• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Saab 9-3 av Jason Castriota –...

Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes

Via en intern källa hos Saab har vi fått designskisser på ”nya” 9-3, den bil som man aldrig hann sätta i produktion. Saab 9-3 ritades av amerikanen Jason Castriota och skulle bli volymmodellen hos Saab. Vi har även skisser på 9-3 Cabriolet.

Saab 9-3 Jason Castriota

Tyvärr är bilderna vi fått väldigt små men de är av sent datum och alltså mycket nära den helt färdiga, seriemässiga versionen av Saab 9-3. Bilen skulle premiärvisas på Genèvesalongen 2012, men Saab gick i konkurs i december 2011.

Under några dygn har det ryktats att vi ska få se designskisser på Saab 9-3, baserad på Phoenix-plattformen, den bil som skulle "rädda" Saab. Skisserna kommer från Saabs dåvarande designchef Jason Castriota och är av sent datum, utseendet är alltså mycket nära det seriemässiga skicket.

Designskisserna har nu publicerats på några olika sajter och även vi på auto motor & sport har fått tillgång till bilderna. Vi vet inte om källan är densamma, men våra bilder har förmedlats via en av Saabs anställda. Det finns alltså inga tvivel om annat än att det är "äkta vara" som visas.

Amerikanen Jason Castriota ville rita en modern 9-3 som ändå plockade med sig en del av arvet från äldre modeller. I vissa delar av bakpartiet kan man till exempel spåra drag av Saab 96, den tydligt markerade bakvinge påminner om de tidiga turbomodellerna, fronten anknyter till föregående 9-3 men även 9-5, och så vidare. Släktskapet finns och är tydligt. Tre karossvarianter skulle byggas, kombikupé (hatchback), sedan och cabriolet.

Saab 9-3 Jason Castriota

Saab planerade tre karossversioner och förutom den förmodade storsäljaren halvkombi skulle man också göra en sedan och givetvis en cabriolet. Jason Castriota hade önskningar om en tvådörrars sportcoupé också, men det låg längre fram i planeringen.

Utvecklingsarbetet gick i överljudsfart och tanken var att den helt nya, Phoenix-baserade Saab 9-3 skulle vara klar att premiärvisa på Genèvesalongen 2012. Men som vi alla vet lämnades Saabs konkursansökan in den 19 december 2011 och därmed upphörde arbetet med 9-3. Däremot hann Castriota visa upp sin konceptbil Saab PhoeniX i Genève 2011.

En av de tekniska nymodigheterna som Saab 9-3 skulle begåvas med var en elektrisk bakaxel, utvecklad av det avknoppade företaget eAAM i Trollhättan. Ingen av 9-3 modellerna skulle få den mekaniska fyrhjulsdriften från Haldex, då man ansåg att fördelarna var så stora med den elektriska fyrhjulsdriften från eAAM. Enligt den körcykel som gäller för hybridbilar skulle en fyrhjulsdriven Saab 9-3 med dieselmotor och elektrisk bakaxel få ungefär 200 hk i toppeffekt och inte släppa ut mer koldioxid än en Toyota Prius.

Phoenix-plattformen utvecklas nu vidare av Saabs nya ägare, Nevs, men vi vet inte om de nya Saab-modellerna får design av Jason Castriota eller om man börjar om från början. Vad tycker ni läsare om designskisserna på Saab 9-3, finns det anledning att gråta över spilld mjölk eller är det bara bra att modellerna aldrig blev av?

Saab 9-3 Jason Castriota

Saab 9-3 Cabriolet är/var jätteviktig på flera stora marknader, inte minst USA, och den fanns i planeringen redan från början. Den tekniska plattformen Phoenix utvecklades helt av Saab och ägs nu av de nya ägarna Nevs.

Simon Padian Saab 9-3 new

Simon Padian arbetade som chefsdesigner innan Castriota värvades av Victor Muller. Även Simon gjorde ett förslag på nya Saab 9-3 och de ser ni ovan.

Jag gillar verkligen den här designen på nya Saab 9-3. Tummen upp för Castriota!
1772
415

Det finns 69 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    SiggeN Postat: 2013-02-01 13:49

    Det var inte snyggt.

