• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Rolls-Royce Wraith – djärvast...

Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast

Du tycker att Bentley blivit en dussinbil och Rolls-Royce Phantom är allt för tunggumpad. Får vi ge ett förslag? Rolls-Royce Wraith! Den starkaste och djärvaste någonsin från fabriken i Goodwood med fräckt coupéstuk och plats för 2+2 personer i ultralyxig miljö. Som tillval med stjärnhimmel – jo, det är sant.

Rolls-Royce Wraith Generva 2013

Rolls-Royce Wraith har en låg profil och kortat axelavstånd, jämfört med Ghost. Wraith blir kanske ingen storsäljare men på vissa marknader kan den lyckas väl (= USA). Klicka på bilden för att länka till vårt bildgalleri med Wraith.

Det brittiska inbördeskriget mellan Bentley (VW Group) och Rolls-Royce (BMW) fortsätter med oförminskad kraft. Båda två slår försäljningsrekord men vill gärna tugga i sig ännu större marknadsandelar. Något som ska ske på klassiskt vis: genom att utöka sortimentet.

Rolls-Royce Wraith har inte varit någon hemlighet sedan de första spionbilderna dök upp och bekräftade ihärdiga rykten: det kommer en coupé och den blir "sportig". Kombinationen "Rolls-Royce + sportig" ger inte speciellt många träffar hos Google men Ghost Coupé – som vi kallade bilen inledningsvis – har faktiskt setts hårdköras på Nürburgring.

V12-motorn på 6,6 liter ger 633 hk som mest och 800 Nm redan vid 1.500 rpm, vilket ska ge en tid 0–60 mph (96 km/h) på 4,4 sekunder.

Nya Rolls-Royce Wraith har 183 millimeter kortare axelavstånd än Ghost, är totalt 13 centimeter kortare i längd och har 40 millimeter bredare spårvidd bak samtidigt som hela Wraith är sänkt 43 millimeter (jämfört med Ghost). Fjädringen är styvare, styrningen känsligare men utan att överge den berömda "luftkudde" som alla Rolls-Royce svävar fram på.

Rolls-Royce Wraith siktar in sig på USA, Mellanöstern och en del kunder i Europa. I Asien är det som bekant stort baksäte som premieras och där väntas inte Wraith bli någon storsäljare.

 

En teknisk finess hos Rolls-Royce Wraith är en ZF-automatlåda som jobbar med kartbilder och gps-positionering för att i förväg (!) räkna ut vad som ska hända på vägen. Enligt brittiska media är det här något som vi även kan få uppleva hos BMW:s toppmodeller i framtiden.

För att locka de något yngre i målgruppen är Rolls-Royce Wraith försedd med ett förbättrat, röststyrt menysystem för bland annat navigation. En pekskärm med samma funktioner som en modern smartphone ska också få de teknikintresserade att känna sig hemma i Wraith. Priset för Rolls-Royce Wratih väntas starta någonstans vid 2,2 miljoner kronor i Storbritannien.

Riktigt häftig! Jag tror Rolls-Royce gör helt rätt med Wraith - den behövs!
314
23

Det finns 22 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Namnet Postat: 2013-03-04 23:45

    Med det namnet så kommer man bara att tänka på Dodge M4S Turbo Interceptor.

  • #2 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Anglotänk Postat: 2013-03-04 23:52

    En stilla undran...
    När ska detta anrika märke lämna den vulgära funkisen/ kubismen och återgå till designrötterna????
    1950/ 1960/ 1970-tal????
    Hela fronten är alldeles för mycket hypermodern professor Vinkelhake och rimmar illa med linjeföringen längs karossens långsida.

  • #3 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Pessimisten Postat: 2013-03-05 01:00

    Men gisses, den ser ju ut som en nättare variant av "nya" chevrolet camaro. Inte vad jag hade förväntat mig av en Rolls-Royce. Dock svårt att avgöra om den är snygg eller inte.

  • #4 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    AD Postat: 2013-03-05 05:38

    Allt är bra utom grillen som är infälld i fronten. Nu lämnar Mercedes detta trista påfund bakom sig och så borde även Rolls göra.

