Ursprungligen var det sagt att nästa generation Saab 9-3 skulle bygga på samma plattform som nästa 9-5, Epsilon II, och börja byggas 2010. Men fackföreningarna i Rüsselsheim har inte fått detta bekräftat av Opel och GM, vilket kan innebära ändrade planer och försening till 2012.
Konceptbilen 9-X BioHybrid visades i Genève och ansågs vara en föraning om nya kompaktmodellen 9-1. Men tänk om det istället är en idé om hur nästa generation 9-3 ska se ut? Som kanske ska byggas i Trollhättan istället för Rüsselsheim?! KLICKA FÖR STÖRRE
Uppgifterna om förseningarna hos Opels fabrik i Rüsselsheim kommer från branschtidningen ”Automobilewoche.” Grunden till oron är att fackföreningarna i Rüsselsheim inte fått produktionsplanerna bekräftade av Opel. De ursprungliga planerna sträckte sig fram till 2018 och tryggade jobben i Rüsselsheim, men nu sprider sig misstanken hos facket att General Motors kanske har för avsikt att flytta produktion till andra fabriker.
Som vi har berättat tidigare ska nästa generation av Saab 9-5 och 9-3 bygga på samma plattform, Epsilon II. Första bilen från GM med denna plattform är nyligen presenterade Opel Insignia. Nästa 9-5 förväntar vi oss se i konceptform i Paris i höst och produktionen, som ska ske parallellt med Insignia i Rüsselsheim, tros starta vid årsskiftet. Nästa 9-3 tror vi kommer kring 2010.
Att bygga både 9-3 och 9-5 på samma plattform och göra dem rätt lika i storlek är en fortsättning av nuvarande modeller. Men som vi erfarit har EU:s kommande krav på lägre koldioxidutsläpp fått General Motors att fundera över storleken på nästa 9-3. Är det egentligen så klokt att bygga två ”stora” bilar som sammantaget får det svårt att komma ner i de koldioxidutsläpp som EU skissar på? Även om man inför en ny kompaktmodell, 9-1, blir det mycket svårt att komma ner i förbrukning när man dessutom snart börjar sälja suvmodellen 9-4X.
Ska General Motors fatta ett nytt beslut om 9-3:an plattform och storlek måste det ske raskt, annars blir bilen orimligt försenad och riskerar därmed att nuvarande generation blir mycket svårsåld under slutet av sin livscykel. Den erfarenheten har man redan gjort med nuvarande 9-5.
GM:s beslutsångest har alltså nosats upp av fackföreningarna i Rüsselsheim som fortfarande inte fått produktionsplanerna bekräftade. Produktionskapaciteten i Rüsselsheim ligger kring 275.000 bilar per år och dit når man inte ens med den förväntade produktionen på 140.000 Insignia och sammanlagt 80.000 Saab 9-5 och 9-2. Om Saab 9-3 ska produceras någon annanstans innebär det att arbetsstyrkan måste reduceras och enligt Automobilewoche handlar det om 6.000 jobb.
I ett uttalande till Automobilwoche sa en anonym källa från General Motors att Saab 9-3 är försenad till 2012, på grund av plattformsbytet. Om uppgifterna stämmer innebär det att lokaliseringen av 9-3 produktionen är en öppen fråga. Kanske byggs den i Trollhättan?