    Känns inte som den slutgiltiga designen av en mästare.

  • #2 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    max Postat: 2013-02-01 13:57

    Den var riktigt snygg.

  • #3 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Calle Postat: 2013-02-01 13:58

    Den var banne mig fulare än Pontiac Azteq, Castriota måste ha ritat den på skämt.

  • #4 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Hans H Postat: 2013-02-01 14:05

    Det här är inte den slutliga designen. Men det är intressant ändå. Vi får väl se vad som kommer istället. En vidareutveckling eller något helt nytt.

  • #5 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Alexander Postat: 2013-02-01 14:06

    tycker att den ser bra ut!

    men är ju svårt att döma av den dåliga bildkvaliteten!

    En kombi känns som ett måste, men helt rätt med 3 och 5 dörrars halvkombi, får mig direkt att tänka på 900, den bästa svenska bilen genom tiderna i mitt tycke!

    personligen tycker ja att NEVS ska satsa på denna!

    en annan fördel också är ju att desingen redan är klar så att säga!

  • #6 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    nja Postat: 2013-02-01 14:07

    Lika bra att skiten gick under - det där hade inte funkat heller. :(

  • #7 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    motornaut Postat: 2013-02-01 14:13

    Kanske inte en design som är naturligt vacker och klappar medhårs direkt, men den har banne mej KARAKTÄR och saab-känsla! Jag tycker man kan gråta över spild mjölk ialf, om nu inte NEVS väljer att ta vid där Castriota slutade, billigaste alternativet!?

  • #8 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    StefanH STHLM Postat: 2013-02-01 14:56

    Castriotas front på Padians alternativ skulle kanske bli snyggt?

  • #9 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Isak Postat: 2013-02-01 14:59

    Baken är alldeles för låg, strålkastarna ser ut som på en Skoda Rapid, profilen intetsägande.

  • #10 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    SAABftw Postat: 2013-02-01 14:59

    Förstår inte alla negativa inlägg röd broms hahahaha måste vara avundsjukan.
    Jag har alltid gillat SAABs design aero former med underbar chassi, pilot stolar som är sköna och mindre än konkurrenternas soffor, motorerna som ger mer NM än någon annan märke.
    Jag hoppas att NEWS gör nån deal kanske kan producera dom inom snar framtid, som hybrid kanske.
    Svensk ingenjörer vet hur man bygger roliga och säkra bilar utan att vägg flera ton som era favorit The German Wagon LOL

    VH From Russia

  • #11 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    ö Postat: 2013-02-01 15:01

    Gillar den!

  • #12 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Stefan Postat: 2013-02-01 15:05

    Misstänker att SAAB designers ber en godis tillverkare att göra en SAAB geléråtta av samma gamla kaross och sedan drar designers i den och plattar till den, fixar och donar... och ja... resultatet blir ju inte särskilt bra som vi kan se...

  • #13 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Hink Postat: 2013-02-01 15:07

    Hade hellre sett Volvo död än Saaben.

    Den hade iallafall lite karisma

  • #14 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    VM. Postat: 2013-02-01 15:12

    De gör sig bäst i byrålådan :)

  • #15 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Alex Postat: 2013-02-01 15:13

    precis!

    Speciellt när volvo bygger mer bilar i belgien och andra länder än isverige!

    V70 är några av dom absolut tråkigaste bilarna jag nånsin har kört!

    men Saab 900 91, en av de roligaste bilarna jag kört! 9-3 08, också en av de bästa. 9000 - 96, också en va de bättre!

  • #16 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Rejo Postat: 2013-02-01 15:15

    Bilden från sidan i profil har väldigt mycket 4-dörrars Saab 99 över sig. Kan inte påstå att det var snyggt direkt, men visst ser man att det är en Saab!

  • #17 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    oscar Postat: 2013-02-01 15:24

    Förra 9-3 cabriolet hade baklyktorna för långt upp, denna har det för långt ner. Det är min åsikt i vilket fall.

    Från sidan är fronten (en Bmw e90 coupe imitation) och "hockeyklubban" är riktigt stiliga.

