer till, och faktum att alla dieslar idag kör med Fiat teknik ;-)

    Så blanda inte ihop kvalitet med gångkultur/teknisk innovation.

  • #53 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Kalle Postat: 2013-01-21 15:56

    Volvos motorer är toppen håller hur

    länge som helst min har gått 50000 mil

  • #54 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    oj Postat: 2013-01-21 16:07

    Man behöver ju inte blanda in fornlämningsminnena som volvos rödblockare här i detta sammanhanget,, dom nyare är betydligt sämmre!!

  • #55 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Per P Postat: 2013-01-21 16:52

    Intressant är att jämföra hur lång garantitiden är för de olika märkena. I Sverige så skiljer sig garantitiden med många år och om det är så för de undersökta bilarna, har jämförelsen inget som helst värde.

  • #56 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    John Postat: 2013-01-21 16:56

    Om man jämför personerna som kör BMW och som kör Toyota.... Här i Sverige är det ju i princip bara pensionärer som köper Toyota senaste 10 åren. BMW däremot är de bilar som alltid förs fram fortast på vägarna enligt mina egna observationer.

  • #57 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    159 Postat: 2013-01-21 17:02

    Fiat har alltid varit känd för bra motorer!Jag får vara glad att jag kör alfa romeo 159.

  • #58 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    SiggeN Postat: 2013-01-21 17:02

    Det har jag vetat länge att Honda och Toyota bygger de bästa bilarna och även motorer. Det är därför jag kritiserat dessa märken under lång tid. Men det är bara att ta av sig mössan för de japanska och buga och bocka. De bygger de bästa bilarna. De tyska är klart sämre samt även Saab är ju inga höjdare. Franska bilar ett skämt.
    Ber om ursäkt för mitt beteende om japanska bilar tidigare.

  • #59 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    159 Postat: 2013-01-21 17:08

    Jag blir sååå gladdddddd att se tyskarna i botten.

  • #60 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Robert Postat: 2013-01-21 17:09

    Visst är de japanska bäst. Det är bara opålitliga motortidningar som inbillar vissa okunniga att de tyska bilarna är så förträffliga så att de går och köper dom. Jag har genomskådat detta.

  • #61 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Nisse Postat: 2013-01-21 17:26

    Inte konstigt att VW hamnar så långt ner i statistiken med sina felkonstruerade TSI-motorer som rasade stup i kvarten.

    Roligt att se hur många som rusar ut till försvar av sina tyska premiummärken. Förmodligen för att de fallit offer för marknadsföringen och blandat ihop kvalitet med kvalitetskänsla och andra positiva egenskaper som de bilarna står för.

    Förstår inte heller alla negativa kommentarer om Volvo. Är väl något att vara stolt över att lilla Sverige haft en biltillverkare som gör kvalitativa och säkra bilar.

  • #62 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    moggelito Postat: 2013-01-21 17:29

    Har kört de flesta bilmärken under 26 år och fattar inte hur VW kan sälja så mycket som dom gör. Så mycket skit dom har gjort ostraffat!!
    Kör cirka 6000 mil om året, både med personbil och lätt lastbil och de senaste femton åren är det bara Fiat som gällt. Startar i alla väder,hyggligt snåla och funkar ALLTID. Enda gången det krånglat var i höstas då en dieselpump började läcka som ett såll. Fabrikat BOSCH. Så kom inte dragandes med er TYSKA KVALITE för den är faktiskt ett skämt!

  • #63 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Jonas Postat: 2013-01-21 17:34

    Har ägt en del bilar genom åren och vill prova olika bilmärken då jag ine är frälst i ett speciel märke min egen list ser ut så här när det kommer till motorerna i de olika bilmärkena .
    1 Honda
    2 Volvo
    3 Toyota
    4 wolksvagen
    5 Saab
    6 Renault
    7 Ford
    8 Peugeot
    9 Fiat
    10 Audi

    Honda i topp på min lista BMW ,Mercedes kan jag inte uttala mig om får bli i framtiden kanske.

