• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Polisen svarar på läsarnas...

Polisen svarar på läsarnas frågor

auto motor & sport-läsarna fick ställa frågor om utryckningsbilar och polisens bilkörning – och här är svaren. Peter Nord förklarar när polisen får köra för fort och varför polisen köper in BMW.

Polisen har börjat köra Mercedes E-klass, något som retar upp en del läsare. Foto: Marcus Bergfeldt/Creative Commons/Flickr

Fråga: Det händer ofta att jag blir omkörd av polisbilar utan att blåljuset är på. Kan polisbilar strunta i fartgränser oavsett blåljus eller ej?

I allmänt tal kan man säga att en förare av ett utryckningsfordon får använda undantag i trafiklagstiftningen. Utryckningsföraren får i trängande fall överträda hastighetsbestämmelser, underlåta att stanna vid stopplikt och signalljus, överskrida heldragen linje och spärrfält och så vidare. Föraren får aldrig strunta i trafiksäkerheten, utan lagstiftningen poängterar att körningen ska ske med iakttagande av särskild försiktighet. 

När det gäller användandet av ljud- och ljusanordningar får föraren kräva fri väg genom att använda dessa. Föraren är alltså inte skyldig att använda blåljus och siren.

Även i den lägre angelägenhetsgraden, "brådskande tjänsteutövning", får polisfordon använda undantagen gällande hastighetsbestämmelser. Därför kan trafikanter se polisfordon som kör fortare än gällande hastighetsgräns.

Peter Nord ansvarar för polisens förarutbildning i Stockholm. Foto: Arlandastad Holding AB.

Fråga: Finns det något tänk på ecodriving inom polisen?

På senare år har i utbildningen till utryckningsförare införts det vi kallar "sparsam körning". Konceptet bygger på det innehåll som finns i ecodriving-utbildningarna på marknaden. Vi har utbildade instruktörer som även genomför speciella kurser inom polisen bara i sparsam körning för de som önskar.

Fråga: Besiktigas polisbilar på samma sätt som personbilar eller kontrolleras de av polisens tekniker/kontrollanter?

Utryckningsfordon besiktigas varje år av Svensk Bilprovning eller annat auktoriserat provningsställe. Alltså från levererans till myndigheterna och varje år.

Polisen kan använda de undantag från trafiklagarna som finns utan att använda blåljus. Foto: kenny_lex/Creative Commons/Flickr

Fråga: Får polisen parkera hur de vill? Även på platser där det är både förbjudet att stanna och parkera och låta bilen stå flera timmar?

Polisfordon får stannas eller parkeras där förbud meddelats genom lokal trafikföreskrift när det används av polis i tjänsteutövning endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.

Alltså kan en polis i tjänsteutövning stanna eller parkera för att utföra sin arbetsuppgift. Arbetets art kan vara så att det tar väldigt lång tid och uppställningen av fordonet är inte tidsbegränsat. Som dock påpekas får det inte vara farligt uppställt eller påverka trafiksäkerheten. 

Observera att även på motorväg/motortrafikled får polisfordon stannas om omständigheterna kräver det och att särskild försiktighet iakttas.

"Det är bilens egenskaper som avgör vilket bilmärke som passar för verksamheten."
Peter Nord på polisen

Fråga: Ofta ser man polisbilar på vanliga Volvoverkstäder. Finns det risk att bilarna manipuleras av mekaniker som inte riktigt gillar poliser? Ser polisen detta som ett problem? Har det hänt i verkligheten?

Vi har inga indikationer på att någon medvetet manipulerat polisens fordon. Vi litar på de avtal vi gjort med de verkstäder som har uppdraget att reparera och serva våra fordon. Som alltid, oavsett vems fordonet är kan reklamation förekomma. Men att någon medvetet skulle göra ett dåligt jobb känner vi inte till.

Det finns inga regler om att polisen måste köra Volvo. Foto: Marcus Bergfeldt/Creative Commons/Flickr

Fråga: Varför köper inte polisen in Volvo V70 istället för BMW 5-serie och Mercedes E-klass? Polisen borde värna om den svenska bilproduktionen!

Det finns inget krav eller direktiv varken från EU eller annat håll att köpa "egna" bilfabrikat. I Sverige har vi ett nationellt avtal som styr våra beställningar. I avtalet finns olika typer av fordon som ska passa alla olika verksamheter och de krav som ställs på ett fordons möjligheter att uppfylla polisens önskemål. Det kan vara allt från anonyma spaningsbilar till fordon som tar tung last eller många människor. Idag har vi också krav på att 50% skall vara miljöbilar.

Alltså är det bilens egenskaper som avgör vilket bilmärke som passar för verksamheten, bilen måste dock uppfylla kravspecifikationens
innehåll.

Jag tycker det är helt rätt att polisen får köra för fort utan blåljus.
506
335

Det finns 72 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    SjöRobban Postat: 2013-02-21 13:06

    Vad folk hetsar upp sig för ingenting.

  • #2 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Helhetskostnad Postat: 2013-02-21 13:11

    Det borde väl vara så att i kostnadskalkylen för inköp av bilar till vilken statlig/kommunal verksamhet som helst skall ingå den återbetalning till statskassan som del av kostnaden för en svenskproducerad bil innebär.
    Det BORDE bättra på kalkylen AVSEVÄRT!? Eller????