  • #18 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    rasmus Postat: 2013-02-01 15:28

    Otydliga bilder, men den har aldelles för lite karaktär. Trist design utan nyheter hade varit ohållbart. Dom behöver ett vågat designspråk som skriker optimism, inte tysk opåhittighet.

  • #19 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    SAABftw Postat: 2013-02-01 15:51

    Jag tyckte likadant om nya 9-5 när den kom ut var lite lustig front mm. Tills man fick se den med ögonen med tiden jag började gilla den starkt speciellt aero packet .
    Såg en gång ny tvättade 1 svart a6 sline senaste model och 1 svart 9-5 aero
    bredvid varan utanför recond firma i växjö. LOL jag fallde pladask för 9-5 aero

    Kanske man ska se den i real tid för att bedöma den nya 9-3

  • #20 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    PAH Postat: 2013-02-01 15:58

    Nu blev jag plötsligt ännu mer ledsen att Saab är borta. Tycker inte den är supersnygg, men väl värd att arbeta vidare med

  • #21 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Raywave Postat: 2013-02-01 16:21

    Padians design är snygg och framåtblickande med bevarad Saabkänsla. Castriotas inte alls bra. Påminner om hans konceptbil som också såg väldigt konstig och oharmonisk ut.

  • #22 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Designbubblaren Postat: 2013-02-01 16:31

    Håller verkligen med inlägget från raywave. Simons förslag hade verkligen tagit Saab ett steg framåt.

  • #23 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Johan Postat: 2013-02-01 16:36

    Cabben så riktigt nice ut men inte den 4-dörrarsversionen.

  • #25 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Anders Postat: 2013-02-01 17:00

    Den såg/ser inte ut sådär...

  • #26 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Roland Postat: 2013-02-01 17:32

    Synd, de var snygga, tidlösa precis som SAAB alltid varit.
    278 för, 113 emot, vi leder.

  • #27 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Rikard Postat: 2013-02-01 18:17

    Jag hade bett Castroita rita om baken med 9000 CSE Aero som förlaga, då hade den blivit skitnygg!
    Castriotas förslag är bra men tyvärr har låtit baken influeras av 99/900, den delen som var fulast på den modellen.

    Roland: Vann slaget men förlorade slaget?

  • #28 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    gangnam style Postat: 2013-02-01 18:57

    vansinnigt snygg

  • #29 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    STENLUND Postat: 2013-02-01 19:41

    TYCKER DEN SER HELRÄTT UT.SAAB SKA STICKA UT.HOPPAS ATT AERO MED RIKTIG MOTOR TYP CA 300 HK INTE SLUTAS ATT FINNS !!!!

  • #30 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Steffe Postat: 2013-02-01 19:49

    Urk, SsangYoung hade gjort det bättre!

  • #31 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Nisse Postat: 2013-02-01 19:49

    En sådan skulle man haft. Saab var före sin tid med halvkombi, kolla på Audi Bmw med flera som Nu har halvkombi. Väldigt synd på Saab, men ännu är det inte över. Tyvärr är det dock i Kinas ägo.

  • #32 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Ikondesign Postat: 2013-02-01 20:23

    Har alla (få) som tryckt på "bromsa" skrivit negativa kommentarer här? Det verkar vara fler negativa kommentarer om designen än positiva, trots att "gasaknappen" spöar skiten ur "bromsaknappen"
    Hursomhelst så är/var nya 9-3 hur snygg som helst. Den hade garanterat fått ikonstatus som de gamla SAABarna. Nevs måste använda den designen på nya 9-3!

  • #33 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Roger Skagerström Postat: 2013-02-01 23:23

    Den ser verkligen ut som en Saab. En "vacker" bil på sitt sätt.

    Men vet inte riktigt. Tycker mig ana en "vinkel" på bakdelen som för tankarna till 99/900 Sedan vilket var en horribelt ful bil. Fronten ser ut att vara rätt snygg, snygg form på lamporna iallafall.