  • #64 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    yokohama Postat: 2013-01-21 17:56

    @SiggeN jag tror inte på att du är den "verklige" SiggeN... skulle dock önskat, men nej, du är inte han/hon

  • #65 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Edis Postat: 2013-01-21 18:02

    Vad denna lista anger är inte de bästa och sämsta motorbyggarna utan hur ofta försäkringsbolaget som utfört undersökningen tvingas betala för motorreparationer i förhållande till antalet bilar av ett visst märke de försäkrar. Om lagningen görs på garantin eller om den betalas av bilägaren så inkluderas den alltså inte i statistiken. Likaså görs förstås ingen skillnad på hur långt de olika bilarna har gått, även om man inte bör förvänta sig några större skillnader på denna punkt.

    Listan anger också risk för fel, inte kostnad för fel. Detta innebär att fel som är relativt billiga att åtgärda räknas på samma sätt som väldigt omfattande fel vilka kräver motorbyte. Det hade varit intressant att se hur mycket en lagning i snitt kostar, och vad de vanligaste rapporterade felorsakerna är.

    Sedan blandar som vanligt många ihop det där med kvalitet och funktionssäkerhet. Är köparen nöjd med sin BMW trots att han tvingas uppsöka verkstad varje månad så har bilen inte någon bra funktionssäkerhet, men har trots detta hög kvalitet. Sedan kan en produkt vara premium utan att ha vare sig hög kvalitet eller god funktionssäkerhet.

  • #66 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Rikard Postat: 2013-01-21 18:20

    Eftersom mitt favoritmärke inte var bäst kastar jag all skit jag kan på undersökningen, med statistik kan man ju bevisa allt det vet alla. För lite extra tyngd bakom mitt argument tar jag min egna erfarenhet av X antal bilar av ett och samma märke som minsann aldrig gått sönder och hävdar på fullaste allvar att det ger en bättre bild än samtliga bilar något försäkringbolag i England hanterar...

    Herregud människor, det är någon på ett försäkringsbolag som gjort en Excelövning för att ha nåt att publicera i pressen och lite drag kring det egna varumärket.

    Att AMS inte lägger lite mer redaktionell kraft bakom nyheten kan man ju bara beklaga men så är ju nyhetsrapporteringen ofta på webben. Man får vad man betalar för.

    Trevlig kväll gott folk!

    /Nöjd BMW-förare, tidigare mycket nöjd Honda-förare.

  • #67 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    z Postat: 2013-01-21 19:07

    Nu blev det jopbbigt. Igen...

  • #68 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Honda Postat: 2013-01-21 19:31

    Vad kan man utesluta av dessa kommentarer, Honda är verkligen världsledande på motorer, ska nämna att de är världens största motortillverkare av förbränningsmotorer, de är i klass med bmw men de har högre driftsäkerhet, Kör sj Honda och är den bästa bilen jag ägt på länge, det finns nackdelar såklart men den bara går utan vilken som helst problem. Jag är så glad,)

  • #69 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Type R Postat: 2013-01-21 19:31

    att HONDA ligger på topp är inte förvånande. jag menar jag inne på min andra type r nu. första var accord type r o nu civic type r. dem bilarna tål att piskas 8 000rpm och dem går aldrig sönder. lite dock chockerande att BMW liger så dåligt till??
    Mina favo HONDA BMW, MB
    HATAR!! volvo audi vw toyota kia

  • #70 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    CC -12 Postat: 2013-01-21 19:41

    Nu tror jag ju absolut att japsen har bättre kvalitet men undersökningen missar ju bland annat att VAG-koncernen som har flest antal motorer med turbo också trimmas i en helt annan utsträckning.

    @mattias. Tändspolarna du nämner var en felaktig konstruktion från en underleverantör. PSA använde samma modell men bara VAG konstruerade om dem medan PSA fortsatte att byta ut dem till samma modell. Och "Kör numera BMW som jag haft ett tiotal utan problem". Ett tiotal vad? Mil? Det tror jag på.

    Oavsett vilket, jag skrattar i min CC och den kvalitets- och bilkänsla den ger. Sätter jag mig i en Avensis skrattar jag åt bilen. En bilintresserad väljer självklart känslan.

  • #71 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Kunnig Postat: 2013-01-21 20:02

    Italienare.....dom kan bygga motorer dom. Byggda för att plågas!

  • #72 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Göran Postat: 2013-01-21 20:06

    AMS : ni BÖR genast FUNDERA OM Audis status i denna tidning ,, Analia i botten än en gång!??!! Men fina betyg i era tester?????