  • #3 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Oscar B Postat: 2013-02-21 13:28

    Jag har i grunden ganska god tilltro att polisen och RPS gör ett bra jobb i sin utvärdering och ser inget fel i att man inte bara köper svenskt, tvärtom nästan till och med.

    Det jag däremot undrat är varför man enbart kör stora tunga bilar. Borde inte en mindre bil, typ polo kunna vara lämplig i storstäderna? Eller Caddy om man fortfarande behöver lastutrymme?

    Rätt mycket mindre än E-klass och stora VW T5or.

  • #4 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    1QAZ Postat: 2013-02-21 13:37

    @Oscar B
    Engelsmännen använder ju ofta Vauxhall Astra, Ford Focus och BMW 3 som polisbilar. Borde funka i Sverige också.

  • #5 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    filip Postat: 2013-02-21 13:41

    Oscar B: Polisen måste ha stora bilar för att kunna åka fler än 2 och dessutom så tar all utrustning upp en stor del av interiören (datorer, kameror, extrautrustning etc.)

    Man kan tycka att polisen borde välja 3-serien om man nu ska köpa BMW, då den brittiska polisen kör 3:an och inte 5:an. Vet inte varför men det finns nog anledningar.

  • #6 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Lou Postat: 2013-02-21 13:43

    Gällande val av bil så finns det faktiskt något som kallas LOU (Lagen om Offentlig Upphandling)
    Sedan kan man tycka vad man vill om det, men så är det....
    Tycker nog att de ska ha bil efter omgivande krav, se på Norrbotten, mycket 4WD & SUV osv... I Stockholms innerstad så passar mindre kombi bättre, de lär väl transportera en del folk till närbeläget häkte. Bra om de får plats kanske...

  • #7 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Bilköpare Postat: 2013-02-21 13:46

    Vad har en E-klass, 5-serie touring och 3-serie för speciella
    egenskaper som lämpar sig bättre för policiära ändanmål än XC-60/70, V70 och S60?

    Förutom att kosta skattebetalarna 100.000 kr extra per bil?

    Man ser inte många Volvopolisbilar i Tyskland....

  • #8 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    WTN Postat: 2013-02-21 13:46

    EUs upphandlings- och konkurrenslagar som Sverige följer tillåter inte den typen av favorisering av svenskproducerade bilar som vissa tycks förespråka. Konsekvensen av detta blir att andra länder agerar likadant vilket innebär att t ex Storbritannien också köper in V70's till sin poliskår. Inte för att de heter Volvo utan för att de uppfyller de krav som ställts bäst, precis som Polisen svarar i artikeln.

  • #9 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    WTN Postat: 2013-02-21 13:47

    Lou hann visst före ang just LOU :)

  • #10 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    tom Postat: 2013-02-21 13:49

    Har det kommit in "brun"-rockar på upphandlingsenheten?

  • #11 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    David Postat: 2013-02-21 13:54

    Det måste vara upp till polisen att själva avgöra vilka bilar som bäst passar deras ändamål. Att de köper in några bilar från Mercedes, VW och eventuellt BMW innebär inte att de helt slutar köra Volvo.

    Dessutom finns det ytterligare en aspekt i frågan - Sverige är ett litet, exportberoende land. Vi kan knappast förlita oss på en stark inre marknad på samma sätt som till exempel amerikanska företag gör. Ett EU som hemfaller åt protektionism är det sista Sverige behöver. Naturligtvis kan det kortsiktigt gynna Svenska intressen om våra myndigheter endast kör Volvo (och enligt samma logik - Koenigsegg?) och symbolvärdet i detta är stort, men om vi vill ha en internationell marknad där bästa produkt säljer snarare än närmast producerad bör vi föregå med gott exempel.

  • #12 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Bilköpare Postat: 2013-02-21 14:01

    Undrar fortfarande varför jag inte sett några grön/vita polismålade Citroen C5, Peugeoter, Alfa Romeo, Fiat eller Volvo i Tyskland?

    Varför favoriseras hemmamarknaden där då?

  • #13 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    MB-förare Postat: 2013-02-21 14:09

    Mercedes E-klass har oerhört mycket bättre ben- och fotutrymme än Volvos samtliga modeller. Personer över medellängd får helt enkelt inte plats i Volvo.

  • #14 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Bilköpare Postat: 2013-02-21 14:15

    Detta med "benutrymmet" gäller det Passat och 5.serien också?

  • #15 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    bil-föraren Postat: 2013-02-21 14:29

    Hej, undrar om någon här kan svara på den här frågan angående polisens körning...
    Polismannen som svarade på frågorna i artikeln angav ju att polisen vid "tjänsteutövning" kan köra snabbare än tillåtet..

    Väldigt många gånger har jag stått vid trafikljusen med polisen, och när trafikljuset var rött, har de bara slagit på blåljusen och kört förbi, för att såfort de passerat korsningen slå av blåljusen... Samt på 50-vägar att de har legat i 60-70 km/h, men stannat vid stopplikt. Om det nu är en tjänsteutövning kanske man kör lite snabbare än 10 km/h över det tillåtna..
    Kan vi som privatpersoner få polisen fällda??

    Många frågor men nyfiken, för vid upprepade tillfällen har jag själv legat och kört bakom polisen när de "brutit" mot lagen dvs kört 10- 15 km/h över det tilltna och funderat på att fråga de varför de bryter mot lagen, när vi andra riskerar att få böter. Detta har varit tydliga fall av lagförbrytelse och inte en fråga om uttryckning, hade velat ge dem böter...