    Klart snyggare än 95, som känns som nån form av strömlinjeformad Jabba the Hut. Synd att den aldrig släpptes. Aldrig gillat Saab men nu verkade de faktiskt ha lite bra saker på G.

  • #34 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    8 saabar100k mil Postat: 2013-02-01 23:27

    SsangYoung look a like.
    Det sista man trodde att herr Muller skulle tappa var designen.

  • #35 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Rhumbel Postat: 2013-02-01 23:51

    Jätte fina bilen. Men BMW håller klass före SAAB.

  • #36 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    David Postat: 2013-02-02 02:33

    påminner en hel del om SAAB 900. fruktansvärt ful bil för övrigt

  • #37 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    z Postat: 2013-02-02 09:23

    Helt OK, men nu vill vi snart se den SAAB som ska produceras.

  • #38 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Bengt Postat: 2013-02-02 09:36

    Den aktern och dom bakskärmarna är något av det värsta jag sett.
    Tur att Saab gick i KK så vi slapp se dom nilarna ppå vägarna.

  • #39 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Bengt Postat: 2013-02-02 09:37

    Den aktern och dom bakskärmarna är något av det värsta jag sett.
    Tur att Saab gick i KK så vi slapp se dom bilarna på vägarna.

  • #40 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    J Postat: 2013-02-02 10:07

    Årets roligaste hittills måste väl ändå vara att en SAAB 9-5 Kombi 2010 har ett bättre andrahandsvärde än en Passat Kombi 2010...
    SAAB rules!

  • #41 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Brorsan Postat: 2013-02-02 10:17

    Som en typisk SAAB... Ett badkar med tak.

  • #42 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Hans Postat: 2013-02-02 10:21

    Det var en av dem snyggaste bilarna jag sett.

  • #43 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Pelle Postat: 2013-02-02 10:35

    Många med humor här idag, tydligen. Ser ni inte att kejsaren är spritt språngande naken? Inte två linjer som harmonierar nånstans. Det finns inte tillräckligt många blinda körkortshavare för att få ens en förserie såld.

  • #44 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    lelle Postat: 2013-02-02 10:58

    Gillar Saab starkt, har haft iaf drygt ett 20-tal från 93 1959, 96:or, 99:or OG900, 9000, 9-3 både OG och NG. Idag åker jag en 9-5 SC. Men den Castriotas design är jag glad att slippa se på en Saab. En skymf mot Sason och Envalls skapande av en svensk designikon. Padians förslag betydligt bättre

    Sista 9-5:an är inre heller speciellt snygg, möjligen imposant. Kort knubbig något hög nos.
    Hyfsat snyggt linjespel i övrigt, men den ser ju att väga 3 ton. med sin höga sidolinje och små pansargluggar. till sidoreutor
    Det amerikanska inflytande på grundkonceptet och de tyska influenserna är inget som klär en riktig Saab.

  • #45 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Marcus Postat: 2013-02-02 11:07

    Det skär i ett genuint Saab-hjärta när man ser detta elände. Tyvärr är den minst lika ful som 9-5an och jag känner inte ett dugg "vill ha". Känns som att koka soppa på alla modellerna inte alls är rätt väg. Man skulle kanske gå in och säga upp sig och börja på Saabs designavd för dom behöver klart förstärkning. Måste man kunna rita....??

  • #46 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    svenne Postat: 2013-02-02 11:23

    Det ser verkligen ut som en Saab, och det är bra, men tycker ändå att bakdelen snävar in lite väl mycket och ser då lite mjäkigt ut (försök få baken lite mer "muskelös" och detta blir riktigt bra).

  • #47 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    eric Postat: 2013-02-02 12:04

    Min första tanke när jag såg den första bilden snett bakifrån var att bilen ser väldigt stor ut för att vara en 9-3. Tänker på Porsche Panamera (som visserligen är en snygg kaross i mina ögon) när jag ser den men allderles för stor för att vara en 9-3. Får hoppas att vi trots allt inte har sett slutet ännu (även om jag är skeptisk) en enda volymbilstillverkare i ett land som sysselsätter så pass mycket människor inom fordonsindustrin är minst en för lite.