  • #73 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Pontus Postat: 2013-01-21 20:39

    Frågade en BMW mekaniker vad jag skulle ha för bil, han svarade Honda. Sen dess har jag averkat ca 150000 mil Honda en hel del fullgas på autobahn. Och är inte sugen på att byta då jag förvånas över många andras problem. Prova accord diesel. Mmmm

  • #74 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Jocke Postat: 2013-01-21 21:21

    oj va konstigt att de bilar som körs mest och har mest effekt går sönder oftast.

  • #75 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Kalle Postat: 2013-01-21 21:39

    Vet inte riktigt om jag vill kalla en trasig tändspole för motorskada.
    Om kammar och kedjor hoppar osv, det är ras.
    jag ska inte uttala mig om nya maskiner, jo på volvosidan kanske och där måste jag bara säga att deras små dieslaralltså 1.6 och 2.0 denna franska lilla skithög till maskin är under all kritik.
    Sen är det ju så också att det känns som om dom tyska tillverkarna lägger mycket på utveckling vilket gör att kunden blir testförare då dom inte hinner testa allt fullt ut själva varpå honda kör med grejer som dom vet funkar,
    Mina erfarenheter av motorer är mest av den gamla sorten, hade en bmw 530, lilla v8:an hade rullat 36 tusen mil när jag lyckades köra hål på tråget, tog den lilla trötta oljelampan ca 1mil innan den börja varna, varpå jag just kommit till jobbet,och oljan slut i maskin,
    Lagade tråget, fyllde på olja sen spann den som en katt igen, Det e fan bra!

  • #76 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Pierre Kjellin Postat: 2013-01-21 21:41

    Att flera tyska bilmärken hamnar långt ner på listan kan ju delvis även bero på att t ex BMW, Audi/VW har både fler och mera avancerade motoralternativ, och framför allt fler effektstinna motorer, än Honda och Toyota. Ju mer avancerad teknik och starkare motor - desto större risk för motorkrångel och motorhaveri. Enklare och mera standardiserat motorutbud - som i Toyotas fall - ger större driftsäkerhet - men tråkigare bilar!

  • #77 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Oljebrännarn Postat: 2013-01-21 21:50

    Jag kör sen ett halvår en -07:as Volvo V50 med D5-motorn som gått 14tusen mil - tycker det är en helt underbart kraftfull motor! Nån här som vet hur tillförlitlig/hållbar D5:an är?...

  • #78 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    oj Postat: 2013-01-21 21:58

    Det är inte många motorer som havererar pga hög effekt,, utan det är undermålig kringutrustning tex vw kamkedja, hade nog kvittat om den 1,4 motorn haft 60 eller 200hk skitet rasar ändå!!
    Sen så har toyotas sugmotor på 107 liter hk betydligt högre driftsäkerhet än klenare tyskmotorer..
    hondas litereffekt behöver ju tyskarna turbo och kompressor för att matcha!!

  • #79 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Jögge Postat: 2013-01-21 22:03

    Fantastiskt kul! Grattis HONDA! det är ju inte första gången som Honda ligger i topp i kvalitetsundersökningar och inte Toyota men vart är Audi, .. ?

  • #80 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Motorhistoria Postat: 2013-01-21 22:03

    Svensson snackar dkw, bmw, folkvagn o mercedes. Då tror Svensson att han e med i leken. Tråkighet o redighet regerar i detta bilokunniga land. Det finns faktiskt körglada kvalitetsbilar från ett annat europeiskt land med en STOLT motorhistoria på två o fyra hjul.

  • #81 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Micke Postat: 2013-01-21 22:25

    Vi har några Volvo V70 2,4D taxi som gått över 100000mil var, endast vanlig service och slitdelsbyte, tex vattenpumpen byter man när den börjar läcka, vart 4-5 kamremsbyte ungefär, inte varje kamremsbyte som på Volvos inköpta VW motorer... Ni ser vad jag tycker! Svärfar har en Honda CR-V, 20000mil inte ett fel och inte en oljedroppe under.

  • #82 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    A8 vs. Yaris? Postat: 2013-01-22 00:55

    Citat:
    Löjlig, onyanserad undersökning fylld av bias. Som någon nämnt är körsträcka och körstil samt användningsområde högst relevant input. En sur Toyota Avensis eller Auris eller en MB E200 diesel körs inte på samma sätt som en BMW M3:a. Betydligt fler M3:or rullar på bana (- ofta stenhårt körda) än E-klass Mersor... En genomsnittlig ägare till en Audi A8 kör betydligt längre per år än en som rattar en Toyota Yaris...

