• Textstorlek A A
  • Hem
  • Nyheter
  • Berggren: Mörka moln i fjärran

Berggren: Mörka moln i fjärran

För oss som är förtjusta i bilen och friheten den skänker är det som sker just nu högst oroande, skriver Thomas Berggren. Det är nämligen omöjligt att bortse från konklusionen att bilismen har peakat och börjat sin nedgång.

Thomas Berggren.

För alla er som är förtjusta i bilen och den frihet den skänker sina ägare är det i högsta grad oroande att se de mörka molnen som tornar upp sig i fjärran.
Oavsett vilka preferenser man har är det nämligen omöjligt att bortse från vissa fakta om bilismen vilka oundgängligen leder till konklusionen att bilismen har peakat och börjat sin nedgång.
Bara ett så enkelt faktum att unga människor inte längre ser körkort som något viktigt, något som man måste ha. Antalet unga mellan 18 och 25 år som tar körkort för bil har i Sverige – samt i alla industrialiserade länder – stadigt minskat.
I slutet av 1980-talet tog 75 procent av de yngre (18-24) i Sverige körkort, idag har den siffran sjunkit till drygt 50 procent och den ser ut att fortsätta att sjunka.
Många unga bryr sig inte. De färdas på andra sätt och i vår digitala värld behöver man inte bil för att göra bankärenden, köpa kläder, CD-skivor eller ens köpa mat. Några knapptryck på datorn räcker.
Med allt färre unga som körkortsinnehavare är det inte heller förvånande att bilproduktionen sjunker i hela västvärlden. Världsproduktionen av bilar hålls än så länge uppe av utvecklingen i Asien.
Miljöproblematiken är ytterligare en faktor som spelar en stor roll. Göteborg och Stockholm styrs idag av klart bilfientliga intressen och i takt med att framkomligheten ökas för kommunala färdmedel stryps tillgängligheten för bilarna – som samtidigt beläggs med extrakostnader i form av tullar.
Därmed läggs ytterligare ekonomiska bördor på bilägarna och det är egentligen att förvåna att så pass många unga människor fortfarande vill ha en egen bil. Men systemet kommer obevekligen att på sikt dämpa de ungas vill-ha-känslor.
Det värsta är att bil och körkort redan idag har blivit en klassfråga i Sverige. Många ungdomar har helt enkelt inte råd, även om de har behov av en bil.
Idag kostar ett körkort genomsnittligen någonstans mellan 11.000 och 20.000 kronor, beroende på var man bor. Att Stockholm och Göteborg är dyrorter är naturligt, här är körkortsutbildningen tyvärr ännu dyrare än i mindre orter.
Tänk om vi istället kunde få in körkortsutbildningen i skolan, ett både samhällsnyttigt och bra sätt att få ner den totala kostnaden för ett körkort. Det vore varken kostsamt eller besvärligt att låta gymnasieskolan få sköta teoriutbildningen medan utbildningen i bil även fortsättningsvis bör skötas av trafikskolorna.
Men dessa skulle i gengäld åläggas att lämna anbud till skolorna på en större mängd utbildningstimmar vilket borde leda till lägre körkortspriser totalt.
Frågan är bara vilken skola som vågar vara så offensiv att man hjälper våra ungdomar att bli kompletta samhällsmedborgare?
Stockholm, Linköping, Göteborg, Kalmar, Luleå – någon?

Jag oroar mig också för bilens framtid!
87
47

Det finns 19 kommentarer

Detta innehåll är skapat av auto motor & sports besökare

Alla kommentarer
  • #1 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Andden Postat: 2013-03-06 20:12

    På min gymnasieskola kunde man läsa körkortsteori som en valbar kurs. Visst är det synd med sviktande försäljning som nästan garanterat kommer sålla mer bland mängden biltillverkare, men så länge behovet finns så kommer det fyllas.

    Jag som har stor vana av både kollektivtrafik och bilkörning skulle aldrig vid mina sinnes fulla bruk välja kollektivt framför bil om jag inte vore i en väldigt desperat ekonomisk situation. Men jag tror inte att världen är på väg att gå under bara för att allt färre delar den åsikten. Om det i slutändan bara blir råbarkade entusiaster kvar på vägarna, så måste ju alla bilar bli entusiastbilar, eller hur?