  • #16 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    bil-föraren Postat: 2013-02-21 14:29

    Hej, undrar om någon här kan svara på den här frågan angående polisens körning...
    Polismannen som svarade på frågorna i artikeln angav ju att polisen vid "tjänsteutövning" kan köra snabbare än tillåtet..

    Väldigt många gånger har jag stått vid trafikljusen med polisen, och när trafikljuset var rött, har de bara slagit på blåljusen och kört förbi, för att såfort de passerat korsningen slå av blåljusen... Samt på 50-vägar att de har legat i 60-70 km/h, men stannat vid stopplikt. Om det nu är en tjänsteutövning kanske man kör lite snabbare än 10 km/h över det tillåtna..
    Kan vi som privatpersoner få polisen fällda??

    Många frågor men nyfiken, för vid upprepade tillfällen har jag själv legat och kört bakom polisen när de "brutit" mot lagen dvs kört 10- 15 km/h över det tilltna och funderat på att fråga de varför de bryter mot lagen, när vi andra riskerar att få böter. Detta har varit tydliga fall av lagförbrytelse och inte en fråga om uttryckning, hade velat ge dem böter...

  • #17 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Arvid Postat: 2013-02-21 14:29

    Volvo är inte svenskt ! Jag förstår inte varför folk fortfarande lever i den villfarelsen. Dessutom kan en Mercedes eller BMW mycket väl vara billigare än en Volvo... eftersom de "vill in" på en marknad som domineras av någon annan leverantör så rabatterar de nog rätt hårt. Sen kan man undra varför det vanligaste polisbilsmärket i Europa är Skoda, men här i Sverige verkar det inte duga...

  • #18 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Sigge Postat: 2013-02-21 14:30

    Jag tycker att Geely/Volvo bilar duger gott åt polisen i Sverige.

  • #19 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Richard Postat: 2013-02-21 14:34

    Självklart favoriserar Tyskland sina inhemska produkter, men så är de ju också en av de starkaste ekonomierna i Europa och gör lite som vi vill.
    Sverige o andra sidan är ju bara en massa mesar (jo jag är svensk) där allt ska vara så förbannat korrekt och riktigt och det är bättre att alla får lika än att gynna landets intressen. Eller varför är det rasistiskt att sjunga svenska nationalsången, varför har vi inget nationalfirande på nationaldagen, varför friar vi hellre en brottsling än fäller honom/henne, varför gullar vi med straffade istället för att straffa dem. På samma sätt som Sverige aldrig skulle köpa Volvo för att gynna svensk industri, för att EU säger att det får vi inte göra.

    Min fråga till polisen skulle vara, varför satsar man så mycket på att bötfälla fartsyndare som tangerar tillåten hastighet, när alla vet att hastighetsbegränsningen är gjord på 70-talet då bilarna inte klarade att framföras snabbare än så. Dagens bilar är 100 ggr bättre och säkrare än då. et är till och med så att man knappt behöver hjärna för att köra dem; de kommer nu med nyckelkort som öppnar och startar bilen bara du kommer i närheten, det finns alla tänkbara antisystem på dem: antispinn, antisladd, anti krängning, ABS, fartållare som håller hastigheten, farthållare som sänker hastigheten om man kommer ikapp framförvarande fordon, automatisk panikbroms om något kommer ut framför bilen, massor av krockkuddar, balkar som absorberar krockenergin, stålbalkar i dörrarna, säkerhetsbälten åt alla, självparkerande, etc, etc, etc. Helt otroligt att man ens behöver körkort idag, man gör ju inget annat än SMS:ar, skruvar på radion, sminkar sig, speglar sig, läser, rakar sig, äter, pratar i telefon och emellanåt vrider lite på ratten.
    Det finns ju nu även farthållare som ökar farten till 200km/h fast man inte vill!
    Nä ut med alla system som tar bort fokus på körning av bil, in med utbildning om hur man kör bil, (så kanske BMW 1-serie ägarna vet vilka hjul som driver).
    Polisen borde fokusera på att hålla riktiga brottslingar borta (mördare, utpressare, våldtäktsmän, misshandlare, rånare, maffia, traffiking, sälja sprit till barn mm). Ja jag förstår att det är mycket mer krävande och farligt än att skjuta laser på en bilist i 93km/h på 90-väg (för ni står aldrig utanför en skola!), men det är det vi alla Svenskar önskar oss av er.

  • #20 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Svante Postat: 2013-02-21 14:42

    "Polisen i Vitryssland kör ju skitgamla DAF:ar och andra skitbilar, varför kan inte vi också göra det?"

    "Polisen i Bangladesh har träpåkar istället för tjänstevapen, och det är betydligt billigare, varför har inte vi också det?"

  • #21 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Svante Postat: 2013-02-21 14:42

    "Polisen i Vitryssland kör ju skitgamla DAF:ar och andra skitbilar, varför kan inte vi också göra det?"

    "Polisen i Bangladesh har träpåkar istället för tjänstevapen, och det är betydligt billigare, varför har inte vi också det?"

  • #22 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Mr C Postat: 2013-02-21 14:55

    Lek med tanke, Volvo är inte Svenskt då ägaren är Kinesisk. Ska vi då hitta en bil som är Svensk är närmsta valet Koenigsegg, dom gör vad jag vet inte bilar med baksäte än!?
    En varierad bilpark minskar risken för att man fastnar med en bilmodell med många typfel, för troligen blir det sällan samma fel på olika tillverkare, trots att dom lite långsökt kan hamna på verkstad samtidigt.