  • #83 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    R-ace Postat: 2013-01-22 01:51

    Vi hade en föreläsare i kvalitetsarbete på min arbetsplats. Han berättade följande:

    När Toyotas kvalitetstekniker skulle kontrollmäta en leverans från en underleverantör, blev de förvånade. Samtliga detaljer höll sig visserligen inom den tillåtna toleransen. Men normalt sett brukar avvikelserna variera kring ett medianvärde enligt en normalfördelningskurva, dvs med de flesta detaljerna kring det önskade måttet och ju större avvikelsen är, desto färre detaljer. Men i den här leveransen fanns detaljer som var mindre än det önskade måttet samt detaljer som var större - fortfarande inom toleranserna. Men inga detaljer som låg precis kring mittstrecket! Ni kan ju tänka er hur den grafen såg ut, när man redovisade kontrollmätningen i ett diagram. Det blev som en normalfördelningskurva, där man hade tagit bort "mitt-delen", om ni förstår hur jag menar.

    Hur förklarade leverantören det? - Jo, man hade helt enkelt sorterat ut de detaljerna som var mest "exakta", och skickat dem till Honda, eftersom de krävde snävare toleranser av sina underleverantörer!

    Den inställningen kan förklara varför deras motorer klarar sig så bra i en sådan här undersökning! Att, som någon här gjorde, antyda att Hondas motorer inte håller en hög teknisk nivå är löjeväckande! Vad sysslade andra motortillverkare med när Honda införde V-TEC? Redan 1989 introducerade Honda alltså variabla ventiltider och hur mycket ventilerna skulle öppna till bl a CRX!

    Honda har flera gånger belönats med "Engine of the Year"-utmärkelser för sina trevliga och tekniskt raffinerade motorer. Och i en sådan här undersökning framgår det att tekniken dessutom håller!

    Hondas motorer är kända för att vara varvvilliga, och det tror jag många Honda-ägare också är! ;) Så Hondas framgång i den här undersökningen kan inte bortförklaras med att bilarna skulle köras "nättare" än andra bilar. Däremot haltar undersökningen så som många före mig har konstaterat - körsträcka, körstil, bilens skötsel, "haveriernas" art och reparationskostnader osv.

  • #84 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Henke77 Postat: 2013-01-22 06:00

    Det verkar vara många åsikter, det jag vet är att Audi har jätte problem med sin 2,4 och 3,2 bensinmotor, läs på ett forum och det finns mängder av motorras på bilar som gått 5000-7000 mil, det får inte hända, har 2 bekanta som råkat ut gör kamkedje rassel på dem.... Skulle aldrig köpa en Audi med bensin.....

  • #85 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Nero Postat: 2013-01-22 08:24

    Det finns väl en anledning till att tyskarna lämnar marknadens sämsta garantier - på sina s k "premium" bilar!! Tillåt mig att hånle. Av omröstningen ovan framgår ju också med all tydlighet vad de flesta AMS läsare tycker. Jag skulle gärna prova en prisdumpad tysk premiumbil nån gång - man får ju mycket bil för pengarna - t ex en Mercedes E200d för 299.000:- mot ord pris 410.000:- eller BMW 520d för 320.000:- men vågar inte eftersom jag vet att det är mycket problem med dem och garantierna är så usla.

  • #86 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Johan Postat: 2013-01-22 08:31

    Audi är nog sämst i världen iaf sett till kostnad.

    Har haft 2 st och kommer aldrig aldrig att köpa en Audi igen.

    Tycker deras bilar är snudd på bedrägeri.

  • #87 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Mumle Postat: 2013-01-22 09:20

    Hva sags feil snakker vi om?

    Nok en intetsigende undersøkelse......

  • #88 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    MB Postat: 2013-01-22 09:49

    En kompis nya E-Merca, motorn tok-pajade efter några hundra mil. Han fick inte veta något om varför eller vad de gjorde på verkstan under några veckor. Allt gick naturligtvis på garantin, men kvalitet?