  • #2 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Jocke Postat: 2013-03-06 20:14

    Jag är inte orolig. Bilar kommer alltid finnas i och med att behovet alltid kommer finnas att transportera sig. 18-24 åringarna kanske inte skaffar körkort i samma utsträckning, men många av dessa gör det istället när de skaffar familj vid 25-35 års ålder (känner flera som gjort så). Men utbildningen är på tok för dyr. Ner 30-40% vore rimligt.

  • #3 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Kurtan Postat: 2013-03-06 21:20

    Det är dags att rösta bort dessa miljöhäxor i randiga strumpbyxor som förpestar vanligt folks vardag innan det är försent. Här i GBg börjar det bli för övligt!!!

  • #4 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Ej bilentusiast Postat: 2013-03-06 21:21

    Helt rätt iakttagelse.

    MEN två saker kan man genast räkna med:
    Alla bilintresserade kommer att rycka på axlarna och bagatellisera saken – för de begriper ju inte bättre.

    Och majoriteten av biltillverkarna kommer att fortsätta som förut, förutseende och insikt är inget de begriper sig på – med något enstaka undantag.

    Det är lätt att se att om din produkt inte säljer så beror det alltid på en av två orsaker:
    Antingen misslyckas du helt med att få ut ditt budskap, reklam och marknadsföring är "helkass" – kunderna vet helt enkelt inte vad du säljer och köper därför inte.

    Eller också är dina produkter inte attraktiva nog - du erbjuder inget man vill betala för.

    Här kan man ju se vilka biltillverkare som är verkligt illa ute, det är de som syns och hörs överallt hela tiden, de ligger risigt till i framtiden för där kan man utesluta dålig PR – de tillverkar inte framtidens bil – så mycket är klart.

    Vilka egenskaper är populära bland bilintresserade i dag?
    Jo traditionella skrytbilsegenskaper - prestanda, teknik –uteslutande motor, växellåda, lyx, prestige – namnet alltså.
    Och arbetsredskapet – utrymmen, lastförmåga, förbrukning, lägsta möjliga pris.

    Vill man inte ha en bil som är något av detta, utan man prioriterar främst upplevelser och känslor (som INTE handlar om vålande motorer !!!) - det bilen gav en gång innan alla bekymmer började

    Var finns detta då att köpa?

    Den typen av bilar säljer dåligt i dag, är inte direkt uppskattade och tillverkas av någon enstaka biltillverkare

    DET är bilens enda hopp om en framtid.

    Sluta med skrytbilar och tråklådor - då kommer framtidens människor att bli intresserade.

  • #5 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    z Postat: 2013-03-06 22:38

    "Många unga bryr sig inte. De färdas på andra sätt och i vår digitala värld behöver man inte bil för att göra bankärenden, köpa kläder, CD-skivor eller ens köpa mat. Några knapptryck på datorn räcker"

    Tror Berggren verkligen själv på vad han skriver gisses i så fall, detta är ju bara välkända gröna ideologiska mantran?
    Mantran som inte blir ett dugg mer sanna bara för att de återupprepas.
    Datoruppkoppling och mobil konkurrerar knappast med bil.

    Men det är klart att färre ungdomar och bilar säljs i länder som Spanien, Grekland, etc. och i övriga Europa.
    Och så länge klimatismen har Europa i sitt järngrepp så lär det ekonomiska fallet fortsätta, och då handlar det inte bara om bilinnehav och körkort.

    Retoriken att unga i väst minsann inte bryr sig om bil och körkort känns på samma tema, som att unga kiiinser föredrar att cykla...jo visst.

    Behovet av bil lär knappast minska, men de ekonomiska möjligheterna att skaffa bil och körkort lär med nuvarande ideologiska inriktning i Europa skifta till kinesernas fördel.

  • #6 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Cha Postat: 2013-03-06 23:37

    Jag är 14 år, och jag är en bilnörd på högsta nivå! :-)
    Räkna med att jag kommer att köpa en bil!

  • #7 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Anders Postat: 2013-03-07 00:01

    Tror att skribenten glömmer en ganska stor och viktig sak, nämligen att ungdomsarbetslösheten är mycket stor i väldigt många länder, samt inkomster väldigt små relativt sett, även här . Alltså precis den åldersgrupp där man ser minskat fokus på bilar och körkort.