  • #48 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    JB Postat: 2013-02-02 12:45

    skitsnygg

  • #49 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    JW Postat: 2013-02-02 15:09

    Jag gillar Simon Padians skiss mest, men den andra var cool den också.

  • #50 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Peter Postat: 2013-02-02 16:26

    Riktigt snygg bil!! Så synd att den aldrig blev av. Jag kör nya 9-5 sedan och är så nöjd med bilen. Efter 6 Volvo två Audi och en BMW har jag nu fått tag i min drömbil. Hoppas NEVS kommer med mer SAAB. Lycka till NEVS!

  • #51 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    EXPERT Postat: 2013-02-02 16:38

    Castriota verkar ha talang. Bilen har ett "eget" utseende, är rätt snygg samtidigt som den verkar funktionell. Han verkar också ha varit bra på att plocka designelement från Saabs tidigare historia.

    Det som framför allt var bra att han lyckades få till en tydlig Saab-identitet samtidigt som karossformen var väldigt konkurrenskraftig även beträffande parametrar.

    De som inte gillar bilen tror jag är personer som inte gillade Saab 900 generation 1.

  • #52 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    JB Postat: 2013-02-02 17:20

    Exakt varför SAAB gick under.

  • #53 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Olle Postat: 2013-02-02 17:55

    Nya 9-5 var ju en sjukt snygg bil, och 9-3:an ser nästan ännu bättre ut. Riktigt synd att SAAB gick åt h*lvete. Hade nog hellre sett Volvo (fulbilar) ryka...

  • #54 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Christer Postat: 2013-02-02 18:13

    Köper en så fort den kommer i bilahallen
    Köpte en SAAB Aero Cab TX "ny" gått 4 mil den skall jag köra runt med i sommar fan vad många kommer att bli avundsjuka
    Var i Stockholm satt i alla bilarna fan vilka fina bilar hoppas de startar fabriken till hösten

  • #55 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Christer Postat: 2013-02-02 18:13

    Köper en så fort den kommer i bilahallen
    Köpte en SAAB Aero Cab TX "ny" gått 4 mil den skall jag köra runt med i sommar fan vad många kommer att bli avundsjuka
    Var i Stockholm satt i alla bilarna fan vilka fina bilar hoppas de startar fabriken till hösten

  • #56 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    AutoMarknad Postat: 2013-02-02 20:11

    Väldigt mycket Saab, mer än jag trodde var möjligt! Den andas på så sätt mycket av "Jag är min egen, jag komer inte från någon centralstyrd biljätte".
    Entusiasterna skulle ha älskat bilen. Men Saab-entusiaster köper inte tillräckligt mycket nya bilar för att man skall kunna leva på dem allena.
    Den stora gruppen Saab-köpare har varit de teknikintresserade medel- och höginkomsttagarna med en sportig och individualistisk självbild. Skulle denna bil ha varit för mycket Saab för dem?

  • #57 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Peter Postat: 2013-02-02 20:20

    Vilken snygg bil! Själv kör jag nya 9-5 sedan och det är min första SAAB efter 6 Volvo, 1 BMW och 2 Audi. Är så sjukt nöjd med min SAAB. Bästa bilen jag haft, övriga familjen samtycker. Synd att SAAB kursade men vem vet kanske köper man en el-SAAB framöver. Det är lite kul att fortfarande så kommer folk på stan fram till mig när jag parkerar bilen och vill titta och tom testa att köra den!! 99% av alla säger likadant... "Vilken härlig bil"..som sagt man är bra nöjd och stolt.

  • #58 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Roland Postat: 2013-02-03 11:10

    Förkrossande seger 1273 gillar medan endast 333 ogillar, typiskt svartmålarna, få men högljudda.

    Då är det bara att gå vidare och invänta att nästa skissblock ska bli offentligt.

  • #59 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Anders Postat: 2013-02-03 11:59

    Tycker inte speciellt mycket om vita 9-3 men visst liknar det en Saab från -90 talet. Men Simon Padians 9-3 ser betydligt bättre ut med nutid lite identisk med 9-5ng som är en av de snyggaste Saabarna någonsin, men fronten tycker behöver lite designas om. en combi coupe ett måste.