  • #23 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    m96 Postat: 2013-02-21 14:56

    Bilköpare Postat: i dag, 13:46
    Mycket bættre høgfartsegenskaper bla. MB ær den enda bil jag kørt som går o køra fort i praktiken också på vanliga vægar som inte ær helt slæta.

  • #24 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Mats Postat: 2013-02-21 14:56

    Eftersom jag arbetar som polis vill jag klargöra hur polisen enligt lag får framföra sina tjänstefordon som är utryckningsreggade (för spanbilar finns vissa andra regler):

    Tjänsteutövning:
    Är sedvanlig patrullering eller mindre allvarliga uppdrag. Föraren får bryta mot lokala trafikföreskrifter som t.ex. köra i bussfil, köra på gång och cykelväg. Ganska logiskt va?

    Brådskande fall
    Nu har polispatrullen fått ett jobb av polisradion. Det är inte trängande fara för liv eller egendom men ändå så pass allvarligt att föraren nu även får bryta mot hastighetsbestämmelserna. Dock får inte larmanordning användas.

    Trängande fall:
    Polispatrullen är på väg på ett uppdrag som innebär trängande fara för liv, hälsa eller egendom. Ska alltså vara ett pågående brott eller där gärningsmannen precis tagit till flykten. Nu får får föraren även bryta mot stopplikt och trafiksignaler. Larmanordning får användas men det är inte tvingande. Tex en person hotar med att ta sitt liv. Då är det direkt olämpligt att använda siren eftersom detta kan trigga personen.

    Självklart skall föraren av ett utryckningsfordon alltid beakta trafiksäkerheten, oavsett om det är tjänsteutövning, brådskande eller trängande.

  • #25 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Mats Postat: 2013-02-21 14:57

    Eftersom jag arbetar som polis vill jag klargöra hur polisen enligt lag får framföra sina tjänstefordon som är utryckningsreggade (för spanbilar finns vissa andra regler):

    Tjänsteutövning:
    Är sedvanlig patrullering eller mindre allvarliga uppdrag. Föraren får bryta mot lokala trafikföreskrifter som t.ex. köra i bussfil, köra på gång och cykelväg. Ganska logiskt va?

    Brådskande fall
    Nu har polispatrullen fått ett jobb av polisradion. Det är inte trängande fara för liv eller egendom men ändå så pass allvarligt att föraren nu även får bryta mot hastighetsbestämmelserna. Dock får inte larmanordning användas.

    Trängande fall:
    Polispatrullen är på väg på ett uppdrag som innebär trängande fara för liv, hälsa eller egendom. Ska alltså vara ett pågående brott eller där gärningsmannen precis tagit till flykten. Nu får får föraren även bryta mot stopplikt och trafiksignaler. Larmanordning får användas men det är inte tvingande. Tex en person hotar med att ta sitt liv. Då är det direkt olämpligt att använda siren eftersom detta kan trigga personen.

    Självklart skall föraren av ett utryckningsfordon alltid beakta trafiksäkerheten, oavsett om det är tjänsteutövning, brådskande eller trängande.

  • #26 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Mats Postat: 2013-02-21 15:00

    Polismannen gör själv bedömningen av om det är tjänsteutövning, brådskande eller trängande fall, till skillnad från ambulansen där sos-alarm gör bedömningen. Detta kan vara svårt i vissa fall och man får också svara juridiskt för ifall men gör en felbedömning.

  • #27 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    tom Postat: 2013-02-21 15:07

    Varför finns det inga grönfärgade "Volvo" polisbilar i Tyskland? Jag har i alla fall inte sett några. Däremot finns det gott om "Volvo" polisbilar i England. Men, i Sverige duger det inte längre med Volvo, utan det ska vara tyska bilar. Är det möjligen EU medlemskapet som har gett fler "brun" rockar på Polisens upphandlingsenhet?
    Frågan man måste ställa sig: Varför Sverige över huvudtaget köper in tyska bilar med skattemedel. Behovet finns egentligen inte. Tyska bilar, såsom BMW och Mercedes, är klart dyrare att köpa in och att underhålla. Dessutom fungerar det troligtvis sämre än Volvo under vinterhalvåret.

  • #28 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    bil-föraren Postat: 2013-02-21 15:08

    Till Mats-
    Tack så mycket för ditt svar, nu fick jag reda på mer än jag visste om vilka "regler" som gäller för polisen.

  • #29 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    993turbo Postat: 2013-02-21 15:13

    Många tankar bland inläggen....... Kör själv V70 och unnar alla att göra detsamma. Unnar polisen även att köra BMW eller Mercedes. Att sitta ett helt pass i en Polo? Nää, tror inte det. Så jätteroligt kan det inte vara att se de andra tomtarna trafiken och hålla koll på dem.

  • #30 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Motorkillen Postat: 2013-02-21 15:15

    Så trött på idioter som skriver Volvo är inte Svenskt, Om bilen utvecklas av Svenskar och tillverkas i sverige och har ca:22000 personer anställda som betalar skatt på sina löner och räknar man in alla underleverantörers anställdas skatt på lön, så tror jag att det skulle märkas i statens finanser, Men tydligen tycker en del att det är bättre att Tyskar ska få bättre skola och omsorg än oss Svenskar.

