Nyheter

Saab 9-3 av Jason Castriota – som aldrig byggdes

Via en intern källa hos Saab har vi fått designskisser på ”nya” 9-3, den bil som man aldrig hann sätta i produktion. Saab 9-3 ritades av amerikanen Jason Castriota och skulle bli volymmodellen hos Saab. Vi har även skisser på 9-3 Cabriolet.

Saab 9-3 Jason Castriota

Tyvärr är bilderna vi fått väldigt små men de är av sent datum och alltså mycket nära den helt färdiga, seriemässiga versionen av Saab 9-3. Bilen skulle premiärvisas på Genèvesalongen 2012, men Saab gick i konkurs i december 2011.

Under några dygn har det ryktats att vi ska få se designskisser på Saab 9-3, baserad på Phoenix-plattformen, den bil som skulle "rädda" Saab. Skisserna kommer från Saabs dåvarande designchef Jason Castriota och är av sent datum, utseendet är alltså mycket nära det seriemässiga skicket.

Designskisserna har nu publicerats på några olika sajter och även vi på auto motor & sport har fått tillgång till bilderna. Vi vet inte om källan är densamma, men våra bilder har förmedlats via en av Saabs anställda. Det finns alltså inga tvivel om annat än att det är "äkta vara" som visas.

Amerikanen Jason Castriota ville rita en modern 9-3 som ändå plockade med sig en del av arvet från äldre modeller. I vissa delar av bakpartiet kan man till exempel spåra drag av Saab 96, den tydligt markerade bakvinge påminner om de tidiga turbomodellerna, fronten anknyter till föregående 9-3 men även 9-5, och så vidare. Släktskapet finns och är tydligt. Tre karossvarianter skulle byggas, kombikupé (hatchback), sedan och cabriolet.

Saab 9-3 Jason Castriota

Saab planerade tre karossversioner och förutom den förmodade storsäljaren halvkombi skulle man också göra en sedan och givetvis en cabriolet. Jason Castriota hade önskningar om en tvådörrars sportcoupé också, men det låg längre fram i planeringen.

Utvecklingsarbetet gick i överljudsfart och tanken var att den helt nya, Phoenix-baserade Saab 9-3 skulle vara klar att premiärvisa på Genèvesalongen 2012. Men som vi alla vet lämnades Saabs konkursansökan in den 19 december 2011 och därmed upphörde arbetet med 9-3. Däremot hann Castriota visa upp sin konceptbil Saab PhoeniX i Genève 2011.

En av de tekniska nymodigheterna som Saab 9-3 skulle begåvas med var en elektrisk bakaxel, utvecklad av det avknoppade företaget eAAM i Trollhättan. Ingen av 9-3 modellerna skulle få den mekaniska fyrhjulsdriften från Haldex, då man ansåg att fördelarna var så stora med den elektriska fyrhjulsdriften från eAAM. Enligt den körcykel som gäller för hybridbilar skulle en fyrhjulsdriven Saab 9-3 med dieselmotor och elektrisk bakaxel få ungefär 200 hk i toppeffekt och inte släppa ut mer koldioxid än en Toyota Prius.

Phoenix-plattformen utvecklas nu vidare av Saabs nya ägare, Nevs, men vi vet inte om de nya Saab-modellerna får design av Jason Castriota eller om man börjar om från början. Vad tycker ni läsare om designskisserna på Saab 9-3, finns det anledning att gråta över spilld mjölk eller är det bara bra att modellerna aldrig blev av?

Saab 9-3 Jason Castriota

Saab 9-3 Cabriolet är/var jätteviktig på flera stora marknader, inte minst USA, och den fanns i planeringen redan från början. Den tekniska plattformen Phoenix utvecklades helt av Saab och ägs nu av de nya ägarna Nevs.

Simon Padian Saab 9-3 new

Simon Padian arbetade som chefsdesigner innan Castriota värvades av Victor Muller. Även Simon gjorde ett förslag på nya Saab 9-3 och de ser ni ovan.

Jag gillar verkligen den här designen på nya Saab 9-3. Tummen upp för Castriota!
1773
415