  • #89 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Kenneth Engverth Postat: 2013-01-22 10:09

    Hej på Er
    Har kört BMW:s sexor sedan 08, ungefär 4000 mil/år.
    Den som gick längst var en 525i, 28000 mil under fem års tid.
    Aldrig haft några problem med motorerna.
    MVH
    KE

  • #90 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Kenneth Engverth Postat: 2013-01-22 10:10

    Hej på Er
    Har kört BMW:s sexor sedan 08, ungefär 4000 mil/år.
    Den som gick längst var en 525i, 28000 mil under fem års tid.
    Aldrig haft några problem med motorerna.
    MVH
    KE

  • #91 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    tittiluren Postat: 2013-01-22 10:16

    #37:

    har du haft ett tiotal BMW?
    då kan dom inte vara särskilt bra eftersom du måste byta så j*vla ofta (oftare än vartannat år -och då räknar jag med att du är i femtio års åldern). hinner du ens se bilfan innan du byter?

  • #92 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Inge Postat: 2013-01-22 10:16

    Försäkringsbolagens statistik talar sitt tydliga språk. Bolagen vet ju exakt vad de betalar och vilka märken som är mest drabbade.

  • #93 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Mackan Postat: 2013-01-22 10:26

    Jag har alltid ägt Bmw, dieslar och bensinare. Att BMW helt plötsligt skulle bygga bland dom sämsta motorerna köper jag inte, Jag har haft närmare 6 stycken olika BMW från olika tidsepoker och det enda man kan säga som "alltid Bmw ägare"är just motorer och växellådor pallar den gravaste misshandeln men går inte sönder iaf. BMW är dessutom bland det mest hållbara som finns när det gäller tex trimmning. Men med alla andra undersökningar då som tex Bmw vinner priser för som kunderna har fått svara på såsom, bästa kvallite, nöjdast bilägare, motorer som prisas gång på gång som delas ut år efter år osv osv=vi bilägare som älskar rasade motorer, Lite roligt är det allt:)

  • #94 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Jerka Postat: 2013-01-22 11:11

    Jobbade 1998-2011 i ett företag med cirka 70 tjänstebilar. Mest säljare som körde långt. Bilarna byttes vid 3 år eller 12.000 mil.Den bil som gav mest problem var Passat. Flera dieslar tvingades till motorbyte redan efter några hundra mil(garantibyten). VAGs problem med bl.annat tändspolar o remmar/spännare drabbade även Aud(körde själv Audi och drabades) så privat bör man undvika VAG bilar. Vad gäller enbart motorer så kan jag inte erinra mig att vi någon gång drabbades av problem med Volvo eller Ford. Tyvärr kan jag inte uttala mig om alla bilar eftersom ex. MB inte ingick i flottan. SAAB hade problem med motorerna i 9-5 men inte 9-3.Vad gäller automatlådor så fråga gärna enTaxiägare i Stockholm nästa gång ni åker där. De flesta lär successivt byta ut sin Passater mot andra märken.

  • #95 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    B-son Postat: 2013-01-22 11:34

    4 år gl Audi A6. 7000 mil, full servicebok på auktoriserad verkstad. Kamkedjeras. Reparation 120 000 kr. Bra kvalitet - skämt.

  • #96 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    larsson Postat: 2013-01-22 14:07

    Precis vad jag trodde (visste) har själv en Audi A4 2,0 tdi q-08 har alldrig haft sämre skit, sista året 2012 65000+ i rep på motorn...visserligen på garanti men ändå.Har även en Toyota Landcrusier, samt en Mb e220 diesel som gått 31000 resp 65000 mil UTAN en enda driftstörning på motor-transmission, visst ingen har gått på bana men de är bara ett dåligt argument som ngn ovanstående skrev.Har dock alldrig hört om ngn BMW som rullat 60-70000 mil kanske ngn annan hört va vet jag, en sak vet jag ALLDRIG mer Audi i ngn form!!!!!!!!!!!!!!!

  • #97 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Mr T Postat: 2013-01-22 14:27

    Har en BMW 523i E39. Efter 12000 gubbkörda mil rasade vattenpump och massa andra delar gick sönder i samband med detta. 11000:- fattigare på kuppen.

    Mycket behaglig drivlina, men man kan ifrågasätta kvalitén.