    Vad gäller miljöbiten så kommer en betydande mängd fordon vara eldrivna om säg 10-15 år, i det läget är miljöpåverkan likställt med tågets eller vad som helst som är elberoende, dvs allt. I framtiden är miljöfrågan snarare en rent politisk fråga i den mening att sättet att producera el är det som står för utsläppen, inte transportslag i sig. Den biten löser sig själv.

    Sen avskyr jag som bilentusiast just detta med köer och trängsel. Jag bor mitt i stan och undviker bilen så gott det bara går till vardags. Jag har full förståelse av att folk av enbart detta skäl undviker att äga bil i staden. Bara att hitta parkering är ett rent gissel, och vad kostar inte det ?

    Mot bakgrund av detta kan väl ingen förvånas över att bilens möjlighet bland unga minskar, i synnerhet i storstad ?

  • #8 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    JohanS Postat: 2013-03-07 09:07

    Varför skulle man som bilintresserad bli orolig för att bilförsäljningen peakat och världsmarknaden krymper med X antal miljoner bilar per år??

    Även om inte ungdomar köper bilar i samma utsträckning som förr så lär knappast alla bilmärken gå i konkurs. Och vägarna finns väl också kvar?

  • #9 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Roland Postat: 2013-03-07 11:03

    BARA FÖR ATT MAN ÄR BILNÖRD BEHÖVER MAN JU INTE RYCKA PÅ AXLARNA OCH INTE SE VAD SOM HÄNDER.

    Han här uppe glömde en tredje anlednibng till varför en produkt inte går att sälja. Media. SAAB hade en bra produkt, bra reklam men journalisterna skrev att märket höll på att gå i konkurs. Vem vågar då köpa en sådan bil. Likadant är det med Opel. Ett av de bäst säljande märkena i Europa men inte i Sverige. Här lever folk kvar i 70 -80 talets rostburkar men har de överhuvudtaget tittat på Opel eller provkört. Njet.

    I T.V. senaste nr testas två Oplar mot två Fordar. Den ena Opeln hade automat och den andra diesel (svindyr). Fordarna hade samma motor med olika trimmning och manuella vxllådor. Man testar äpplen mot päron. Naturligtvis sänkte man Oplarna. Så arbetar journalisterna i Sverige. Volvo, VW och Ford är ALLTID segrarna.

  • #10 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    cris Postat: 2013-03-07 12:08

    Bara bra utveckling! Vi som älskar bilen och bilkörning får vägarna för oss själva! Tack!

    Idag är det en salig blandning med "stugsittar-gökar" (pluttrar runt i 10-20km under satt hastighet), vägens "riddare" lastbilschaffisar (knappast riddare, snarare ärkebusar och nära nu att det är fler lastbilar på vägarna än personbilar), "spanarna" (de som kör med en tro att det sitter en fartkamera på varannan meter), BB (Bond-brudar som hävdar sin frigjordhet med att busköra), "mångsysslarna" (fejsbookar, twittrat, sms:ar, bloggar, läse och skriver mejl mm), "TT-förare" (Trygge Tingvall, dvs de som färdas i bilen bakom ratten, inte kör!, och kör upp på Tingvall vajerväg, noll uppmärksamhet utan låter vajrarna studsa bilen tillbaka på vägbanan som värsta radiobil på Gröna Lund) tm fl som befolkar vägarna och tyvärr sabbar körningen för oss som NJUTER av att susa fram i frihetens första och sista utpost: BILEN!

    Kanske dags att förbjuda att fler tar körkort...;-)

  • #11 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Core Postat: 2013-03-07 13:04

    Tja det där Ford Opeltestet i T.V. var ju väldigt orättvist eftersom man inte alls tog hänsyn till hela bilen utan bara vissa prioriterade önskemål.
    Man struntade helt enkelt i alla de finesser och detaljer och alla de fördelar och egenskaper där Opel är bättre än Ford därför att man inte var intresserade av just dessa saker.

    Ska man bedöma hela bilen och alla delar och egenskaper eller ska man bara strunta i det man godtyckligt inte känner för att bry sig om?

    Vad blir det för värde i ett sådant s.k. "test"?

    Om man godtyckligt tar med och utesluter utifrån personliga åsikter så vad ska man då med en biltidnings testande till?