  • #31 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    azknom Postat: 2013-02-21 15:19

    Mats:

    Räknas allt som inte är brådskande eller trängande som tjänsteutövning?

    Jag har såklart inte några problem med att utryckningsfordon kör bryter reglerna när det behövs men det jag reagerar på är att jag nästan aldrig ser en polisbil som håller hastighetsgränserna längre. Det retar mig att de som ska bötfälla folk för fortkörnibg sedan till synes konstant gör det de bötfäller andra för. Droppen var när jag för några år sedan såg en motorcykelpolis köra omkring 150 km/h för att svänga in och sätta upp en hastighetskontroll.

  • #32 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Jocke Postat: 2013-02-21 15:28

    Stackars Poliser! Nu får de välja bland 2-3-4... -valen som Polisbilar. Förstavalet gen. II av Saab 9-5 SC hann aldrig komma ut på marknaden dessvärre!

    http://www.teknikensvarld.se/2011/09/02/22986/polisen-valjer-bort-saab-for-volvo/

    http://bilpolisen.se/wp-content/gallery/upload/ng95polis_sc.jpg

  • #33 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Bosse Postat: 2013-02-21 15:31

    Suck för alla protektionister kring bilindustrin... Givetvis ska polisen köpa de bilar som är mest ändamålsriktiga och ekonomiska. Att på ett konstlat sätt skapa efterfrågan för kinesiska Volvo är bara idiotiskt. Har ingen lärt sig efter varvsindustrins utdragna fall?

    Något man däremot borde köpa är japanska och koreanska bilar... Lägre pris och högre driftssäkerhet än tyska bilar. Att skattebetalarna ska betala för att polisen åker omkring i prestigemärken är inte klokt.

  • #34 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Svante Postat: 2013-02-21 15:37

    tom,

    Om du ska kritisera kan du väl komma med fakta. Hur mycket kostar egentligen en fullutrustad polisbil från BMW, MB resp Volvo? Du skriver att de är mycket dyrare. Hur mycket dyrare?

  • #35 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    JohanS Postat: 2013-02-21 15:47

    Ser att andra redan påpekat följande men det verkar som man inte kan säga det tillräckligt många gånger:

    Sverige har inte "råd" med att vara protektionistiska, vi har en för liten egen marknad för det. För Sverige är det snarare viktigt med en öppen/fri marknad med tanke på alla våra exportföretag och då får vi leva som vi lär.

  • #36 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Mats Postat: 2013-02-21 15:55

    azknom:

    Ja, så fort poliserna sätter sig i polisbilen och påbörjar passet så färdas de under tjänsteutövning, dvs de kan med hjälp av fordonet patrullera gång och cykelbanor m.m. eller för att utföra rutinuppdrag typ ta sig till en affär för att rapportera en gripen snattare. Men de måste vara brådskande för att polisen ska få bryta mot hastighetsbestämmelserna och detta innebär att patrullen fått ett uppdrag av mer allvarlig karaktär. Sen kan ju ett polisfordon även bryta mot hastighetsbestämmelser för att mäta ett annat fordons hastighet men det är en annan sak och faller under annan lagstiftning.

  • #37 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Mats Postat: 2013-02-21 16:29

    Ang val av bilmodeller. Olika polisorganisationer i världen arbetar på olika sätt vilket också gör att man har olika behov av bilar. I Sverige så kör radiobilarna gripna och omhändertagna själva, i baksätet. I andra länder så gör man inte detta utan har speciella transportenheter som kommer och hämtar frihetsberövade personer (Sverige har detta system med rullande arrester vid demonstrationer och fotbollsmatcher tex men inte i det dagliga arbetet). Detta gör att det finns behov av större bilmodeller att arbeta med. Svenskpolis har också med sig mycket utrustning i bilarna efter som vi till skillnad från andra länder har en poliskår som ska lösa alla arbetsuppgifter. Andra länder har kommunalpolis som är mer att jämföra med Sveriges ordningsvakter och federal polis.

  • #38 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    fille Postat: 2013-02-21 17:08

    Klart polisen ska få köra BMW och Mercedes om dom vill!
    Det är ju ändå deras arbetsplats!

  • #39 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Anonym Postat: 2013-02-21 17:10

    Avseende polisbilar som kör utan blåljus, rullar fram till rött ljus och slår på blåljus och därefter stänger av blåljusen när de passerat korsningen:

    Jag trodde att de gjorde så bara för att de kunde... Har dock fått en god insyn och kan meddela att så är inte fallet.

    Det är av taktiska skäl. Ibland kör de på brådskande ärende och vill inte röja sin ankomst mer än nödvändigt... Då vill man undvika att rusa motorn eller att blinka blått mer än vad situationen kräver. Ser för djävligt ut - men ganska logiskt.

  • #40 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    z Postat: 2013-02-21 18:03

    Undrar som någon sa ovan, hur många icke-tyskproducerade polisbilar det rullar runt i Tyskland, icke fransk producerade i Frankrike, eller europeiska i USA?

    Det finns tydligen ingen hejd på den svenska naivismen.
    Men det är klart om vi för svenska skattepengar köper in alla polisbilar,etc. utifrån så kan vi ju bli bäst i klassen på att minska industriella utlsläpp av friskluft, menar utandningsluft, dvs. CO2.