  • #98 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    shogun Postat: 2013-01-22 14:53

    Personlig erfarenhet verkar spela stor roll här. Av alla bilar jag ägt så har en Skoda Felicia givit mest bang for the buck. Köpte skrället när jag började söka jobb efter plugget. Tänkte "den säljer jag när jag får råd att köpa bättre bil." Sedan blev jag lat och sa "jag kör den tills den inte går igenom besiktningen längre." Till slut tröttnade jag och sålde den. Då hade jag kört den över 12000 mil, vilket gav 26000 på totalen. Den drack en hel del billig olja, växellådan hade lite märkliga vinanden för sig. Sålde den till en kompis till min lillebror, han körde den ytterligare 6000 mil innan rosten dödade den. Men motor och låda var fortfarande i utan problem. Detta var den gamla stötstångsfyran med rötter i något östblockslager och växellådan var alltid racklig där växlarna ibland behövde våldas i. Jag köpte bilen för 12.000 sålde den för 4.000. Lagade och servade den för 10.000 under hela tiden. Värdeminskning/service/reparationer: 1,50 per mil. Ibland längtar jag tillbaka till enklare tider!

  • #99 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Besviken Postat: 2013-01-22 15:27

    Och där fick alla Audi-troll vatten på sin kvarn...

  • #100 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Peter E Postat: 2013-01-22 15:34

    Ni, framförallt Audiägare, som försöker prata bort resltatet och skylla på allt möjligt från att den genomsnittlige tyskägaren kör som på Nurburgring till pensionärer med varmgarage..
    Det går inte.
    TUnderlaget är för stort för att pratas bort och tyvärr är den bistra verkligheten så här.
    Kolla Länsförsäkringars undersökning, amerikanska undersökningar, ADAC mfl.

    Som oerhört många andra sagt - det är skillnad i upplevd kvalitet (tjoff i dörren) till verklig kvalitet.

    Minst strul i vår bilflotta ger dieslarna från PSA.

  • #101 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Joel Postat: 2013-01-22 17:09

    kan inte låta bli att förundras över alla korkade slutsatser.
    Det är upp till var och en att tolka statistik men givetvis är det svårast för bilar som går många mil och är dyra att köpa/reparera att komma högt upp i denna lista.
    Ett fel som på en billig japanare kostar 2500kr att laga går inte på försäkring. Liknande fel på en bmw tex kan säkert kosta 5000kr och då blir det ett försäkringsärende.
    Sen är det väl självklart att om en genomsnittlig "premiumtysk" rullar 15000mil första 3 åren löper den större risk för att behöva vård än om den likt tex en honda rullat 6-7000mil?
    Vet även av erfarenhet att vissa olika märken är olika benägna att det skall bli försäkringsärenden.

  • #102 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Trucken Postat: 2013-01-22 19:18

    Tur för VW att det inte gäller växellådor för sämre grejor än DSG lådor har jag svårt att tänka mig.

  • #103 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Roger Skagerström Postat: 2013-01-22 21:15

    BMW har haft rätt rejäla problem. Motorn som sitter i min bil - N53B30, 3-litersmotorn som sitter i tidigare *25 och *30-bilar har någon form av defekt i konstruktionen av högtryckspumpen i bränslesystemet (direktinsprutning). Verkar även vara vanligt på *35-bilar (det är dock en annan motor - N54 eller 55..?).

    Min bil hade gått 3500 mil när jag köpte den och den är redan bytt en gång. Har även "rutninmässigt" fått nya tändspolar då Check engine light tändes en morgon.

    Så felet finns i de flesta av 6'orna som sitter i E90 iallafall. Finns dom som fått haveri på vägen hem från att hämtat ut bilen ny till och med.

    Så att BMW skulle vara några mästare på att bygga motorer är väl en sanning med modifikation.

    DOCK ska det sägas att jag hört att detta fel uppstår även på Mercor. Så det kan ju vara så att de använder samma fabrikat av bränslesystem eller nåt. Tror dock det är konstaterat att folk vid byte fått ett annat fabrikat av pump vid vissa tillfällen. Så det verkar som BMW testat runt med olika lösningar.

    Youtube'a/Googla på BMW HPFP så får ni se undret i alla sin prakt (HPFP = High Pressure Fuel Pump).

    Underbar bil - men jag kan inte säga att jag har samma tilltro till den som till Mazdan jag hade innan. Känns som man får vara glad varje dag den startar. Lite som att ha en gammal Alfa :P

  • #104 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Joel Postat: 2013-01-23 06:18

    Hur ofta ser man en lite äldre honda i trafiken?