  • #5 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    HAG Postat: 2013-03-05 07:08

    Varför fick tjejen i reklamfilmen inte följa med?

  • #6 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    tom Postat: 2013-03-05 08:10

    Trodde inte det gikk att bli mera puckelryggad än Porsche Panamera, men jag tog fel.

  • #7 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    E Postat: 2013-03-05 08:29

    Jag tycker den ser riktigt trevlig ut! 2,2 miljoner, billigare än jag trodde.

  • #8 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    LJ Postat: 2013-03-05 09:31

    Mycket snygg. Kanske inte 2+2 är vad man väntar sig av Rools.

  • #9 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Hans H Postat: 2013-03-05 09:57

    Den som kritiserar grillen på en Rolls-Royce har inte förstått det varumärket. Alls.
    Låt oss bara säga så här; Rolls-Royce och Lotus kommer aldrig att konkurrera.

    Om sedan Wraith är vad världen behöver är en annan fråga. Men den verkar rätt läcker. Och inte fullt så överdyr som jag väntat mig.

  • #10 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Stoffe Postat: 2013-03-05 10:11

    Dom pengarna hade jag lagt på en Bentley ist. Hade inte BMW varit så tvära hade VAG ägt Rolls Royce fortfarande...

  • #11 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Staffan Postat: 2013-03-05 10:26

    Den ser tyvärr helt misslyckad ut. Varför kunde dem inte gjort en "äkta" coupe snarare än att bara ta bort två dörrar & förlänga taket??
    RR hade chansen att skapa en bil som kunde tävlat med Bentley GT, men icke....

  • #12 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Carl Postat: 2013-03-05 10:55

    Audi A8 har redan finessen att optimera växlingarna för kommande väg.

  • #13 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    CZ Postat: 2013-03-05 12:25

    Ju dyrare bil desto lättare att komma undan med ful design. Tänk om det varit Ssangyong!

  • #14 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Anglotänk Postat: 2013-03-05 12:39

    Vad jag kanske fattades i min kommentar ovan var att Bentley numera är klart attraktivare än Rolls Royce, vilket känns mer än märkligt...
    Hur tänkte Rolls Royce här då???????

  • #15 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Kenneth Postat: 2013-03-05 12:44

    Jag håller inte med, Bentley har numera märkliga fronter. Där Rolls-Royce mer spelar på en art-decostil som tilltalar mig.

  • #16 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Leffe H Postat: 2013-03-05 15:42

    "Ära vare Gud i höjden. Denna har jag gjort i slöjden".

  • #17 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Bella M. Postat: 2013-03-05 15:46

    Parkett och stjärnhimmel - coolt!

  • #18 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Ful kille Postat: 2013-03-05 16:06

    Om man köper en Rolls-Royce Wraith blir det lättare att impa på snygga tjejer.

  • #19 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Sansad? Postat: 2013-03-05 16:10

    En sån ful träinredning! Ser ut som ett laminatgolv, på bild i alla fall. Handen på hjärtat, vad skall man med 633 hk till? Inget annat än att visa att "min är större än din". Lär ju vara en glidarbil, inte många som kommer att köras på ej hastighetsbegränsade vägar. Eller hur? Skall bilindustrin sansa sig och inför begränsningar vad gäller motorstorlek och effektuttag, frivilligt, innan det kommer at lagstiftas därom?

  • #20 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Christian Postat: 2013-03-06 09:53

    Stjärnhimmel...? Bling bling, kommer sälja bra i Dubai :-)

    Annars håller jag med, att vilken ful träinredning med fiskbensparkett.

  • #21 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Lasse Postat: 2013-03-07 14:38

    Rollsen är en fullträff bortsett ifrån att den har en tum för små hjul, ej vackert. Hjulhusen fylls ej ut.

  • #22 Re: Rolls-Royce Wraith – djärvast och starkast
    Stoffe Postat: 2013-03-11 11:19

    5-serie GT är betydligt snyggare.