  • #41 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    gangnam style Postat: 2013-02-21 23:15

    asså varför blir alla så jävla upprörda över att man köper tyskt? sveriges polisbilar är fortfarande minst 50 % volvo och nästan lika mycket saab, sen vill man vara lite på sin vakt nu när det kankse blir krångligt med delar till saab osv så man tittar på andra alternativ. visst man hade kunnat köra helt på volvo men det skulle jag tycka va tråkigt sen är prisskillnaden minnimal en utrustad polis v70 kostar över 500 000 kr och en motsvarande bmw eller mb blir det inte någon avservärd skillnad. och igen, det finns folk här som värkar tro att alla volvo polisbilar ska skrotas? vafan 9 av 10 fall är det volvo och saab man ser på gatorna. och man kommer inte sluta köpa volvo? har någon sagt att man ska byta ut volvo bilarna? eftersom saab har gått i konkurs så ersätter man "saab andelen". så det kommer inte sluta rulla svenssonkontainrar på svenska gator det kan jag lova

  • #42 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Martin77 Postat: 2013-02-22 07:36

    Att köpa svenskproducerat gynnar ju inte bara jobben och skatteintäkterna, Med dagens focus på miljö, så borde väl närproducerat vara en faktor oxo?.

  • #43 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Kia Postat: 2013-02-22 07:39

    jag tycker att polisen skall sluta åka bil och istället åka kollektivt. det finns ingen anledning för polisen att inte föregå med gott exempel!

  • #44 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Lance Postat: 2013-02-22 08:03

    En fråga till er som påstår att det kostar skattebetalarna 100 000 kr mer per bil när polisen köper BMW och Mercedes, har ni verkligen sett prislapparna? Både BMW och Mercedes erbjuder Nettoprissänkta modeller till företag/myndigheter, vilket volvo inte gör. Ni kan inte jämföra prislistor avsedda för svennebanan och tro att det är representativt.

    Dessutom, när man upphandlar större mängder bilar finns det helt andra rabatter att tillgå än om man ska plocka ut en snikutrustad volvo v70 till familjen.

    Betänk även att ombyggnaden av bilarna kostar en del och vad vet ni egentligen om hur de kostnaderna skiljer sig åt mellan olika modeller?

    Jag ser hellre att polisen väljer bilar som är ändamålsenliga och ekonimiskt försvarbara på långsikt än att de ska åka volvo bara för att det minsann duger tillräckligt bra åt alla andra.

  • #45 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Lance Postat: 2013-02-22 08:11

    Btw, Martin77... Köpa "närproducerade" bilar är säkert jättebra för miljön. Särksilt när man ser till att bilarna i sig ska färdas omkring 100 000 mil innan de skrotas. Bra tänkt. Vi slutar exportera volvo också så vi vet att vi undviker onödiga transporter. Då sparar vi in på miljön och alla stackare i volvofabriken slipper gå till sina tråkiga jobb.

  • #46 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Uffe Postat: 2013-02-22 09:12

    Bra att de följer den privata marknadens ideal! En taxichaufför hade nog aldrig valt en Mersa om den inte hade sämre Pay-off än en Volvo.

  • #47 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Håller med Uffe Postat: 2013-02-22 09:53

    Gemeneman kan ju inte ens själv räkna ut en kostnad, saker behöver inte vara dyrare för att de har ett högre inköpspris..

    Är säker på att restvärdet på en BMW/MB är procentuellt högre än en likvärdig volvo/saab. samt att driften ligger i samma klass som en "billigare" bil i inköp. då blir sista raden bättre för oss!

    Men förstår man inte så förstår man inte...

  • #48 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Peter Postat: 2013-02-22 10:17

    Svårt att tro att de poliser som rullar där jag bor, alltid har så bråttom att de alltid måste överskrida gällande hastighetsgränser.

    Ganska övertygad om att det missbrukas grovt.

    Samma sak när de parkerar. Tex vid en polisstation som jag ofta passerar parkerar de bilarna på torget "utanför" trots att de har parkeringsplatser ca 30m längre bort. Ren lathet, är den troliga orsaken.

    Med tanke på alla skriverier om att man skall ta de lungnare i trafiken och sänka hastigeheterna, torde en poliskår som lever som man lär, ha en stor positiv påverkan, än som nu med den "bara för att jag kan"-attidtyd de använder.

    Och till sist, ett tips till er som kör de blåvita tjänstebilarna, men också de "civila" varianterna. De är utrustade med körriktningsvisare, använd den.

  • #49 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    bilar Postat: 2013-02-22 10:39

    Klart att Polisen väljer Tyska bilar eftersom de har mycket bättre köregenskaper i högre hastighet, säkerhet som antisladd osv.
    Dessutom, hur "svenskt" är Volvo egentligen?

  • #50 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Pelle Postat: 2013-02-22 10:43

    "Tjänsteutövningen" består till 90 procent av ren transport, oftast till och från närmaste pizzeria...
    Lika illa är det med de många polisbilsförare som njuter av att ligga 3-5 km/h under hastighetsgränsen, oftast på slingriga vägar eller på motorvägar för att bygga upp en lång kö av irriterade trafikanter bakom sig. Inse att de flesta som väljer polisyrket har ett stort behov av att spänna sig och visa sin makt.

  • #51 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Vaz is 4ever! Postat: 2013-02-22 10:45

    Skall man ersätta SAAB i vagnparken faller det väl sig naturligast att välja MB... Bara Volvo ger ju inga RACE!!!