  • #105 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    jag Postat: 2013-01-23 14:14

    Man kan ju fundera.. på alla som försvarar BMW, AUDI VW eller något annat varumärke.
    Om Audi eller BMW eller något annat märkes motorer går söner mest eller har dyrast reparationer behöver inte betyda att motorerna är sämst, utan att BMW inte säljer bilar till rätt kund...
    Att Honda Toyota MB Volvo klarar sig bra betyder att dom har optimerat sina motorer rätt för de kunder som köper bilen...
    Men av egen erfarenhet så vet jag att jag aldrig mer kommer att köpa något från VAG växelådebyten, motorhaverier, och smäck under skalet... det var mitt livs sämsta bilaffär...

  • #106 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Smurfen Postat: 2013-01-23 14:21

    Haha ja tysk kvalitet va de ja........

  • #107 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Audiskrotet.. Postat: 2013-01-23 16:49

    Har kört MB hela tiden och inte haft några större problem (annat än slitdelar). Var dock på jakt efter en billig bil varför valet föll på en begagnad Audi A3 2.0TDI -03 (nya karosssen). På 11 månader så reparerades bilen för över 90 000:-. Växellådan havererade 2ggr, turbon byttes, bakfjädrarna säckade ihop etc. Som tur var så täckte garantin allt. Så fort det kommer lite snö så står vindrutetorkarna som x då de inte verkar palla minsta motstånd innan de gängar ur. Jag måste säga att det bara är skräp. Lampor som glappar och en massa annat smått. Nej nästa gång blir det MB igen (innan -95). Det är riktiga bilar som håller. Säga vad man vill om dyra reservdelar men de håller LÄNGE. Som sagt stort misstag att köpa bilen med 4st nollor som loggo än en med stjärna..

  • #108 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    larsson Postat: 2013-01-23 22:28

    Kan bara hålla med "Audiskrotet" en sak ni blir lurade gott folk..som sagt alldrig mer Audi, kan bara hålla med ang MB, min har gått 65000 mil utan driftstörning de ni BMW, AUDI bögar

  • #109 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Marcus Postat: 2013-01-24 13:03

    Gott att sanningen kommer fram, Tyska bilar är inte så bra som dom ger sken av.

    Många som inte tror på undersökningen, ni bör sluta läsa Teknikensvärld och Automotorsport, gå ut och se världen. För den värld dom målar upp är köpt!

  • #110 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Freddy Postat: 2013-01-24 16:14

    Japaner är bäst när det kommer till bensinmotorer. Se bara på utombordsmotorer för båtar. Japanska är lätta, tillförlitliga och driftsäkra. Har konkurrerat ut nästan alla andra från marknaden. Jobbar mycket med båtar, och håller Honda för att bygga de bästa fyrtaktsutombordsmotorerna för marint bruk.

  • #111 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    MrB Postat: 2013-01-24 16:55

    @Mackan, då kontrar jag med att farsan hade en 733:a , där en slang sprack. Han stanna snabbt och stängde av motorn. Det slutade ändå med en topplocksrenovering. Underbar motor men ömtålig.

  • #112 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Jack Daniel Postat: 2013-01-26 09:28

    Har kört flera Audi med V8or upp till över 15000 mil vardera, aldrig en störning - bara man sköter servicen på märkesverkstad är det lugnt. Har dock ingen erfarenhet av de mindre motorerna.

  • #113 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Stoffe Postat: 2013-01-28 17:28

    Svårt att ta till mig av denna undersökning, aldrig haft några motorproblem med mina BMWar. 3 liters. Det finns ingen annan bil som jag kört så pass hårt och fort som med dessa BMW. Aldrig ens fyllt på 1 liter olja mellan 3000 milsservicarna och aldrig haft några som helst störningar så för mig personligen är BMW nr 1 alla gånger. Premium bilar är ofta s k prestanda bilar och utsätts självklart för större påfrestningar, så är det bara och servicen är självklart ett måste. Där kan naturligtvis även tätare serviceintervaller vara nödvändiga. Med sunt förnuft kommer man riktigt långt.

  • #114 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    Moltas. Postat: 2013-02-02 18:56

    B4B,B16, B18, B20, B21, B23, femcyl. 2,5 osv. framåt i tiden. Svårt att slå dessa i driftsäkerhet! Sen får statistiken visa vad dom vill!

  • #115 Re: Listan över de bästa – och värsta – motorbyggarna
    lars andrén Postat: 2013-02-08 16:06

    Har haft många nya och begagnade Hondor sedan mitten av 70-talet. Åker f.t. -11 Civic. Motorn var/är nog det minsta problemet, såväl som mycket annat.