    Då kan man lika gärna fråga första bästa vem som helst ute på gatan för de har också åsikter som inte är ett dugg sämre än de biltidningarna godtyckligt och slött strör omkring sig utan minsta kvalitetskontroll eller ansvar.

  • #12 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    F Postat: 2013-03-07 13:34

    Hmm...
    "Antalet unga mellan 18 och 25 år som tar körkort för bil har i Sverige – samt i alla industrialiserade länder – stadigt minskat.
    I slutet av 1980-talet tog 75 procent av de yngre (18-24) i Sverige körkort, idag har den siffran sjunkit till drygt 50 procent och den ser ut att fortsätta att sjunka"
    Kolla på http://www.bilsweden.se/ny_statistik/korkort, där ser man att nivån snarare legat stadigt kring 55% de senaste 15(!!) åren.
    Intressant är också att andelen körkort ökat sen 1989 (18-80+) ligger kring 80%

    Har tyvärr inte hittat nån EU-statistik, men det låter ofta såhär.

    Hänvisa gärna till källor, eller säg att "jag tror"...

  • #13 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Kalle Postat: 2013-03-07 18:39

    Ingen tvekanutan att Berggren ha rrätt.
    Tack för att Du vågar framföra Dina farhågor.

  • #14 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Anders W Postat: 2013-03-08 08:45

    För oss som är förtjusta i bilen och friheten den skänker är det som sker just nu inte alls oroande. Att allt färre delar vårt intresse gör ju bara att det blir mer plats på vägarna åt oss. Tack alla ni som väljer att inte ta körkort.

  • #15 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Jonas A Postat: 2013-03-13 18:24

    Är denna krönika på riktigt? Om nu bilismen minskar, vad är då det egentligen problemet?

    Jag kan visserligen tycka att en körkortsutbildning skulle kunna vara t ex CSN-berättigad så att det inte blir en socialfråga om man kan ta körkort eller ej, inte minst som många jobb kräver B-kort.

    Men att bilismens minskade i sig skulle vara ett problem har jag väldigt svårt att förstå?

  • #16 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Robin Postat: 2013-03-13 21:18

    Vilken jävla idiotisk gubbe som påstår detta.
    Varför skulle bilismen minska, det är det dummaste jag hört.
    Gå och häng dig gubbe, ta ut din pension och köp en Volvo. Unga prioriterar nog annat på grund av kostnaden inte av intresset.

  • #17 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Per Kringberg Postat: 2013-03-13 22:10

    25% av alla unga mellan 18-27 är idag utan egen försörjning. De få bostäder som byggs är oftast bostadsrätter i storstad med siktet inställt på välbärgade. Så om man nu som ung idag har ett arbete där det fins att få - storstad - så är det inte helt självklart att man har råd med tak över huvudet. Finns det dessutom en hyfsat väl utbyggd kollektivtrafik som kostar en tiondel av ett bilägande så kanske den visstidsanställde på ett bemanningsföretag arbetande väljer bort bilen. Är det så konstigt, Berggren, som förmodligen inte är 20 och har sitt på det torra.

  • #18 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Dagobert Postat: 2013-03-14 00:51

    "Det är nämligen omöjligt att bortse från konklusionen att bilismen har peakat och börjat sin nedgång" Thomas Berggren

    En sanning som står sig. Inget fenomen varar för evigt. Det bör väl inte vara något problem, snarare en ny spännande era som väntar? Många väljer att ta sig fram med muskelkraft (gå och cykla) och utnyttja tåg, T-bana, buss, båt eller när detta inte passar tar man en taxi. Ska man långt och till en plats dit inga kollektiva transportmedel går så hyr man en bil en dag eller en vecka. Enkelt o billigare än att köpa och äga en bil som minskar i värde med många 1000 kr per år. Miljön mår bättre av ett minskat bilkörande, pengarna kan användas till roligare saker och kroppen mår bättre av att man rör på sig mer i sin vardag. Bilar har många spännande sidor som man kan uppleva på våra fina bilmuseer.

  • #19 Re: Berggren: Mörka moln i fjärran
    Velonavia Postat: 2013-03-19 07:44

    Att färre tar körkort, att färre kör bil är nödvändigtvis inte en dålig, utan snarare en nödvändig utveckling!