  • #52 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Göran Postat: 2013-02-22 11:16

    Det är väl självklart att de kör med den hastighet som passar, oftast 10-30 km/tim över gällande gräns.
    Det gör ju de flesta därför att vägar, bilar och de flesta förare klarar detta.
    Att de sen däremellan ska stå med lasern eller jaga Svensson med trafipax för några km för fort är ju bara ett sätt att få statstik på "trafiksäkerhetsarbetet" .

  • #53 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Audi Postat: 2013-02-22 11:31

    När det gäller upphandling av polisbilar mm gäller väl LAGEN OM OFFENTLIG UPPHANDLING!
    Den som ger bästa budet vinner, eller????

  • #54 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Vaz is 4ever! Postat: 2013-02-22 11:32

    @Göran

    Äsch... de é ju klart att "de flesta" inte gör det. Försäkringsbolagen gör ju fortfarande utbetalningar!!!
    Du behöver dock inte vara orolig. Tekniken för GPS styrda vartalsbegänsare finns redan. Den åväntar bara implementering!

  • #55 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Vaz is 4ever! Postat: 2013-02-22 11:39

    @Audi
    R8???

  • #56 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    UJ Postat: 2013-02-22 11:45

    Audi #53 har rätt. Köparen gör en kravspec. på önskad produkt och säljaren offererar. Men det fuskas en hel del inom kommuner och myndigheter vad gäller efterlevnad vid inköp. Dvs man struntar i att göra en riktig upphandling.

  • #57 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Vaz is 4ever! Postat: 2013-02-22 11:57

    @UJ
    Tyvärr kan det vara svårt att få en sådan spec fullständigt relevant. Subtiliteter som kvalitet, användarvänlighet, restvärde och servicekostnader faller lätt mellan stolarna.

  • #58 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Jesper Postat: 2013-02-22 13:15

    Hej

    Stämmer in med skaran som tycker gott att det räcker med Volvobilar nu när inte Saab finns som alternativ. Jag har svårt att se vad som skulle göra Polisen mer effektiva i en Mercedes eller BMW kontra en Volvo. OBS detta gäller målade Polisbilar. Behöver man en större bil så har Volkswagen Caravelle fungerat utmärkt i alla år.

    Att säga att inte det kommer den svenska arbetsmarkande tillgod om Polisen fortsätter köpa Volvo trots Kinesiskt ägande är riktigt korkat. Visst det finns svenska underleverantörer till Volkswagen också men det totala antalet sysselsatta kommer inte i närheten. OBS det gäller kanske inte om 5 år men då tar man ny ställning. Dessa löntagare kommer att betala skatt i sin hemkommun och kanske även statligskatt istället för att få pengar.

    Som sagt det rullar inte många MB och BMW i t ex Frankrike. Sverige behöver inte alltid gå i frontlinjen gällande eventuella orättvisor inom EU. Både Tyskland och Frakrike har "skyddat" sin bilindustri (och det gäller andra livsnäringar också) så varför kan inte Sverige göra det?

  • #59 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Vaz is 4ever! Postat: 2013-02-22 13:29

    Hejsan Jesper!
    Va kul att du vill vara med oss just idag!!!
    Du kanske har klart för dig att tyskarnas hemma marknad är ca 10 gånger större än den svenska...
    De kan strunta i exporten om det kniper. Den svenska industrin är beroende av att göra bra varor som funkar både hemma och på export. Volvos produkter måste tåla konkurrens både hemma och borta. Annars försvinner märket, oavsett ägare.

  • #60 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Tjompen Postat: 2013-02-22 13:36

    En mixad bilflora är alltid bäst, oavsett ursprung, det är funktionen som räknas. Med bilen som arbetsplats så kan man bara gratulera de poliser som har MB E 350 CDI 4 matic som tjänstefordon.
    En bättre arbetsplats kan vara svårt att finna, finns inte en enda Volvo som kan matcha den.
    Låga driftskostnader och hög säkerhet.

    Värt varenda skattekrona , men som bilförare är det lite irriterande att det inte var som förr då en civil polisbil alltid var en Saab eller Volvo, idag finns det även omålade MB E-klass tillsammans med många andra fordon som används i spanings-och trafikpolissyfte.

  • #61 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Tjompen Postat: 2013-02-22 13:36

    En mixad bilflora är alltid bäst, oavsett ursprung, det är funktionen som räknas. Med bilen som arbetsplats så kan man bara gratulera de poliser som har MB E 350 CDI 4 matic som tjänstefordon.
    En bättre arbetsplats kan vara svårt att finna, finns inte en enda Volvo som kan matcha den.
    Låga driftskostnader och hög säkerhet.

    Värt varenda skattekrona , men som bilförare är det lite irriterande att det inte var som förr då en civil polisbil alltid var en Saab eller Volvo, idag finns det även omålade MB E-klass tillsammans med många andra fordon som används i spanings-och trafikpolissyfte.

  • #63 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Smurfen Postat: 2013-02-22 16:36

    Att dom köper mb-Benz förstår jag men BMW....håller max 5000 mil innan felen kommer.Alldrig mer BMW för min del vicket jävla skit!!!

  • #64 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Groko Postat: 2013-02-22 20:28

    @Motorkillen,

    Volvo ägs av Geely som är ett kinesiskt bolag, alltså är Volvo en kinesisk bil per definition. Eller betraktar du Apple som ett kinesiskt företag bara för att de har i princip all produktion i Kina?