  • #60 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Lasse Postat: 2013-02-03 14:45

    Kollade med Saab vad den vita färgen heter...
    Den heter tydligen Dagvitt.
    Saab föredrar den klart, framför Nattsvart.

    :-)

  • #61 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    JohanL Postat: 2013-02-03 16:48

    Nej den designen hoppas jag inte de hade planerat att släppa. Det finns ingen harmoni i de linjerna i mitt tycke

  • #62 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    McKay Postat: 2013-02-03 23:58

    Första bilden påminner såklart om gamla 900 CC.
    Hade troligen haft fingret på bokningsknappen!

  • #63 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    99 Postat: 2013-02-04 11:26

    Tur att den aldrig kom i produktion!
    Fullständig katastrof!
    Simon Padians förslag ser mycket bra ut.

  • #64 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Rolf Uhr Postat: 2013-02-04 13:11

    Som gammal Saabnörd är jag ändå glad att denna bil aldrig kom till med det utseendet. Jag tycker att det var den fulaste bakdelen en Saab någonsin haft.

  • #65 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Emilio Postat: 2013-02-04 14:36

    Utvecklingen av 9-3:ans design var ju ett skämt. ett maraton av plattformsbyten och omdesignrar. Simon Padians förslag var ju genomarbetat och väldigt "färdigt" den dag då herr Müller anställde Castriota. Då var det dock ingen diskussion om vilken design som de framtida bilarna skulle ha... Synd tycker jag, som också gillade Padians design bäst. Castriotas är oerhört osammanhängande. Detta är ju i o f s bara historia...

  • #66 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Ikondesign Postat: 2013-02-06 15:18

    Som sagt, många som tryckt på "bromsa" har också skrivit kommentar. Typiskt svenskt att gnälla! Tänk om lika stor andel som tryckt på "gasa" skulle skrivit positiva kommentarer här. Då skulle antalet kommentarer vara några hundra.
    Visst bilderna är suddiga och Jason Castriota säger själv att detta är tidiga bilder på olika ideer av nya 9-3 och att denna design därför inte alls var den slutgiltiga. Men hursom helst verkar det vara en mycket snygg bil som skriker ut 900 i modern tappning. Dessutom brukar SAABs design växa med tiden, istället för att man tröttnar på den efter max 2 år som med de flesta andra bilmärken.

  • #67 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Gurra L Postat: 2013-02-09 10:38

    Håller med ikondesign, den här bilen (om den hade byggts) hade haft lite karisma och utstrålning. Den hade gått emot den gängse designnormen och följt sitt eget spår, med tydliga tecken från 99an och OG900. Hade varit ett bra val att låta den gå i produktion!

  • #68 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Manta Postat: 2013-02-09 12:01

    Vaför detta j-la tjat om Saab som inte finns längre?
    Och ful dessutom.

  • #69 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Ikondesign Postat: 2013-02-09 17:53

    SAAB är på god väg att vakna till liv igen. Om något år kommer en helt ny 9-3 börja byggas på Phoenixplattformen. Hänger du inte med i medierna?!
    Förresten, varför läser du SAABnyheter om du inte bryr dig om detta bilmärke för, och kommenterar dessutom! Detta bevisar bara att även du bryr dig om SAAB.

  • #70 Re: Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes
    Jocke Postat: 2013-02-19 23:51

    Re. Manta
    "Saab som inte finns längre"
    Är du en björn som nyss vaknat ur sitt ide?

    Saab ägs (och drivs) numera av Nevs...

Du kan inte längre kommentera. Efter 30 dagar låses kommentarerna på auto motor & sport.

Månadens fråga

  • Om du kunde hyra en klassiker i en vecka, vilken av nedanstående skulle du välja? (Ju tjusigare bil desto mer kostare det, så klart!)

Nyhetsbrev fem dagar i veckan

Varje vardag skickar vi dig de senaste 24 timmarnas hetaste nyheter till din e-post. Nyhetsbreven kan också innehålla specialerbjudanden.

  • Prenumerera på
    auto motor & sport nyhetsbrev
Trafiktesten