    Förresten, ÄVEN om du skulle köra din egentillverkade definition av vad som är "svenskt" och inte lär Volvo inom en väldigt snar framtid ha mer tillverkning i Kina. Det är nämligen där det fortfarande säljs någorlunda vettiga volymer av bilar numer... Inte i Europa.

  • #65 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Germania Postat: 2013-02-22 20:55

    Polestar till Polisen gärna "Smurf"-blå.

    "Aldrig mer..." Skönt säger jag.

    BMW har högt inköpspris, ändå ökar deras försäljning - så även deras marknadsandel. Det finns logiska förklaringar till det, även efter 5 000 mil.

    Investera i personalen (Polisen) och ge dem en betydligt bättre arbetsmiljö, ge dem BMW och MB.

  • #66 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Jörgen Postat: 2013-02-22 22:06

    Anar en viss avundsjuka bland inläggen; varför får polisen bryta mot de regler som vi andra måste följa.

    För det kan väl inte vara: "som man känner sig själv känner man andra". Men ni som skriver att polisen tänjer på reglerna (utan att ha den minsta fakta som stödjer det) har väl själva aldrig någonsin tänjt på lagen?

  • #67 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Teo Postat: 2013-02-23 09:19

    Groko:
    Det är där företaget har sitt säte som räknas som hemvist. Volvo i Göteborg och Apple i Cupertion, Karlifornien

    Jesper:
    Du kan väl försöka läsa lite kommentarer innan du skriver samma korkade inlägg som flera andra, och framför allt läsa kommentarerna till de korkade inläggen.

  • #68 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Mats Postat: 2013-02-23 17:03

    Har jobbat som polis i över 10 år. Inköparna på respektive myndighet har inte fått mer av era skattepengar bara för att det nu finns fler bilmärken att välja på. Inköparna har sin budget och det är bra att det finns flera olika märken och modeller att välja på och inte bara Volvo. Jag har ingen aning om prisskillnader men är ganska övertygad om att Volvo även i fortsättningen blir den vanligaste radiobilen.

    Jag kan inte uttala mig om alla polisers trafikbeteende men min egen och de som jag jobbat med under årens lopp inställning är att man under patrullering ligger något under gällande hastighetsbegränsning där det är möjligt eftersom det är då är lättare att upptäcka brott eller se en svensson som glömt att både spänna fast sig själv och sitt barn :-)

    Ang parkering av radiobilen så har HD slagit fast att det är tillåtet för polisen att bryta mot lokala parkeringsföreskrifter även när poliserna är inne på en restaurang och har matavbrott eftersom de närsomhelst kan bli larmade till pågående brottslighet och det då är en förutsättning att ha radiobilen nära.

  • #69 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Per Postat: 2013-02-24 22:15

    Tänk er att ni kör polisbil med sirener och blåljus på väg till en trafikolycka 10 mil bort. Sirenerna stör allmänheten om det är på natten. Även inne i bilen är ljudet ibland störande, man pratar i radio mm.

    När blåljuset reflekteras mot snöklädda träd är det svårt att se vilt mm. Som tur är bestämmer polisen själv lite...

    Att köra med sirener när det är rån eller pågående stöld är väl inte heller bra för då blir inte så många gripna.

    Varenda buse kör stora Audi, Bmw, och Mb svårt att fånga dessa med en Polo när dom börjar prejas eller drar på.

    Är det bra att alla ser på bilmodellen vad polisen kör för för fordon? En civil Bmw eller Mb tar fast lite fler tror jag.

    Nästa grej, om en bil kör lite konstigt mellan körfälten lite längre fram polisbilen kör i 90 på där 90 är max. Det är väl klart att polisen får överskrida hastiheten för att kolla bilen.

    Om man skall köra 3 mil motorväg och kolla bälten, skall polisbilen ligga i 90 bakom en bil som kör 90 och bara kolla den? Det är väl inte konstigt att farten varierar.

    Nästa exempel: ibland kör polisbilen sakta eftersom man letar efter en speciell bil. Då lägger man kanske tio km/h lägre än andra....

    Det finns hundra förklaringar "till det mesta" fråga gärna en polis istället för att läsa vissa tidningar som alltid skriver ner polisen utan att det har baskunskap om polisens vardagsarbete.

  • #70 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Pelle Postat: 2013-02-25 08:20

    Vad jag vet finns det inga svenska bilproducenter kvar, eller ?

  • #71 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Kia Postat: 2013-02-26 07:47

    klarar inte polisen att åka kollektivt så tycker jag att de skall cykla, det funkar alldeles ypperligt. ett blåljus på hjälmen och siren på cykeln, då slipper vi alla dessa hemska bilar.

  • #72 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Hans H Postat: 2013-02-27 09:42

    Jag håller fulltsändigt med Jörgen #66 och SjöRobban #1.

    Pelle; Bilproducenten Koenigsegg ligger i Sverige.
    Dessutom ligger faktiskt Volvo i Sverige oavsett ägare och NEVS håller på att starta upp Saab. I Sverige, oavsett ägarstruktur.

  • #73 Re: Polisen svarar på läsarnas frågor
    Kia Postat: 2013-03-04 09:56

    som sagt här i göteborg driver vi på för bilfri polis. framtiden är polis på cykel eller på buss/spårvagn.